Dödslängtan eller dåligt omdömme?

som cyklist kör jag halvmetern in i körbanan som är avsedd för fordon. Vägrenen är oftast dålig och skräpig. Försöker tvnga bilarna att göra en riktig omkörning i det motsatta körfältet för min egen säkerhet.

Som bilist gör jag bara riktiga omkörningar om det är vanliga cyklister med vanliga kläder och som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

https://youtu.be/ZdDxjge5hmY

Senast ändrad:
som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

Jag hoppas att du skämtar, men seriöst, sånt där är inte roligt, finns dårar som tar det på allvar och inte verkar inse att de kan döda eller allvarligt skada en annan människa när de ska hålla på och "tillrättavisa" nån genom att bete sig som svin i trafiken.

Jag hoppas att du skämtar, men seriöst, sånt där är inte roligt, finns dårar som tar det på allvar och inte verkar inse att de kan döda eller allvarligt skada en annan människa när de ska hålla på och "tillrättavisa" nån genom att bete sig som svin i trafiken.

Klart jag inte gör, men ibland skulle man vilja peta till dem lite med sidospegeln :)

jag knyter oftast näven i fickan och låter ilskan gå ut över nån annan istället.

som cyklist kör jag halvmetern in i körbanan som är avsedd för fordon. Vägrenen är oftast dålig och skräpig. Försöker tvnga bilarna att göra en riktig omkörning i det motsatta körfältet för min egen säkerhet.

Som bilist gör jag bara riktiga omkörningar om det är vanliga cyklister med vanliga kläder och som inte tror de kör "Giro Di Italia" så fort de cyklar. Dessa dårar kör jag om så nära det går :)

https://youtu.be/ZdDxjge5hmY

Själv ska du som cyklist köras om med god marginal men själv kör du om andra cyklister lagvidrigt nära - intressant att få höra hur du resonerar och skryter om dina lagbrott.

/Patrik, orkar jag köra denna tråden ett varv till?

Idiotisk bilförare.
Dock bör ju rimligen även cyklisterna bötfällas. Som cyklist ska man hålla så långt till höger i körbanan som möjligt. Finns det vägren ska den användas. Ligga i bredd, i klunga och hindra omkörning är inte tillåtet.
Ofog som måste stävjas. Och då menar jag av polis, inte galningar som denne förare och särskilt inte genom manövrar som riskerar att skada andra.

Finns det vägren ska den användas. Ligga i bredd, i klunga och hindra omkörning är inte tillåtet.

Tyvärr kan det i dagens vägrenar plötsligt dyka upp hål, kanter, stora stenar, glassplitter osv som tvingar cyklisten att göra en undanmanöver ut i vägbanan. Jag vill inte rekommendera cyklister att cykla i vägrenen (men gör det själv ändå, när jag kan, av dumhet ?).

Och det där med att cykla i bredd är omdiskuterat. Det tar längre tid att passera en lång kedja av cyklister. Denna kedja kan halveras om man cyklar i bredd.

Tyvärr kan det i dagens vägrenar plötsligt dyka upp hål, kanter, stora stenar, glassplitter osv som tvingar cyklisten att göra en undanmanöver ut i vägbanan. Jag vill inte rekommendera cyklister att cykla i vägrenen (men gör det själv ändå, när jag kan, av dumhet ?).

Och det där med att cykla i bredd är omdiskuterat. Det tar längre tid att passera en lång kedja av cyklister. Denna kedja kan halveras om man cyklar i bredd.

Detta är inget val att hålla till höger eller köra på vägrenen, det är ett krav enligt Trafikförordningen. Hindra trafiken på väg, med cykel eller bil är inte tillåtet, hur goda avsikter man än säger sig ha.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg