Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nej jag fattar inte.
Hur vet du att de flesta cyklister idag inte försöker välja vägar o tidpunkter när de inte är så ivägen?
Ytterligare en sak som vi inte ska diskutera i den här tråden enligt dig?
 
Senast ändrad:
Nej jag fattar inte.
Hur vet du att de flesta cyklister idag inte försöker välja vägar o tidpunkter när de inte är så ivägen?
Ytterligare en sak som vi inte ska diskutera i den här tråden enligt dig?
Det vet jag inte.
Så det blir inte mycket att diskutera.
Frågan var vad du tycker eller andra tycker.
Om att välja lämpliga vägar och lämpliga tidpunkter.
Har du en bra teori varför det funkar bättre att cykla i Köpenhamn?
Kan vi lära oss något av danskarna?

Jag känner mig ganska klar med denna tråd nu...

mvh thomas
 
Har nog aldrig stött på en cykelklunga trots att jag kör flera tusen mil per år. De lycracyklister man kör om brukar ha ölmage och vara 50 plus. På landsväg ser jag inga problem med cyklister alls, men i stan är det en annan sak. Totalt vettlösa dårar som söker samma rättigheter som bilisterna men skiter fullständigt i trafikreglerna. Inte alla dock, men de som har mest bråttom. Dessa jävlas man gärna med med rätta tycker jag - minskar avståndet till sidan, kör lite vingligt med bilen, blockerar vid kö tex. Alltid kul att se en hetspendlare tvingas sätta ner foten :)
 
Men vad jag menar är att det spelar ingen roll hur cyklister uppför sig efter vägarna, det kommer ändå alltid att finnas idiotbilister som tycker att de är en sämre sortens trafikanter som är i vägen och som ska sättas dit.
Och på exakt samma sätt kommer det alltid att finnas idiotcyklister som tycker att bilister är lata miljöbovar som inte har på vägarna att göra.

Jag har varit med om så många situationer som cyklist där jag eller vi absolut inte tagit onödig plats eller varit i vägen, men ändå körts om med minimala avstånd, prejats, sprejats med spolarvätska, tutats på eller getts fingret. Varför?
Jag har i helgen varit ute i skogen med våra scouter. Vi gick på motionsspår i skogen och blev flera gånger omkörda av cyklister som varken saktade in, höll avstånd eller använde ringklockan (jag undrar om de ens hade ringklocka på cykeln). Varför?
 
Och på exakt samma sätt kommer det alltid att finnas idiotcyklister som tycker att bilister är lata miljöbovar som inte har på vägarna att göra.

Jag har i helgen varit ute i skogen med våra scouter. Vi gick på motionsspår i skogen och blev flera gånger omkörda av cyklister som varken saktade in, höll avstånd eller använde ringklockan (jag undrar om de ens hade ringklocka på cykeln). Varför?

Ja precis, och då passar idiotcyklisterna på att läxa upp och trafikundervisa idiotbilisterna när de är i vägen...nä just det, det kunde de ju inte... Så lite haltar ännu en jämförelse...

Ja varför, jag fattar inte heller varför man inte kan visa andra den hänsynen? Inte är det så svårt att sakta ned, ta ut svängarna eller plinga om det nu var så att ni gick över hela motionsspåret. Inte för att jag tror att ni gjorde det. Får man cykla på de motionsspåren ens?

Med cyklister så vet man inte alltid vilken ålder de är eller vilka trafikkunskaper de besitter, det är lättare med bilister, där vet man att de är vuxna och har tagit körkort så rent teoretiskt borde man kunna ställa högre krav på dem i trafiken, generellt sett.
 
Senast ändrad:
Ja vid flera tillfällen än jag kan minnas har jag blivit hindrad av att cyklister cyklat i bredd när en omkörning hade varit enkel, om de hade legat i rad. Med god säkerhetsmarginal.


Nej det får man inte anta. Andra faktorer finns också med i bilden tex vägens bredd, andra hinder, hastighet hos cyklister, förekomst av vägren och andra trafikanter. Vad du har "visat" är alltså ganska bristfälligt.


Nej jag håller med dig. Men vem har sagt att jag inte håller tillräckligt avstånd? Kan jag inte hålla tillräckligt avstånd kör jag inte om. Om cyklisterna kan bidra till en säker omkörning men väljer att strunta i det, då vållar de mig en olägenhet.


Nu drar du ytterst märkliga slutsatser tycker jag. Livlig fantasi?

