Ang straffsatser så har vi hitills inte funnit straffsatsen för breddcykling, i alla fall har ingen länkat till den. Gregorius nämde någon författning från RÅ, som jag inte lyckades googla fram. Jag tror det finns ett straff för detta men att det som sagt inte står som lagtext utan istället i RÅs anvisningar.
Om vi vänder frågan lite: Kan någon beärtta straffsatsen för att göra en omkörning utan att hålla tillräckligt avstånd i sida?
Jag tror det finns ett straff för detta också, då jag tolkar lagtexten som att det inte är tillåtet och därmed borde ha en påföljd.
Det vore intressant om någon kan bistå med en länk till straffsater, de avspeglar ju åndå någon form av allvarlighetsgrad på brottet. Om vi spetsar till det så straffas mrod normalt hårdare än ringa misshandel, en större överträdelse av hastighetsbegräsningarna straffas hårdare än en mindre fortkörning osv.
Jag hoppas och tror det finns straff för både breddcykling och omkörning med för liten säkerhetsmarginal, då jag anser båda vara trafikbrott.
/Patrik