När vi ändå spånar.. Jag funderade lite över vad det är som retar en bilist, och mig själv bakom ratten. Är det det faktum att hastigheten behöver sänkas, eller är det det att halva körfältet är upptaget av cyklister?
Som en jämförelse: En bil kör 50km/h på 90-väg och ligger mitt på vägen. Mötande trafik pågår. Det är en tydlig situation där det inte går att köra om.
Om bilen istället ligger halvvägs ut i väggrenen och lockar till omkörning, trots att det inte finns plats i mitten för omkörande bil - Är det mer irriterande då? Att se möjligheten, men inte kunna ta den.
Om en klunga av cyklister, säg 3x3, ses som en traktor eller vad det nu kan jämföras med och tar hela körfältet så blir kanske situationen mer tydlig? Visst, man kan bli påkörd och 90-vägar får nog uteslutas till förmån för 50 och 70-vägar men det är kanske ett alternativ att titta på?
Tre cyklar på rad borde motsvara en liten eller normalstor bil och är kanske en acceptabel gräns för cyklister. Är man fler lägger man en ny klunga 100 meter bakom, som en vanlig bil skulle uppträda.
Bara en tanke.