Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Point för den!;)

I Gbg fanns det en som cyklade med en lång skidstav komplett med spets tvärs på pakethållaren, Jo han fick lätt sina 1,5 m distans till lacken vid omkörningarna, de som inte gav honom det lärde att skidstaven var ett stålrör och stavbrodden i wolframkarbidstål.

Om du kör bil och du bedömer att väglaget/vägtypen/etc inte medger hastigheter över 50km/h, då har du ju all rätt att blockera de som vill köra om i lagstadgad hastighet.

Nej, det har du inte - och om du påstår att det är på det sättet får du gärna visa var i Vägtrafikförordningen det står att du har den rätten...

Framförallt skapar jag en säkrare trafikmiljö för alla andra, då jag aktivt bidrar till lägre hastigheter på vägen.

Då förstår jag ännu mindre varför du inte vill cykla på GC-banor. Med fotgängare överallt borde hastigheten för klungcyklister dämpas ännu mer varför risken för olyckor minskas - är inte det bra?

I tvåfiliga cirkulationsplatser ligger jag även där på mittlinjen. De andra trafikanterna kan ju ändå inte bedöma situationen (ja ni vet det är ju så svårt det där med placering osv), och om jag skulle släppa in någon bredvid mig skulle det snabbt bli farligt.

Det är alltså bara du som kan bedöma trafiksituationen och du gillar att vara i vägen för andra trafikanter? Hade du otur när du "tänkte" nu?

Nej, det har du inte - och om du påstår att det är på det sättet får du gärna visa var i Vägtrafikförordningen det står att du har den rätten...

Då förstår jag ännu mindre varför du inte vill cykla på GC-banor. Med fotgängare överallt borde hastigheten för klungcyklister dämpas ännu mer varför risken för olyckor minskas - är inte det bra?

Det är alltså bara du som kan bedöma trafiksituationen och du gillar att vara i vägen för andra trafikanter? Hade du otur när du "tänkte" nu?

Normalt sett brukar jag poängtera tydligt om ett inlägg jag skriver är sarkastiskt menat, men jag trodde att det skulle vara uppenbart den här gången ;)

Uppenbart gick inte mitt flin fram heller. uppenbart känner inte skribenterna heller till maxbredden på cykellast. Dags för VTF läsning

Bla bla bla, bla bla bla.
Ovanligt nyanserat inlägg för att vara i den här tråden:)

Det fanns en en smal vägren. Cyklisterna hade kunnnat lägga sig i led efter vägrenen och underlättat omkörning för dom ca tiotalet bilister, plus en lastbil som låg bakom.
Istället så låg dom kvar i klunga, vilket i detta fall resulterade i att en bil i taget kunde köra om när det var fri sikt, utan möte. Vilket tyvärr är väldigt dåligt på just denna väg. Jag uppskattar att jag blev låg bakom bilar och cyklister i ca 10 min innan jag fick en chans att köra om. Är detta rätt? I min värld nej..
Cyklister har rätt att använda vägen precis som alla andra.. Men ska man inte som trafikant underlätta omkörningar? I min värld ja..
Självklart hade de kunnat underlätta omkörning, om det fanns utrymme för det!
Men fortfarande undrar jag om vägen var så pass bred att du kunde köra om med säkert avstånd utan att gå över på andra körfältet, fastän om de legat och sladdat i vägrenen på enkelled? Smal vägren för mig låter som möjlighet till sprickor, grus och annat? Så min fråga kvarstår: hur bred är vägen/vägrenen?

Fast du och de andra bilisterna ska ju ha en eloge om ni nu låg efter dem i 10 minuter i 20km/h, dvs nästan 3,5 km, utan att nån fick bryt och gjorde nån vansinnesomkörning!

Det handlar inte om att jag inte gillar cyklister. Jag gillar ingen trafikant som inte underlättar omkörningar bara för att dom nyttjar allmän väg som träningpass.
Så om det hade varit pendelcyklister hade deras beteende varit mer ok?;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg