Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Vem annars ska avgöra det? Bakomvarande trafikanter medelst ljud-/ljussignal? Vad är det det står på bildekalen som folk kan ha bak på bilen? - 'Vägrenkörning avgör jag'...

Om jag ligger och kör bil med 30-släp, inte kör jag på vägrenen i skymd kurva/backkrön för att invitera nån att göra vansinnesomkörning där jag inte bedömer att det är säkert att köra om.

Givetvis avgör bakomvarande när det är säkert att köra om (hur man kan tro annat är helt obegripligt). Som cyklist kan du inte heller bedöma detta.
Den framförvarande väljer sedan att underlätta omkörningen efter vilja och förmåga. Framför man ett fordon som utgör en odiskutabel olägenhet hör det verkligen till god ton och trafikhyfs att underlätta bäst det går.

Att fortsätta slicka mittlinjen i klunga är inte att underlätta.
Att gå ut på led och hålla åt högerkanten är att underlätta.


Du verkar hela tiden likställa cyklister med andra långsamma fordon. Ett fordon med släp kan inte göra annat än att fortsätta sin färd. Om det finns en rejäl vägren kan denne välja att glida ut där, men det är inget krav. Är denne riktigt snäll kan han vid tillfälle stanna och släppa förbi bilkön.
Jag anser dock inte att ett fordon som håller 80km/h är en olägenhet.
En cyklist kan dock välja att hålla åt sidan.

Det är stor skillnad på att passera en cyklist som håller åt höger, jämfört mot att passera en som ligger åt vänster. Du talar om att man ändå måste passera mittlinjen vid omkörning, men så svartvitt är det inte. Ligger en cyklist till vänster behöver jag bara passera mittlinjen under en mycket kort sträcka. Ligger cyklisten åt vänster krävs en betydligt längre sträcka.
Denna skillnad bestämmer många gånger om en omkörning kan göras säkert.


Om det inte framgått redan är jag upprörd över hur man som cyklist väljer att bedöma trafiksituationen åt andra, och utifrån detta aktivt försvåra omkörningar.
 
Givetvis avgör bakomvarande när det är säkert att köra om (hur man kan tro annat är helt obegripligt). Som cyklist kan du inte heller bedöma detta.
Den framförvarande väljer sedan att underlätta omkörningen efter vilja och förmåga. Framför man ett fordon som utgör en odiskutabel olägenhet hör det verkligen till god ton och trafikhyfs att underlätta bäst det går.

Att fortsätta slicka mittlinjen i klunga är inte att underlätta.
Att gå ut på led och hålla åt högerkanten är att underlätta.


Du verkar hela tiden likställa cyklister med andra långsamma fordon. Ett fordon med släp kan inte göra annat än att fortsätta sin färd. Om det finns en rejäl vägren kan denne välja att glida ut där, men det är inget krav. Är denne riktigt snäll kan han vid tillfälle stanna och släppa förbi bilkön.
Jag anser dock inte att ett fordon som håller 80km/h är en olägenhet.
En cyklist kan dock välja att hålla åt sidan.

Det är stor skillnad på att passera en cyklist som håller åt höger, jämfört mot att passera en som ligger åt vänster. Du talar om att man ändå måste passera mittlinjen vid omkörning, men så svartvitt är det inte. Ligger en cyklist till vänster behöver jag bara passera mittlinjen under en mycket kort sträcka. Ligger cyklisten åt vänster krävs en betydligt längre sträcka.
Denna skillnad bestämmer många gånger om en omkörning kan göras säkert.


Om det inte framgått redan är jag upprörd över hur man som cyklist väljer att bedöma trafiksituationen åt andra, och utifrån detta aktivt försvåra omkörningar.

Precis. Man behöver inte passera mittlinjen för att göra en omkörning. Kan det ske i det egna körfältet så är det okej. Den som blir omkörd ska hålla så långt till höger som möjligt och underlätta omkörningen.

Så här säger Trafikförordningen:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
Alltså, en cyklist eller bilist får inte ligga i vänstra delen av körfältet och hindra en omkörning som någon slags polis. Märker man att någon vill köra om ska man underlätta omkörningen!
 
Det jag svarade på är om vem som ska avgöra när den långsammare trafikanten ska hålla åt sidan, inte vem som ska avgöra när man ska köra om. Så vi pratar om varann lite tror jag.

Jag som upphinnande trafikant kan inte FÖRUTSÄTTA att framförvarande långsammare trafikant SKA hålla åt sidan. OM den gör det så är det bara att tacka och ta emot. Om den INTE gör det så får jag vackert anpassa min körning/vänta tills det passar/går att köra om säkert.
Min 'rätt' att köra om kan aldrig stå över framförvarande trafikants bedömning när/om det passar/är säkert att hålla åt sidan/köra av på vägrenen!

I 777s exempel från verkliga livet får vi ju inte veta hur vägen såg ut vid det tillfället. Visst kan det vara så att cyklisterna gav blanka f*n i omgivande trafik, men kanske de gjorde den bedömningen att det var farligt FÖR DEM att gå ned på enkelled bland grus/sprickor i vägrenen för att underlätta för omkörningar som vägförhållandena ändå inte tillät på ett säkert sätt?
10 cyklister på enkelled motsvarar en långtradare i längd - tillät vägförhållandena säker omkörning av motsvarande en sån överallt?
Och vad är det som inte säger att de släppt förbi trafik precis innan 777 hann ikapp dem, och att de sen inte gjorde det igen precis efter att han sluppit förbi dem? Om det bara var 10 bilar som låg bakom dem fast de puttrade på i 20km/h, så
1. var det inte mycket trafik efter vägen?
2. hade de precis släppt förbi tidigare trafik?

Men det är ok att bestämma vem och när man släpper förbi?
Ja, det tycker jag, i vissa fall. Om nån vill köra om mig och riskerar den omkörande, mitt och/eller ev mötandes säkerhet/liv så tycker jag inte att jag har skyldighet att hålla åt sidan. Ex skymda kurvor, backkrön mm.

Om det inte framgått redan är jag upprörd över hur man som cyklist väljer att bedöma trafiksituationen åt andra, och utifrån detta aktivt försvåra omkörningar.
Så långsammare fordon skall alltid underlätta omkörningar oavsett, även om det innebär att de utsätter sig själv för mer fara?
 
Precis. Man behöver inte passera mittlinjen för att göra en omkörning. Kan det ske i det egna körfältet så är det okej. Den som blir omkörd ska hålla så långt till höger som möjligt och underlätta omkörningen.

Men vem ska avgöra vad som är "så långt till höger som möjligt"? Den omkörande eller den framförvarande? Du som omkörande bilist kanske ser vägrenen men du kanske inte ser skicket på den?
 
Rullskidor verkar vara bättre än cykel om man vill slippa bilar som kör nära. Kanske är det hårdmetallspetsarna på stavarna som skrämmer?
 
Men vem ska avgöra vad som är "så långt till höger som möjligt"? Den omkörande eller den framförvarande? Du som omkörande bilist kanske ser vägrenen men du kanske inte ser skicket på den?

Varje förare är ansvarig för att framföra sitt fordon. Bedömer man att vägrenen inte är körbar ska man inte köra på den. Men man ska ändå köra så långt till höger som är möjligt under rådande förutsättningar för att underlätta omkörningen. Går det inte, så går det inte..

Trafikförordningen är ganska solklar. Varje trafikant är ansvarig för att framföra sitt fordon på ett sätt som inte framkallar fara för andra, inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Den bedömningen i varje enskilt läge gör den enskilda trafikanten. Bedömer du att du inte kan göra en manöver pga att du riskerar din säkerhet ska du inte göra den manövern, naturligtvis. Dock får du inte hindra andra från att ta risker med sitt liv som insats, även om tanken är god.
 
Det jag svarade på är om vem som ska avgöra när den långsammare trafikanten ska hålla åt sidan, inte vem som ska avgöra när man ska köra om. Så vi pratar om varann lite tror jag.
Nä, nån bakom kan inte bestämma om den framför bedömer att den kan hålla til höger. Däremot skall den framför inte hindra den bakom att komma förbi.

Jag som upphinnande trafikant kan inte FÖRUTSÄTTA att framförvarande långsammare trafikant SKA hålla åt sidan. OM den gör det så är det bara att tacka och ta emot. Om den INTE gör det så får jag vackert anpassa min körning/vänta tills det passar/går att köra om säkert.
Min 'rätt' att köra om kan aldrig stå över framförvarande trafikants bedömning när/om det passar/är säkert att hålla åt sidan/köra av på vägrenen!
Nä det kan inte ses som en rättighet att få köra om i alla tillfällen. Däremot är de ens skyldighet att inte utgöra ett hinder.
I 777s exempel från verkliga livet får vi ju inte veta hur vägen såg ut vid det tillfället. Visst kan det vara så att cyklisterna gav blanka f*n i omgivande trafik, men kanske de gjorde den bedömningen att det var farligt FÖR DEM att gå ned på enkelled bland grus/sprickor i vägrenen för att underlätta för omkörningar som vägförhållandena ändå inte tillät på ett säkert sätt?
10 cyklister på enkelled motsvarar en långtradare i längd - tillät vägförhållandena säker omkörning av motsvarande en sån överallt?
Och vad är det som inte säger att de släppt förbi trafik precis innan 777 hann ikapp dem, och att de sen inte gjorde det igen precis efter att han sluppit förbi dem? Om det bara var 10 bilar som låg bakom dem fast de puttrade på i 20km/h, så
1. var det inte mycket trafik efter vägen?
2. hade de precis släppt förbi tidigare trafik?
I mitt fall, jag antar du menar mig, var cykelbanan 6 m i sida från vägen, helt fri och fin och nybyggd. Vägen är också nybyggd, dock grus kvar mot stödremsan efter vintern. Cykelbanan var dock sopad... Vägen är så pass bred att den möjliggör en omkörning om cykel håller sig utanför körfältet, i vägrenen - utanför den streckade linjen. En sträcka på ca 8 km utan avtagsvägar eller några uppställningsplatser eller andra fickor = de hade inte kunnat släppt förbi innan jag kom.

Så långsammare fordon skall alltid underlätta omkörningar
JA
oavsett, även om det innebär att de utsätter sig själv för mer fara?
NEJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg