Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag tycker det är roligt att vända på resonemangen för att försöka se saken från andra sidan:
Cyklister - kan inte ni ge er ut och cykla 10 minuter tidigare så ni hinner med er runda och då även någon gång gå ner på enkelled då det finns bilar som hellre kör om enkelled än klungor - är er träningstid så dyrbar?
I ärlighetens namn så tränar jag cykling mycket sällan, och har kört i klunga bara ett fåtal gånger. Som bilist tycker jag att det är bra mycket skönare att köra om en välordnad klunga som håller sig på sin sida av vägen, än ett långt enkelled. Det handlar då om en (1) säker omkörning som måste göras på en kort sträcka, till skillnad från enkelleden som är långa, och ibland utspridna. Tycker du att det är lättare att köra om ett enkelled än en klunga?

Jag tycker ändå att det känns som att denna fråga handlar en hel del om stress. Har man tid att sakta ner och göra en säker omkörning, eller chansar man utan vingelmån vid mötande trafik. Om man inte vill gå ut i mötande fil när man ska köra om cyklister, är det klart att enkelleden är lättare att köra om, men jag tycker att det känns osäkert.

Jag tycker det är roligt att vända på resonemangen för att försöka se saken från andra sidan:
Cyklister - kan inte ni ge er ut och cykla 10 minuter tidigare så ni hinner med er runda och då även någon gång gå ner på enkelled då det finns bilar som hellre kör om enkelled än klungor - är er träningstid så dyrbar?

Hahahaha! Det här visar ju verkligen hur lite förståelse du har för situationen... Tycker du verkligen att det är jämförbart?

Hur många cykelklungor kör medelbilisten om på en säsong?
Hur många gånger blir en cyklist alt. en cykelklunga omkörd av en bil på en säsong?

Om förhållandet var 1:1 mellan dessa så hade din jämförelse varit relevant. Ska du vända på resonemanget så får du ju försöka sätta dig in i situationen, inte använda det som ett simpelt ogenomtänkt grepp för att försöka förlöjliga motståndarsidan i diskussionen.

Dessutom kanske klungkörningen just är målet med träningen, målet med din bilkörning är något helt annat. Inte direkt jämförbart.

Kan inte alla bilister som inte ens kan acceptera cyklistargumenten i den här tråden bara säga att:
"Ja, vi är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska hålla sig undan på vägarna så att vi bilister kommer så fort fram som möjligt."

Det finns ju ingen annan anledning till att diskussionen fortfarande pågår eftersom det är fastställt att klungkörning på cykel inte är olagligt.

Gammalt som gatan men kul ändå. Dock så är det där med ninjacyklist m.m. fel. Ninjor kallas mörkt klädda fotgängare som saknar reflexer. Jäkligt obehagligt att möta i höst- och vintermörkret. Rätt vad det är så dyker de upp som en ninja. Jag har en riktigt stark cykellykta så jag ser dem nu men med sämre/normala doningar blir det lätt farligt att cykla på GC-bana. Känns tryggare med lysen och reflexer att cykla i vägkanten.

Här är originalet (mamil): http://www.bbc.co.uk/news/magazine-10965608

Vem är på fel ställe?

Vissa i tråden bör nog logga in på nedanstående sida istället för på utsidan.se...
http://memil.se/

Vissa i tråden borde nog inte skriva om sin intolerans när de kör bil på ett forum som har en filosofi som bl a går ut på att:

"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr".

Blir även lite intressant när man skriver om sitt motoriserande problem i ett underforum kallat:

"Landsvägscykling - för dig som gillar racer och landsvägscykling".

Ni bör alltså skriva av er frustration på random bilforum istället för på Utsidan.se.

Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.

Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.

Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.

Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.

Du får kortare omkörningssträcka om de cyklar i två led.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg