Dödslängtan eller dåligt omdömme?

straffsatser

Inte bara jag har missat att hitta en sådan straffsats verkar det som. Att bara förkasta det faktum att man inte hittar det är att göra det lite enkelt för sig, riksåklagarens föreskrifter är t.ex. ganska systematiskt uppställda och man borde faktiskt hitta straffsats där om det var straffbart. Man borde också hitta information om att det är straffbart i trafikförordningen (för du räknar väl inte med att det skall vara fängelsestraff på det).

Ang straffsatser så har vi hitills inte funnit straffsatsen för breddcykling, i alla fall har ingen länkat till den. Gregorius nämde någon författning från RÅ, som jag inte lyckades googla fram. Jag tror det finns ett straff för detta men att det som sagt inte står som lagtext utan istället i RÅs anvisningar.

Om vi vänder frågan lite: Kan någon beärtta straffsatsen för att göra en omkörning utan att hålla tillräckligt avstånd i sida?

Jag tror det finns ett straff för detta också, då jag tolkar lagtexten som att det inte är tillåtet och därmed borde ha en påföljd.

Det vore intressant om någon kan bistå med en länk till straffsater, de avspeglar ju åndå någon form av allvarlighetsgrad på brottet. Om vi spetsar till det så straffas mrod normalt hårdare än ringa misshandel, en större överträdelse av hastighetsbegräsningarna straffas hårdare än en mindre fortkörning osv.

Jag hoppas och tror det finns straff för både breddcykling och omkörning med för liten säkerhetsmarginal, då jag anser båda vara trafikbrott.

/Patrik

Ang straffsatser så har vi hitills inte funnit straffsatsen för breddcykling, i alla fall har ingen länkat till den. Gregorius nämde någon författning från RÅ, som jag inte lyckades googla fram. Jag tror det finns ett straff för detta men att det som sagt inte står som lagtext utan istället i RÅs anvisningar.

Om vi vänder frågan lite: Kan någon beärtta straffsatsen för att göra en omkörning utan att hålla tillräckligt avstånd i sida?

Jag tror det finns ett straff för detta också, då jag tolkar lagtexten som att det inte är tillåtet och därmed borde ha en påföljd.

Det vore intressant om någon kan bistå med en länk till straffsater, de avspeglar ju åndå någon form av allvarlighetsgrad på brottet. Om vi spetsar till det så straffas mrod normalt hårdare än ringa misshandel, en större överträdelse av hastighetsbegräsningarna straffas hårdare än en mindre fortkörning osv.

Jag hoppas och tror det finns straff för både breddcykling och omkörning med för liten säkerhetsmarginal, då jag anser båda vara trafikbrott.

/Patrik

Kanske jag ger skyking ett belägg för att det faktiskt inte finns något straff för breddcykling, breddcykling står omnämt i kap 6 §1 och tittar man längre ner i kap 14 §6 så står följande
Andra trafikanter

6 § Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet och sådan trafikant som avses i 1 kap. 4 § första stycket, som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
a) 2 kap.
– 1 § fjärde stycket,
– 2 § om inte straff kan dömas ut enligt 2–4,
– 3, 5–7 § eller 8 § andra eller tredje stycket,
b) 3 kap.
– 2, 3, 5–11 §, 12 § första stycket, 13, 16 eller 17 § eller föreskrift som har meddelats med stöd av 17 §,
– 18, 19, 21–25 §, 26 § andra eller tredje stycket, 27 §, 29 § om det där hänvisas till bestämmelserna i 25 §, 26 § andra eller tredje stycket eller 27 §,
– 30–33, 35–40, 43, 45, 50, 51, 58–62, 64, 65, 67, 68, 73, 74, 76–78 eller 80–83 §,
c) 6 kap.
– 3 eller 5 §,
d) 8 kap.
– 1 § första stycket 1 eller 3 eller 2 § första stycket, eller

Kap6 §1 står inte omnämt här, om det sedan innebär att straff inte finns eller om det omfattas av någon annan paragraf vet jag inte, då jag ju inte är jurist, men varsågod ett argument för din sak. Detta är en indikation men inte ett bevis för att straff saknas för breddcykling enligt TO kap 6 §1.
Om det sedan omfattas av någon mer svepande skrivning på annan plats (typ "alla övriga brott beivras enligt blabla någonting") vet jag inte heller.
Kanske dax att maila polisen och fråga.

/Patrik, talar mot sin egen sak idag... hade hoppats jag funnit något annorlunda som visade på straff

Ja vid flera tillfällen än jag kan minnas har jag blivit hindrad av att cyklister cyklat i bredd när en omkörning hade varit enkel, om de hade legat i rad. Med god säkerhetsmarginal.

När du har blivit hindrad, vad innebär det? Utveckla gärna.
Att du var tvungen bromsa in och vänta i x sekunder, minuter, timmar innan du kunde köra om?
Under vilken annan biltur som helst, hur ofta blir du hindrad av andra trafikanter än cyklister, under hur många sekunder, minuter, timmar?
Länka gärna till de forum och trådar där du skriver om de problemen.
För det är väl inte så att du gör skillnad på cyklister och andra trafikanter i det här avseendet?
Om du trots allt gör skillnad, redogör gärna varför.

Nej det får man inte anta. Andra faktorer finns också med i bilden tex vägens bredd, andra hinder, hastighet hos cyklister, förekomst av vägren och andra trafikanter.

Intressant. Vill gärna veta hur du menar här.
Vägens bredd? Vägen var så bred så du hade kunnat köra om en cyklist utan att passera spärrlinje alt mittlinje vid möte?

Andra hinder? Vägarbeten? Refuger? Parkerade fordon?

Hastighet hos cyklister? Den var svår. De cyklade så snabbt så du hann inte köra om?

Förekomst av vägren? Cyklisterna cyklade på vägbanan och inte på vägrenen?

Andra trafikanter? Mötande trafik? Andra trafikanter som cyklisterna skulle köra om?

Många frågetecken blev det:)

Jag kan sammanfatta dina inlägg om det är ok;
Cyklister ska alltid oavsett visa hänsyn, genom att slicka vägrenen. På singelled, med 40 meters lucka.
Det är bättre att köra om en klunga med cyklister än att köra om dem en och en.
Det är inte lämpligt att cykla i klunga.

Jag har inte skrivit att de ska slicka vägrenen, jag har heller inte skrivit att de hela tiden måste cykla med lucka. Däremot så bör de, om de märker att en bil inte kör om, lägga sig på singelled och vara beredda att ge lucka om bilisten inte hinner ta sig förbi.

Att det är olämpligt att cykla i klunga har jag sagt ja. När jag var liten och gick i skolan och hade sån här "cykeldag" så fick man minsann lära sig att man inte fick cykla i bredd. Alls.

Vilket besvär innebär det för cyklisterna att låta bli att cykla i klunga? De enda argument jag har sett FÖR att cykla i klunga är att det är socialt och påstås underlätta för bilar att köra om. Och att det inte är förbjudet.

När du har blivit hindrad, vad innebär det? Utveckla gärna.
Att du var tvungen bromsa in och vänta i x sekunder, minuter, timmar innan du kunde köra om?
Under vilken annan biltur som helst, hur ofta blir du hindrad av andra trafikanter än cyklister, under hur många sekunder, minuter, timmar?
Länka gärna till de forum och trådar där du skriver om de problemen.
För det är väl inte så att du gör skillnad på cyklister och andra trafikanter i det här avseendet?
Om du trots allt gör skillnad, redogör gärna varför.

Det är skillnad på cyklister och andra trafikanter i detta avseende, eftersom cyklister enligt den evigt tjatade lagtexten endast få cykla i bredd då de inte skapar olägenhet för trafiken. Cyklister har dessutom laglig skylidghet att hålla till höger i de körfält de använder. Om en annan bilist kör 85 på 90väg är det inte ett lagbrott, även om det kan upplevas som en olägenhet. Skulle man däremot vara ute med skördetröskan på hårt trafikerad landsväg är man skyldig att stanna och släppa förbi enl §38:

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Jag tror inte lagstiftaren avsåg cyklar i detta fallet utan just jordbruksredskap mm.

Det har tydligt framgått i tråden att fler cyklister anser sig utgöra en mindre olägenhet då de cyklar i klunga jämfört med att cykla på led med avstånd och klungcyklister tycker sig därmed göra bilisterna en tjänst.
Mrkligt nog uppfattar flera bilister i tråden detta som en otjänst, till och med en olägenhet då flera bilister i tråden föredrar att köra om cyklister som inte cyklar i bredd och som håller inbördes avstånd.

Björntjänst verkar vara ordet...

/Patrik

Jag har inte skrivit att de ska slicka vägrenen, jag har heller inte skrivit att de hela tiden måste cykla med lucka. Däremot så bör de, om de märker att en bil inte kör om, lägga sig på singelled och vara beredda att ge lucka om bilisten inte hinner ta sig förbi.
Men titta där. Då är vi ju överens! Det är precis så jag tycker.

Det har tydligt framgått i tråden att fler cyklister anser sig utgöra en mindre olägenhet då de cyklar i klunga jämfört med att cykla på led med avstånd och klungcyklister tycker sig därmed göra bilisterna en tjänst.
Mrkligt nog uppfattar flera bilister i tråden detta som en otjänst, till och med en olägenhet då flera bilister i tråden föredrar att köra om cyklister som inte cyklar i bredd och som håller inbördes avstånd.

/Patrik

Man kan tyvärr inte vara alla till lags, varken i trafiken eller annars. Men det visste du säkert redan.

Bara för att underlaget ska bli så stort och riktigt som möjligt vill jag bara skriva att jag tycker det är lättare att köra om en välordnad tvåleds klunga cyklister än en lång rad med cyklister. Det går snabbare och känns säkrare.

Jag tycker det är löjeväckande när cyklister som gillar att cykla i stora grupper och i bredd låtsas som att de tillsammans skall betraktas som ett enda fordon .. Haha vad är det om?

Man ska hjälpas åt i trafiken. Tre gående i bredd på en gång och cykelväg går in efter varandra när en cykel ska passera. Rimligt. Samma med två cyklar i bredd på en smal väg när bil vill passera

"Men en traktor då den är ju bred.."

Traktorn är ETT fordon och den som kör den gör så gott den kan för att ej blockera. Två eller fler cyklar är inte ett fordon

Jag gissar att det är ett samtidstecken detta
Oviljan att hjälpas åt, att se sin del..

jag cyklar en del.. ingen pendling men långdistanstriathlon.. så jag cyklar alltid ensam, alltid.. det är precis likadant med cykel och bilar som med allt annat.. det är enkelt, om vi underlättar för varandra så funkar det men för många idioter på cyklar och i bilar skapar ett helvete för de av oss som tror på att vi faktiskt kan jämka och skapa utrymme för varandra..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg