Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Risker

finns förstås vid klungkörning. Personligen gillar jag att ligga lite snett bakom framförvarande så att jag kan väja ut åt sidan vid behov. Detta gör förstås att de som ligger bakom mej behöver gå ut åt sidan också och en risk om en bil eller motorcykel håller på att köra om samtidigt. Med mindre grupper kan man kommunicera bättre sinsemellan. I större oorganiserade klungor måste man hålla längre avstånd men har ända god nytta av turbulensminskningen inom gruppen.

När klungkörning går över gränsen mot olaglighet tycker jag är svårt att definiera. Vore intressant att få en jurists bedömning av detta. Kollektiv skuld är rätt knepigt.

Thure

Jag ger upp... Cykla var du vill, men skyll inte på andra trafikanter om cykelturen slutar på akutmottagningen...

Jag ger upp... Cykla var du vill, men skyll inte på andra trafikanter om cykelturen slutar på akutmottagningen...
Tack för din tillåtelse. Skylla på andra brukar jag bara göra om det är deras fel.

Cyklade med barnen, 7 och 11, ikväll på dels nysladdad 30-grusväg samt på 70-väg med ca1 m markerad vägren. De flesta bilister visar väldigt mycket hänsyn när man har barn med sig, det tackar vi för. En lastbilschaufför med släp höll helt över på andra körfältet när han körde förbi oss, en stor eloge till såna trafikanter!
Andra sköter sig inte lika bra, en vi mötte efter grusvägen saktade inte ned från sina 40-50 trots att jag markerade med handsignal att det var önskvärt. Stenskott är inget kul, vare sig man är vuxen eller barn.
Flera bilister på 70-vägen höll knappt ut, de tyckte nog att det är helt ok att köra om barn i 70km/h med 1 m lucka i sidled...trots att de inte hade möte eller nått. Men de ansåg väl att vi körde i klunga och skulle näpsas=D

Intressant att ta med barnen ut i en miljö som till och med föräldern anser farlig.

Nu kan man också ställa sig frågan, hur långt kommer "Kvarnträsk" att gå i denna fråga runt klungcykling och riskerande av sina barns liv och lem? Hoppas att det finns en part till i familjen som kan sätta stopp för detta.

Intressant att ta med barnen ut i en miljö som till och med föräldern anser farlig.

Nu kan man också ställa sig frågan, hur långt kommer "Kvarnträsk" att gå i denna fråga runt klungcykling och riskerande av sina barns liv och lem? Hoppas att det finns en part till i familjen som kan sätta stopp för detta.

Tack för din omtanke, den värmer. Jag tror inte på att curla mina barn utan försöker lära dem bla trafikvett tidigt. Synd bara att vissa vuxna uppfostrats annorlunda.
Hade det funnits en cykelväg efter 70-vägen hade vi nog tagit den.
Eller menar du att inte heller barn har rätt att cykla efter de allmänna vägarna?

PS. "greendanger", kör du en grön bil måntro?

Senast ändrad:

Jag har hittills mest hållit tyst och inte lagt mig alltför mycket i denna rätt absurda diskussion men nu måste jag ändå kommentera. Menar du verkligen allvar nu? Har du någon som helst aning om hur vägnätet ser ut i Sverige utanför de större städerna? Som långfärdscyklist borde du ju ha det.

Visst, för någon som tror att alla 70-vägar ser ut som Essingeleden Eller som bara har sett 70-vägar i städer med tillhörande cykelbanor så kan jag förstå att man inte tycker att det är lämpligt att cykla på 70-väg. Men är du verkligen så trångsynt? De allra flesta 70-vägar i Sverige saknar tillhörande cykelväg eller annat alternativ.

För många familjer runt om i Sverige så är 70-väg det enda som finns utanför tomtgränsen, varför skulle inte en sådan familj ge sig ut och cykla tillsammans så snart barnen är så duktiga på att cykla så att de inte vinglar mer än normalcyklisten?

Det är för f-n varje bilists (ja, jag hör till den skaran också) moraliska skyldighet att visa hänsyn till alla andra långsammare och mindre skyddade trafikslag oavsett hur mycket de hindrar ens framfart, och oavsett hur de beter sig. Det är inte bilistens uppgift att bedöma om de begår lagbrott och det är inte bilistens uppgift att bedöma om det finns någon mer lämplig väg (ur bilistens perspektiv) som cyklisterna bör ta.

Jag är först och främst MTB-cyklist och cyklar ännu så länge sällan på väg, men nu står det en racer i hallen och jag har varit ute på mina första (ensam) rundor. Det slog mig hur dålig hänsyn många bilister visar men jag antar att det beror på att de själva aldrig cyklar på en trafikerad väg.

Jag hoppas verkligen bara att du "trollar" nu för medbilister med din inställning till cyklister hoppas jag verkligen inte att de finns i verkligheten. Eller tycker du på allvar att det bara är motordrivna fordon som har rätt till att använda vägnätet utan risk? Om det är för farligt att cykla på en normal 70-väg (när ingen cykelbana finns) så är det inte cyklisterna som ska sluta cykla (oavsett om de är en familj med barn eller ej) utan bilisterna som ska visa mer hänsyn och sluta riskera liv och lem hos sina oskyddade medtrafikanter. Så att det faktiskt är möjligt för alla att använda vägnätet utan att riskera livet.

Man får hoppas att Kvarnträsk och alla andra barnfamiljer i vårt avlånga land fortsätter att cykla med sina barn längs trafikerade vägar, för då kommer iaf dessa barn växa upp och förhoppningsvis bli mer hänsynsfulla bilister.

Mycket bra inlägg meldert. Tycker att undertonerna och insinuationerna från vissa om farligheten och omdömet som cyklist smakar lite illa. Tycker att det är bättre att sådana bilister låter bilen stå än att cyklisterna håller sig hemma.

Tycker att det är bättre att sådana bilister låter bilen stå än att cyklisterna håller sig hemma.
Snarare låter cykeln stå då säkrare alternativ saknas.

Oförståelsen bottnar mycket i hur den enskildes situation ser ut. Alla har omdöme nog att inte välja Essingeleden att träna cykeln på. Lika så är det inte omdömeslöst att bege sig till lv 227 för att trampa sig längs med.

Snarare låter cykeln stå då säkrare alternativ saknas.

Men det är ju just den här inställning som jag och "cykelsidan" i den här tråden vänder sig mot.

Cyklisterna har lika stor rätt till vägnätet som alla andra (när det inte finns alternativ specifikt för cyklister) och om det inte är säkert nog (något som cyklisten ska avgöra, inte omgivande bilister) så ska inte cyklisten tvingas avstå från att cykla utan då måste omgivande trafikanter anpassa sig så att säkerheten blir rimlig för alla som har rätt att bruka vägen, oavsett om det innebär att bilisten måste köra betydligt långsammare än utsatt maxhastighet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg