Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Hur gör du när du kör om en bil?? Hoppas verkligen att du korsar mittlinjen då... Absolut ingen skillnad när du kör om en eller flera cyklar. Du ska hålla ut så långt som behövs även om det innebär att du korsar mittlinjen helt

Ja, jag korsar mittlinjen både när jag kör om en bil och när jag kör om cyklister. Men jag tycker inte det är lika riskabelt att ligga bara en meter ifrån en bil som jag tycker det är att ligga en meter ifrån en cyklist.

Jag är en av de som aldrig kör om med mötande trafik, inte ens om jag kan göra det utan att korsa mittlinjen. Spelar alltså ingen roll om ett husvagnsekipage ligger nästan helt på vägrenen, jag kör inte om så länge det kommer mötande trafik.

Ja jag TYCKER att klungcyklister har en skyldighet att lägga sig på led när dom cyklar på väg där man inte KAN köra om när det cyklas i bredd. Det är inom begreppet hänsyn till andra trafikanter.

Dessutom så bör de hålla avstånd i längsled så den som kör om kan gå in mitt i klungan om det skulle behövas. Man ska kunna köra om ett fordon i taget, man ska inte behöva köra om hela klungan i ett svep.

De gånger jag blir omkörd när jag ligger "i kö" bakom andra fordon så räknar inte jag med att den omkörande ska köra om alla fordon i karavanen samtidigt, jag håller avstånd just för att den som kör om ska kunna gå in mellan mig och framförvarande om det behövs.

Det här tycker jag är intressant på riktigt, Vad stödjer du det på?

Det är väl ungefär som att säga att motorcyklar, folk som använder bilen för att åka på utflykt etc etc inte har på vägarna att göra...

Kul det blev lite glöd i debatten,,,,,

Landsvägar är gjorda för att fungera för fordon som färdas med 70-100 km/h där passagerarna är extremt väl skyddade av flera avancerade system i fordonet och längs vägen ( läs vajerräcken). Att här framföra ett "fordon" på typ 3x40 meter som är löst sammansatt och som har 10-40 mer eller mindre okoordinerade förare som dessutom är totalt oskyddade känns inte välbetänkt. Dessutom är vissa system som skyddar bilförare (vajerräcken) direkt farliga för cyklister och MCförare vid en olycka. Jag vet fuller väl att cykla i klunga på väg är accepterat sv historiska skäl men utvecklingen inom trafiksäkerhet tycker jag sätter fokus på tid för att ompröva praxis. En lastbil som kör 80 får vara max 24(?) m och att då tillåta "fordon" som stundtals körs betydligt saktare att vara ännu längre med därtill större risk vid omkörning känns inte självklart kopplad till Trafikverkets nollvision

Dessutom så bör de hålla avstånd i längsled så den som kör om kan gå in mitt i klungan om det skulle behövas. Man ska kunna köra om ett fordon i taget, man ska inte behöva köra om hela klungan i ett svep.

De gånger jag blir omkörd när jag ligger "i kö" bakom andra fordon så räknar inte jag med att den omkörande ska köra om alla fordon i karavanen samtidigt, jag håller avstånd just för att den som kör om ska kunna gå in mellan mig och framförvarande om det behövs.
Vad är det för sorts extrema klungor av cyklister du stöter på? Vätternrundan?

Annars haltar jämförelsen lite tycker jag. De cyklistklungor jag sett har aldrig varit längre än en lastbil med släp, exempelvis (generellt sett snarare storlek personbil), och en sådan räknar nog de flesta med att köra om i ett svep. En bilkö (även en sådan som färdas i normal motorvägstakt), däremot, kan ju vara kilometerlång, och då måste man ju naturligtvis kunna gå in i emellan.

Är cykelklungan längre än 26 meter (största lagliga längd på ett fordon om jag inte missminner mig) bör de nog dela upp sig i flera mindre så att bilar inte behöver köra om alla på en gång, är den mindre, är det nog bättre att betrakta den som ett enda långsamtgående fordon.

Landsvägar är gjorda för att fungera för fordon som färdas med 70-100 km/h där passagerarna är extremt väl skyddade av flera avancerade system i fordonet och längs vägen ( läs vajerräcken). Att här framföra ett "fordon" på typ 3x40 meter som är löst sammansatt och som har 10-40 mer eller mindre okoordinerade förare som dessutom är totalt oskyddade känns inte välbetänkt. Dessutom är vissa system som skyddar bilförare (vajerräcken) direkt farliga för cyklister och MCförare vid en olycka. Jag vet fuller väl att cykla i klunga på väg är accepterat sv historiska skäl men utvecklingen inom trafiksäkerhet tycker jag sätter fokus på tid för att ompröva praxis. En lastbil som kör 80 får vara max 24(?) m och att då tillåta "fordon" som stundtals körs betydligt saktare att vara ännu längre med därtill större risk vid omkörning känns inte självklart kopplad till Trafikverkets nollvision

Bra inlägg! Tillförde ett perspektiv.
mvh thomas

Landsvägar är gjorda för att fungera för fordon som färdas med 70-100 km/h där passagerarna är extremt väl skyddade av flera avancerade system i fordonet och längs vägen ( läs vajerräcken).

Var har du det ifrån? Många av vägarna är grusvägar som fått annan beläggning på senare år. När de anlades var inte tanken att nån skulle köra 100 km/h på dem. Tanken var nog snarare häst och vagn....
Så att cyklister far fram i 30-40 km/h är nog helt i linje med ursprungstanken

Du menar på allvar att 10 st cyklister ska cykla på ett led med 10-20 meters avstånd från varandra för att du ska kunna köra om dem en och en?

Ja, jag korsar mittlinjen både när jag kör om en bil och när jag kör om cyklister. Men jag tycker inte det är lika riskabelt att ligga bara en meter ifrån en bil som jag tycker det är att ligga en meter ifrån en cyklist.

Jag är en av de som aldrig kör om med mötande trafik, inte ens om jag kan göra det utan att korsa mittlinjen. Spelar alltså ingen roll om ett husvagnsekipage ligger nästan helt på vägrenen, jag kör inte om så länge det kommer mötande trafik.

Tror jag var lite snabb när jag skrev svaret. Läste om ditt förra inlägg och insåg att jag nog missförstod det...

Är det inte snarare så att våra landsvägar inte är gjorda för farter 70-100 km/h men att utvecklingen av fordonen har gjort att det har blivit normen. Eg borde hastigheterna kanske vara betydligt lägre på just landsvägar och endast tillåtas i de hastigheterna på vägar som är anpassade för det och som har ordentlig vägren och ffa ett ordentligt viltstängsel.

Är det inte snarare så att våra landsvägar inte är gjorda för farter 70-100 km/h men att utvecklingen av fordonen har gjort att det har blivit normen. Eg borde hastigheterna kanske vara betydligt lägre på just landsvägar och endast tillåtas i de hastigheterna på vägar som är anpassade för det och som har ordentlig vägren och ffa ett ordentligt viltstängsel.
Låter mer som de landsvägar jag är van med, ja. Skyltat typ 80 - 90, smala vägbanor utan tillstymmelsen till vägren och gammal asfaltsbeläggning. Vintertid komplett med en eller annan betande renhjord...

Njae. Det är bara endel landsvägar som stämmer in på den beskrivningen. Nu är det mig veterligen ingen som propagerat för att man skall cykla på vägar med mitträcken öht och det av rätt uppenbara skäl.

Jag hävdar att majoriteten av Sveriges vägar gott och väl klarar 70-100 förutsatt att det är dagsljus och inte en massa oskyddade trafikanter på vägen. Viltstängsel ger en ökad känsla av säkerhet men alls ingen garanti

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg