Intressant att ta med barnen ut i en miljö som till och med föräldern anser farlig.
Jag har hittills mest hållit tyst och inte lagt mig alltför mycket i denna rätt absurda diskussion men nu måste jag ändå kommentera. Menar du verkligen allvar nu? Har du någon som helst aning om hur vägnätet ser ut i Sverige utanför de större städerna? Som långfärdscyklist borde du ju ha det.
Visst, för någon som tror att alla 70-vägar ser ut som Essingeleden Eller som bara har sett 70-vägar i städer med tillhörande cykelbanor så kan jag förstå att man inte tycker att det är lämpligt att cykla på 70-väg. Men är du verkligen så trångsynt? De allra flesta 70-vägar i Sverige saknar tillhörande cykelväg eller annat alternativ.
För många familjer runt om i Sverige så är 70-väg det enda som finns utanför tomtgränsen, varför skulle inte en sådan familj ge sig ut och cykla tillsammans så snart barnen är så duktiga på att cykla så att de inte vinglar mer än normalcyklisten?
Det är för f-n varje bilists (ja, jag hör till den skaran också) moraliska skyldighet att visa hänsyn till alla andra långsammare och mindre skyddade trafikslag oavsett hur mycket de hindrar ens framfart, och oavsett hur de beter sig. Det är inte bilistens uppgift att bedöma om de begår lagbrott och det är inte bilistens uppgift att bedöma om det finns någon mer lämplig väg (ur bilistens perspektiv) som cyklisterna bör ta.
Jag är först och främst MTB-cyklist och cyklar ännu så länge sällan på väg, men nu står det en racer i hallen och jag har varit ute på mina första (ensam) rundor. Det slog mig hur dålig hänsyn många bilister visar men jag antar att det beror på att de själva aldrig cyklar på en trafikerad väg.
Nu kan man också ställa sig frågan, hur långt kommer "Kvarnträsk" att gå i denna fråga runt klungcykling och riskerande av sina barns liv och lem? Hoppas att det finns en part till i familjen som kan sätta stopp för detta.
Jag hoppas verkligen bara att du "trollar" nu för medbilister med din inställning till cyklister hoppas jag verkligen inte att de finns i verkligheten. Eller tycker du på allvar att det bara är motordrivna fordon som har rätt till att använda vägnätet utan risk? Om det är för farligt att cykla på en normal 70-väg (när ingen cykelbana finns) så är det inte cyklisterna som ska sluta cykla (oavsett om de är en familj med barn eller ej) utan bilisterna som ska visa mer hänsyn och sluta riskera liv och lem hos sina oskyddade medtrafikanter. Så att det faktiskt är möjligt för alla att använda vägnätet utan att riskera livet.
Man får hoppas att Kvarnträsk och alla andra barnfamiljer i vårt avlånga land fortsätter att cykla med sina barn längs trafikerade vägar, för då kommer iaf dessa barn växa upp och förhoppningsvis bli mer hänsynsfulla bilister.