Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Gjorde det innan och fann varken några uppmaningar eller berättelser. Därav frågan.
Skrev jag verkligen det? Vad betyder ordet 'eller' i mitt inlägg för betydelsen av det jag skrev?
Hade jag skrivit 'och' hade du haft rätt i din fråga, men nu gjorde jag inte det.

Men visst, ett exempel från tråden: Att lägga sig på tutan just bakom någon annan trafikant tills de flyttar sig åt sidan ser inte jag som särskilt hänsynsfullt. Det är enbart elakt.

Senast ändrad:
Eller hur tätt ligger ni i en cykeklunga i sidled? Och var i sidled i ett körfält ligger de två leden, relatera till en centrad placerad bil i ett körfält så tror jag att jag förstår.
Höger led på samma plats som en ensam cyklist cyklar på. Vä led, det yttre, kanske 1 m ut. Armbågslucka plus vingelmån.

Jag håller inte med om att några bilisters felaktiga omkörningar rättfärdigar konstant klungcykling, men här är jag tämligen säker på att vi tycker olika.
I det ideala trafiksamhället hade jag hållit med dig. I verkligheten tycker vi olika.
Och som 'klungcyklist' håller jag INTE på att vi ska ha 'rätt' till konstant klungcykling. Är det smal, krokig väg/mycket trafik BRUKAR vi köra enkelled, just för att underlätta för övrig trafik.

Men du måste väl ändå hålla med om att vänster cyklist i en klunga hamnar närmare mötande trafik jämfört med en enkelcyklist som håller till höger, mätt i decimeter?
Ja. Men mötande trafik är i princip aldrig något problem. Som bilist befinner du dig närmare den mötande trafiken än vad vä led gör. Det är den upphinnande, omkörande trafiken som orsakar faran när de kör om för tätt in på.

Senast ändrad:
Höger led på samma plats som en ensam cyklist cyklar på. Vä led, det yttre, kanske 1 m ut. Armbågslucka plus vingelmån.

I det ideala trafiksamhället hade jag hållit med dig. I verkligheten tycker vi olika.
Och som 'klungcyklist' håller jag INTE på att vi ska ha 'rätt' till konstant klungcykling. Är det smal, krokig väg/mycket trafik BRUKAR vi köra enkelled, just för att underlätta för övrig trafik.

Ja. Men mötande trafik är i princip aldrig något problem. Som bilist befinner du dig närmare den mötande trafiken än vad vä led gör. Det är den upphinnande, omkörande trafiken som orsakar faran när de kör om för tätt in på.

OK, det tolkar jag som att högerledet cyklar strax höger om där en bilist skulle ha högerhjulen och vänstercyklist någonstans där växelspaken hamnar på en bil i sidled. Väldigt nära varandra med cykel men vill ogärna ha omkörande bilar nära sig.

Jag frågar, i all vänlighet av nyfikenhet, dvs inte för att ifrågasätta utan jag vill veta - vad skillnaden är att bli omkörd av andra cyklister nära jämfört med att bli omkörd av en bil?
I någon animerad klung-bild verkade höger led vara det omkörande så en skillnad är ju vilken sida omkörningen sker på. En omkörande bil har sannolikt större relativ fartskillnad jämfört med klungkamraterna. En stor bil kan orsaka kastvind vid omkörning, det kan ju även bilist vid omkörning av lastbil erfara. Konsekvenserna av att vingla ut framför en bil blir kanske större än att vingla in i cykelkamraterna.

Vad av mina ovanstående gissningar är relevanta och har jag missat något?

/Patrik, som nästan blir nyfiken på att prova cykla klunga men jag tror inte jag skulle våga på en trafikerad väg och jag har ju ingen räcercykel

/Patrik, som nästan blir nyfiken på att prova cykla klunga men jag tror inte jag skulle våga på en trafikerad väg och jag har ju ingen räcercykel

Du borde prova. Att köra racer på landsväg är bra mycket roligare än standardcykel eller MTB; att cykla i grupp ännu mycket roligare.

OK, det tolkar jag som att högerledet cyklar strax höger om där en bilist skulle ha högerhjulen och vänstercyklist någonstans där växelspaken hamnar på en bil i sidled.
Ja. Om vägen helt saknar vägren och är ca 6 m bred. Annars om det finns vägren kommer cyklisterna att befinna sig längre ut mot vägkanten på vägrenen ju bredare den är. Dvs där bilarna inte får köra normalt. Är vägrenen säg 3 m bred kommer båda leden att ligga på vägrenen, med bred marginal.

...vad skillnaden är att bli omkörd av andra cyklister nära jämfört med att bli omkörd av en bil?
... En omkörande bil har sannolikt större relativ fartskillnad jämfört med klungkamraterna. En stor bil kan orsaka kastvind vid omkörning, det kan ju även bilist vid omkörning av lastbil erfara. Konsekvenserna av att vingla ut framför en bil blir kanske större än att vingla in i cykelkamraterna.
Rätt till största delen. Det långsammare ledet släpper på farten. Det är inte det snabbare ledet som gasar och kör om. Hastighetsskillnaden mellan leden rör sig om kanske som mest om 5km/h. Bilarna kör om med högre fart, ibland med mycket högre fart.

I någon animerad klung-bild verkade höger led vara det omkörande så en skillnad är ju vilken sida omkörningen sker på.
Ibland tar man hänsyn varifrån det blåser, men som motionärer som mer bryr sig om omgivande trafik än om optimalt klungcyklande, brukar det yttre ledet 'falla bakåt', dvs ledet mot vägkanten håller konstant fart.

Som flera skrivit (inkl mej själv) har man inte rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Det är vi helt överens om.

Nja, nu läser du min text om rättigheter som fan läser bibeln.

Den enda rättigheten jag har hävdat är rätten till att använda vägen. När vi väl är där har vi alla skyldigheter, men rätten att använda den har ALLA. Försök nu inte argumentera bort den.

Nja, nu läser du min text om rättigheter som fan läser bibeln.

Den enda rättigheten jag har hävdat är rätten till att använda vägen. När vi väl är där har vi alla skyldigheter, men rätten att använda den har ALLA. Försök nu inte argumentera bort den.

Ska vi slå vad?

Alltså... Börjar bli smått absurt hur TS mfl inte vill/kan förstå helt normala och logiska regler/lagar som bygger på sunt förnuft enl ovan inlägg.

Det är ingen rocketscience direkt.

Skrev jag verkligen det? Vad betyder ordet 'eller' i mitt inlägg för betydelsen av det jag skrev?
Hade jag skrivit 'och' hade du haft rätt i din fråga, men nu gjorde jag inte det.

Men visst, ett exempel från tråden: Att lägga sig på tutan just bakom någon annan trafikant tills de flyttar sig åt sidan ser inte jag som särskilt hänsynsfullt. Det är enbart elakt.

Elakt? Oförskämt på sin höjd. För att dra den standardiserade cykelparallellen brukar jag få plinga och till och med ropa när cykelbanan tas upp av gåendes i bredd. Trodde inte jag betedde mig elakt då.
Ser inte kopplingen i detta exempel till (trafik)säkerhet, vilket du tidigare svarat du märker att vissa bilister och personer i denna tråd saknar?
Nån måtta får det vara på svartmålning.

Elakt? Oförskämt på sin höjd.
Har du blivit utsatt för att en bilist gjort så? Lagt sig på tutan just bakom ryggen på dig, dvs håller in tutan tills du flyttar dig? Det är ingen trevlig upplevelse och man som cyklist blir väldigt stressad. Elakt alla dagar i min mening.

För att dra den standardiserade cykelparallellen brukar jag få plinga och till och med ropa när cykelbanan tas upp av gåendes i bredd. Trodde inte jag betedde mig elakt då.
En kort tut/pling/rop för att uppmärksamma framförvarande trafikant på att man kommer är milsvitt skilt från att med hjälp av tutan trycka av annan trafik från vägen. Tror till och med du ser skillnaden. Eller menar du med att 'ropa' att du gallskriker bakom ryggen på dem ända tills de flyttar sig?

Ser inte kopplingen i detta exempel till (trafik)säkerhet,
Så du tycker mao att det är trafiksäkert att med hjälp av tutan 'tvinga' andra av vägen.

Senast ändrad:
Ser inte kopplingen i detta exempel till (trafik)säkerhet, vilket du tidigare svarat du märker att vissa bilister och personer i denna tråd saknar?

Du är annars duktig på att 'tolka' andras inlägg, men helt plötsligt ska det ordtydas.
Låt mig då förklara mitt inlägg:
"Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så."
Jag menar att det dels finns folk i trafiken som inte gör så (bedömt utifrån deras handlingar) och dels folk i den här tråden som inte tänker så (eftersom deras inlägg tyder på det).
Klart nog?

Nån måtta får det vara på svartmålning.
Jag tycker att trådrubriken/ursprungsinlägget är att svartmåla en trafikgrupp om vi ska diskutera sånt.

Senast ändrad:
Du är annars duktig på att 'tolka' andras inlägg, men helt plötsligt ska det ordtydas.
Låt mig då förklara mitt inlägg:
"Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så."
Jag menar att det dels finns folk i trafiken som inte gör så (bedömt utifrån deras handlingar) och dels folk i den här tråden som inte tänker så (eftersom deras inlägg tyder på det).
Klart nog?
Tack för förklaringen.
Eftersom det rör sig om ca fem stycken forumkamrater som skrivit i tråden med en åsikt avvikande från din egen åsikt i stora drag. Då känns det inte klart nog att skriva att det finns en del personer i den här tråden som visar tecken på ett vidrigt beteende i trafiken utan att visa på tydliga exempel.

Jag tycker att trådrubriken/ursprungsinlägget är att svartmåla en trafikgrupp om vi ska diskutera sånt.
Rubriken är en fråga - inte ett påstående. Ett underlag för diskussion - inte en åsikt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg