Nu skall jag inte ta cyklisterna helt i försvar, men endel av det de anklagas för här kan diskuteras:
När det gäller användande av vägren så är man bara skyldig att göra det om den är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda. Det blir då lite upp till cyklistens omdöme (eller val) om man skall använda vägrenen. Det skälet som givits till att inte använda vägrenen är i mitt tycke fullgott för att hävda att vägrenen inte är lämplig att använda.
Liknande resonemang gäller även att hålla till höger: du behöver inte slicka högerkanten av körfältet (lika lite som en bilist måste det). Det sägs bara att man skall ligga så långt höger som möjligt, och då skall man tillåtas ha tillräcklig marginal för säkerheten.
När det gäller cykla i bredd så är det faktiskt tillåtet (om det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter). Hade bilisten problem att köra om av endast denna anledning så har det ju varit en olägenhet för andra trafikanter, men då skall man ju ha i åtanke att han ändå hade bort vara tvungen att hålla tillräckligt avstånd till cyklisterna när han körde om (och behövt eventuellt längre omkörningssträcka).
Har de cyklat i bredd så är det inte nödvändigt att de kan beskyllas för att ha halt otillräckligt avstånd. De kan ju knappast lastas för att bilisten svänger in för tätt framför dem och tvärnitar.
Med tanke på att det var avsiktligt av bilisten så är det märkligt att han inte har delgivits misstanke om misshandel eller vållande till kroppskada. Det är trots cyklisternas brister tämligen klart att det är bilisten som orsakade "olyckan" (och dessutom uppsåtligen som jag tolkar det).
Lite lagtext:
(källa
https://lagen.nu/1998:1276 ):
lagtext om fordons plats på väg (@skyking - man ska hålla i högerkanten, se andra stycket nedan):
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Lagtext om användade av vägren :
På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.
Lagtext ang omkörning:
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.
Lagtext ang cykla i bredd:
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Särskilt den sista paragrafen är ju den evighetslånga diskussionen i denna tråd, där tränande cyklister inte ser fara eller olägenhet med att cykla i bredd (på samma sätt som jag) då bilar vill köra förbi,medan jag ser det som en fara och olägenhet då en bilist måste längre till vänster vid omkörning för att ge betryggnade avstånd i sidled jämfört med en cyklist som inte kör i bredd långt till höger eller till och med på vägrenen.
/Patrik, cyklar till höger och helst på vägrenen (även om den är dålig) och i bredd endast då ingen annan trafik finns