Jag tänker inte argumentera med dig mer. Du föredrar att misstolka det jag skriver hela tiden. Resultatet börjar likna nermanders och Kvarnträsks tjafs som jag inte orkar läsa längre.

mvh thomas

Man kan ju bara konstatera att du inte har samma erfarenheter som jag på den punkten. De beräkningar jag gjort stämmer mycket väl med de erfarenheter jag har av verkliga vägar, verkliga bilar och verkliga cyklister (om de uppträder någorlunda rimligt - cyklar de mitt i varsitt körfält så är det ju klart att det blir problem, liksom ifall en cyklist cyklar mitt i vägen eller på vänster sida).

Det föranleder ju en att misstänka att du faktiskt inte håller tillräckligt avstånd till cyklisterna ifall du lyckas köra om trots mötande trafik.

Jag är inte säker, men misstänker att det var du som drog ett exempel på beräkningar med vägbredd som ifrågasattes. Frågan som inte svarades på är var man hittar dessa vägar som man kan förvänta sig cyklister på (nej, jag tycker inte man skall cykla på motorväg, motortrafikled, 2+1-vägar och liknande - dels för att det är förbjudet i vissa fall och dels för att det är olämpligt ändå).

Att dra upp onormala förhållanden tycker jag inte är bra för att påvisa olämpligheten i ett beteende generellt. Då kan man ju lika gärna ta en flygraka som exempel där man med lätthet kan köra om tre cyklister i bredd utan att ens behöva flytta sig i sidled. Detta är dock ett undantagsfall vilket inte kan tas som intäkt för att det generellt sett skulle vara OK att cykla tre cyklister i bredd.

Det normala för vägar där det normalt cyklas torde vara att man inte kan köra om en cyklist med mötande trafik. Att då ondgöra sig att två cyklister i bredd skulle vara ett betydande hinder/olägenhet tycker inte jag är motiverat - man hade ju ändå inte kunnat köra om med mötande trafik (och finns inte liknande hinder så hindrar cyklisterna inte omkörning).
 
Ang straffsatser så har vi hitills inte funnit straffsatsen för breddcykling, i alla fall har ingen länkat till den. Gregorius nämde någon författning från RÅ, som jag inte lyckades googla fram. Jag tror det finns ett straff för detta men att det som sagt inte står som lagtext utan istället i RÅs anvisningar.

Om vi vänder frågan lite: Kan någon beärtta straffsatsen för att göra en omkörning utan att hålla tillräckligt avstånd i sida?

Jag tror det finns ett straff för detta också, då jag tolkar lagtexten som att det inte är tillåtet och därmed borde ha en påföljd.

Det vore intressant om någon kan bistå med en länk till straffsater, de avspeglar ju åndå någon form av allvarlighetsgrad på brottet. Om vi spetsar till det så straffas mrod normalt hårdare än ringa misshandel, en större överträdelse av hastighetsbegräsningarna straffas hårdare än en mindre fortkörning osv.

Jag hoppas och tror det finns straff för både breddcykling och omkörning med för liten säkerhetsmarginal, då jag anser båda vara trafikbrott.

/Patrik

Som jag påpekat kan inte riksåklagaren instifta egna brott - det betyder att de påföljder som nämns i RÅs föreskrifter är påföljder som instiftats i trafikförordningen. Det funkar så att regeringen beslutar att det skall betalas böter för vissa brott mot trafikförordningen varpå RÅ kan besluta hur stora dessa skall vara.

Nå till frågan: jag har redan postat en länk (tror jag), men straffkatalogen finns här, det är böter på 500 eller 1000kr (för att köra om utan att lämna tillräckligt avstånd i sidled) beroende på vilken paragraf straffet baserar sig på.

Jag noterade också att RÅs föreskrift är lättare att navigera i eftersom beloppen är i en tabell sorterat på vilken paragraf som bryts mot. Det är då lättare att se att cykling-i-bredd-paragrafen inte är medtagen i tabellen (något som förvisso inte uppfattas som bevis nog av vissa - straffet kan ju vara upptaget någon annanstans, men ingen har hittat detta annanstans).
 
Jag har inte skrivit att de ska slicka vägrenen, jag har heller inte skrivit att de hela tiden måste cykla med lucka. Däremot så bör de, om de märker att en bil inte kör om, lägga sig på singelled och vara beredda att ge lucka om bilisten inte hinner ta sig förbi.

Att det är olämpligt att cykla i klunga har jag sagt ja. När jag var liten och gick i skolan och hade sån här "cykeldag" så fick man minsann lära sig att man inte fick cykla i bredd. Alls.


Vilket besvär innebär det för cyklisterna att låta bli att cykla i klunga? De enda argument jag har sett FÖR att cykla i klunga är att det är socialt och påstås underlätta för bilar att köra om. Och att det inte är förbjudet.

Jag håller som sagt inte med dig om singelledet eftersom det på normala vägar inte påverkar din möjlighet att köra om.

Däremot så håller jag nog med dig lite om det där med lucka till framförvarande (dels för att själv kunna hinna stanna och dels för att lämna en lucka för omkörande). Det är inte bara cyklister som slarvar med detta - även långtradare (och personbilar) ses ofta slarva med avståndet.

För övrigt så ser jag inte riktigt det sociala med att cykla på led - man kan ju inte precis prata med cyklisten framför sig, men väl cyklisten brevid sig (men andra kanske har andra krav på socialt umgänge). Jag gissar att det ofta rör sig om andra orsaker till att man cyklar tätt på led.
 
Och jag frågar igen, reellt, vad innebär de olägenheterna som särskiljer de från de olägenheter som andra trafikanter vållar dig?

Idag på biltur hamnade jag bakom en äldre dam som körde 60 på 70-väg. Hade hon varit en cykelklunga som höll 30 hade jag hunnit köra om henne på i princip en gång. Nu fick jag snällt ligga bakom i över en mil.
Olägenhet eller inte?

Jo, det är en olägenhet, men här är en punkt som visar att cyklister i sammanhanget inte är speciellt priviligierade. Av cyklister ställs nämligen andra krav som inte ställs på andra trafikanter - även i situationer där man mycket väl skulle kunna ställa likartade krav på andra trafikanter.

Även om jag kan hålla med om att cyklister ofta är lite high-chaparal när det gäller regelefterlevnaden så sker det ofta på ett sätt som inte utgör något större problem för andra trafikanter (jämfört med vad andra trafikanter gör - trots att de följer regler).
 
Jag håller som sagt inte med dig om singelledet eftersom det på normala vägar inte påverkar din möjlighet att köra om.
Det påverkar hur smidigt det är för mig att köra om, det påverkar hur snabbt jag kan ta mig ut i mötande körfält och ta mig förbi.

D.v.s. även om det är fritt från mötande trafik så är det svårare att köra om en klunga än att köra om ett singelled. Längden på singelledet är inte avgörande eftersom när jag väl kommit ut i mötande körfält och fått upp farten så handlar det bara om sekunder innan jag är förbi även ett rätt långt singelled. Men att ta sig ut i mötande körfält och accelerera påverkas av hur snävt jag måste svänga (som jag så fint visade med paint-bilder tidigare).
 
Det påverkar hur smidigt det är för mig att köra om, det påverkar hur snabbt jag kan ta mig ut i mötande körfält och ta mig förbi.

D.v.s. även om det är fritt från mötande trafik så är det svårare att köra om en klunga än att köra om ett singelled. Längden på singelledet är inte avgörande eftersom när jag väl kommit ut i mötande körfält och fått upp farten så handlar det bara om sekunder innan jag är förbi även ett rätt långt singelled. Men att ta sig ut i mötande körfält och accelerera påverkas av hur snävt jag måste svänga (som jag så fint visade med paint-bilder tidigare).

Iaf jag accelererar samtidigt som jag gör sidoförflyttningen så de extra meter som behövs för att komma tillräckligt långt ut tar maximalt nån enstaka sekund.
Det som däremot tar tid är det 50-100 meter långa ledet av cyklister....
 
Det påverkar hur smidigt det är för mig att köra om, det påverkar hur snabbt jag kan ta mig ut i mötande körfält och ta mig förbi.

D.v.s. även om det är fritt från mötande trafik så är det svårare att köra om en klunga än att köra om ett singelled. Längden på singelledet är inte avgörande eftersom när jag väl kommit ut i mötande körfält och fått upp farten så handlar det bara om sekunder innan jag är förbi även ett rätt långt singelled. Men att ta sig ut i mötande körfält och accelerera påverkas av hur snävt jag måste svänga (som jag så fint visade med paint-bilder tidigare).

Ju längre singelled desto längre omkörningssträcka vilket i många fall kan omöjliggöra omkörning helt pga skymd sikt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg