Vem annars ska avgöra det? Bakomvarande trafikanter medelst ljud-/ljussignal? Vad är det det står på bildekalen som folk kan ha bak på bilen? - 'Vägrenkörning avgör jag'...
Om jag ligger och kör bil med 30-släp, inte kör jag på vägrenen i skymd kurva/backkrön för att invitera nån att göra vansinnesomkörning där jag inte bedömer att det är säkert att köra om.
Givetvis avgör bakomvarande när det är säkert att köra om (hur man kan tro annat är helt obegripligt). Som cyklist kan du inte heller bedöma detta.
Den framförvarande väljer sedan att underlätta omkörningen efter vilja och förmåga. Framför man ett fordon som utgör en odiskutabel olägenhet hör det verkligen till god ton och trafikhyfs att underlätta bäst det går.
Att fortsätta slicka mittlinjen i klunga är inte att underlätta.
Att gå ut på led och hålla åt högerkanten är att underlätta.
Du verkar hela tiden likställa cyklister med andra långsamma fordon. Ett fordon med släp kan inte göra annat än att fortsätta sin färd. Om det finns en rejäl vägren kan denne välja att glida ut där, men det är inget krav. Är denne riktigt snäll kan han vid tillfälle stanna och släppa förbi bilkön.
Jag anser dock inte att ett fordon som håller 80km/h är en olägenhet.
En cyklist kan dock välja att hålla åt sidan.
Det är stor skillnad på att passera en cyklist som håller åt höger, jämfört mot att passera en som ligger åt vänster. Du talar om att man ändå måste passera mittlinjen vid omkörning, men så svartvitt är det inte. Ligger en cyklist till vänster behöver jag bara passera mittlinjen under en mycket kort sträcka. Ligger cyklisten åt vänster krävs en betydligt längre sträcka.
Denna skillnad bestämmer många gånger om en omkörning kan göras säkert.
Om det inte framgått redan är jag upprörd över hur man som cyklist väljer att bedöma trafiksituationen åt andra, och utifrån detta aktivt försvåra omkörningar.