Hahahaha! Det här visar ju verkligen hur lite förståelse du har för situationen... Tycker du verkligen att det är jämförbart?
Hur många cykelklungor kör medelbilisten om på en säsong?
Hur många gånger blir en cyklist alt. en cykelklunga omkörd av en bil på en säsong?
Om förhållandet var 1:1 mellan dessa så hade din jämförelse varit relevant. Ska du vända på resonemanget så får du ju försöka sätta dig in i situationen, inte använda det som ett simpelt ogenomtänkt grepp för att försöka förlöjliga motståndarsidan i diskussionen.
Dessutom kanske klungkörningen just är målet med träningen, målet med din bilkörning är något helt annat. Inte direkt jämförbart.
Kan inte alla bilister som inte ens kan acceptera cyklistargumenten i den här tråden bara säga att:
"Ja, vi är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska hålla sig undan på vägarna så att vi bilister kommer så fort fram som möjligt."
Det finns ju ingen annan anledning till att diskussionen fortfarande pågår eftersom det är fastställt att klungkörning på cykel inte är olagligt.
Jag köper inte ditt resonemang att ovanliga fordonskombiantioner ( t ex cykelklungor) ger dem rätt att bryta trafikregler. Bara för att de är sällsynta får de inte bryta trafiklagarna. Var går i så fall gränsen då de blir så vanliga att de ska börja följa reglerna?
Stridsvagnar är inte så frekventa på vanliga vägar men de får inte köra i vänster körfält för det.
Nej, alla trafikanter ska följa lagen.
Mitt mål är inte att förlöjliga någon part.
Men en trafikants syfte med sin trafik spelar ingen roll - lagen gäller alla, hela tiden.
En ny vändning som inte går ut på att förlöjliga utan bara påvisa hur stark tro var och en har på sin rätt:
"Ja, vi klungcyklister är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska ska hålla sig undan på cykelvägarna så att vi klungcyklister kommer så fort fram som möjligt."
Någon frågade också mig om jag föredrar kort och bred eller lång och smal omkörning och det har jag svarat på tidigare. Repris: Ju längre avstånd i sidled till den jag kör om desto bättre - därför anser jag enkelled är säkrare att köra om och då i mötande körfält när tillräckligt lång sträcka är fri.
Jag blir också rädd när jag läser att cyklister (med endast några centimeter frigolit som skydd) aktivt försöker hindra bilar som väger 10-20 ggr mer att köra om genom att ligga nära vänsterkanten. Det är lagbrott - underlätta omkörning har jag citerat förr.
Det finns flera olika tolknignar av lagen och så kommer det nog att förbli antingen tills cykelförbundet tagit upp det med polisen/domstol och riksdagen beslutar om tydligare lag eller att det tyvärr en händer en prejudicerande olycka.
Hoppas på det första!
/Patrik, kramas i trafiken