Dröm butiken?

globetrotter?

globetrotter låter intressant är det någon som vet om dom har någon hemsida?? adress tack.mvh mats

Drömbutiken är helt klart ett krypin med trevlig personal som inte är ute efter att sälja så mycket som möjligt. Och inte med kläder över alla väggar; kanske för att många köper kläderna utan att över huvud taget veta vad de är till för.

Drömfriluftsbutiken!

Drömma kan man ju alltid göra, även om en bra butik för frilufsare. I den del av landet där jag bor sydöstra småland är det väldigt sparsamt med butiker för frilufsare. Vad det gäller drömbutiker är det helt tomt, som en öken utan oaser.
Problemet här som i övriga landet är att det inte finns någon priskonkurrens, den fria marknadsekonomins principer har inte slagit igenom i EU-staten Sverige. Istället är situvationen mer kartelliknande.

Var för några dagar sedan inne i den butik i Kalmar läns residentstad där jag brukar handla mina friluftsgrejer, jag påtalade då den stora skillnaden mellan Tyskland och Sverige vad det gäller prissättningen på frilufsargrejor ca 20% på de saker jag var intresserad av. Då det är kutym i tyskland att pruta 10-20% så blir prisdifferansen i realiteten 30-40%.
Jag försökte då praktisera den av handlarna i Sverige så förhatade prutningstekniken, detta fungerade som ett rött skynke för de två försäljarna, man betonade med skärpa att de slaviskt följde riksprislistorna från leverantörena. Försäljarna upplyste mig senare om att butiken var helt fristående från de butikskjedjor som finns i Sverige. Isåfall behöver man ju inte slaviskt följa dessa riksprislistor. Dessutom är det väl ett lagbrott att påtvinga detaljisterna en sådan prislista?
Kan det finnas ett hot från leverantörerna av friluftsutrustnung vilande över de handlare som inte följer denna riksprislista? Sådant har ju bevisligen förekommit i andra brancher tidigare.
Med erfarenhet som konsument och medborgare i Sverige känner man igen dubbelmoralen och förjugenheten i det mesta i allt från A till Ö.

Fatman

[Ändrat av fatman 2003-03-23 kl 10:47]

Getout

Hej!

Läste just på http://www.getout.se/ att de öppnar en butik i Bodafors den 4 april - Sveriges största, kallar de den. Då kanske killarna i Kalmar får lite av den priskonkurrens du efterlyser?

Hälsn Eva (utflyttad smålänning)

Butiker

Prylgalning som man är så finns det ju massor av trevliga butiker...

Störst och bäst
REI seattle (butik med jätteklättervägg och cykelbanor för provcykling av cyklar:) och MEC Vancouver ligger nog bäst till med den gamle vandraren på en andraplats (lådvis med karbiner ;-) och Globetrotter (har bara varit i Berlin) på en hedrande tredjeplats. Men när det gäller alpina prylar ligger ju Cham 3S butiken bra till (att ha +20 olika isyxor hemma:).

Mysigast
Ja i sverige finns ju Vått och Torrt (Sundsvall) har iofs inte vart där på många år..., Hägglunds (Luleå), Magasinet? i Karlstad, Sport Kompaniet i Stockholm, samt Northstar förstås:)

http://www.rei.com/stores/seattle/index.html

[Ändrat av fafner 2003-03-23 kl 16:52]

Re: Den gamle camparen

mgullo; sa:
Tyvärr har jag inte haft möjligheten att kika in hos Globetrotter. Men jag kan tipsa alla som har vägarna förbi Frankrike om "Den gamle camparen". Jag kan inte vidare mycket franska men jag vet vad namnet betyder... På Internet är adressen http://www.au-vieux-campeur.fr och de har en TJOCK katalog. De finns i sju franska städer inklusive Paris.

--------------------------------

Är det billigt, eller bara stort sortiment?

//Pontus

Re: Re: Den gamle camparen

ptengvall; sa:
//Pontus
Hej Pontus,

Riktigt stort sortiment verkar de ju definitivt ha, inom de flesta områden! Fast jag är ju iofs inte expert på klätterprylar, inlines, canyoning m.m. ...

Jag vet ärligt talat inte om det är billigt eller inte. Jag snubblade ju in där helt oplanerat och varken tidsschemat eller plånboken (fast - prisa Gud - de tog ju MasterCard) var anpassat efter några längre shoppingäventyr.

På de få produkter jag hade ordentlig koll på (mest några olika väskor) var priserna då (sommaren 2000) något lägre än i Sverige.

Kanske någon annan som vet bättre? Om inte annat kanske Daniel S kan rapportera efter sitt snarligen kommande besök?

Hälsningar,
# Magnus

Re: Re: Den gamle camparen

ptengvall; sa:
mgullo; sa:
På Internet är adressen http://www.au-vieux-campeur.fr och de har en TJOCK katalog. De finns i sju franska städer inklusive Paris.

--------------------------------

Det enklaste är nog att göra en egen bedömning av priserna på deras webbsidor. Generellt kan man väl säga att franska märken (Millet, Valandré, Lafuma m.fl.) ofta är märkbart billigare medan andra icke-svenska märken normalt är en aning billigare.

Eftersom jag inte bor så långt ifrån den lilla hålan (Bodafors) som GetOut ligger i, så har jag självklart gjort ett besök. Å jisses va prylar det fanns, och det fanns lite mer udda märken som Vaude och Jack Wolfskin, flera olika tält uppsatta och så mycket prylar man kan tänka sig. En riktigt drömbutik för en pryl och friluftstok =)

Varför så hemliga?

Intressant att vissa inte skriver vilka butiker de menar?

"Information wants to be free!"

/Per

Vilka är det som inte skriver vilken butik de menar?

Jag har inte haft några problem att följa tråden...

Eva

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Säck-butiken i Malmö stänger 25 januari! Butiker och leverantörer 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg