lagstiftarens mening
Jurister pratar ibland om "lagstiftarens mening" -dvs det man vill belysa med en viss lag och sedan försöker formulera så otvetydigt som möjligt med lagtext.
Jag tolkar "vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" med t ex följande situtation:
Jag som cyklist närmar mig en korsning på cykelbana belägen till höger om körfält för bilar. jag ska svänga till vänster i korsningen och den finns inte någon cykelöverfart på den korsande vägen jag ska svänga in på. Då kan det vara " lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" att jag som cyklist går ut i det för bilister avsedda vänstra körfältet som är markerat för vänstersväng. Detta skulle jag tolka som ett lagligt avsteg från att cykla på cykelbana.
Men om det är grusigt på cykelbanan eller att det är många gående och långsamcyklande på cykelbanan ser jag inte som skäl till att undlåta att cykla på cykelbanan.
Likväl som cyklister måste anpassa hastighet till trafikförhållanden måste bilister också göra det. Är det vägarbete på motorvägen får trafikanter där vackert köra den sänkta hastigheten eller kanske till och med stå stilla.
Tävlingscyklister som undlåter att cykla på cykelbana tar sig en rätt de inte lagligen har - om vi vänder på det - skulle jag som bilist kunna köra bil på cykelbanan om jag en dag känner för att jag vill bara köra 5 km/h med min bil - näppeligen.
Rätt fordon i därför avsett körfält.
Kör om med marginal när förhållanden medger, annars inte!
Ska vi bli riktigt filosofiska så fungerar en demokrati så här: Man väljer representanter till lagstiftande församling som sedan utreder och stiftar lagar. Vill man ändra en lag, t ex tillåt snabbcykling på bilväg trots cykelbana bör man påverka sina politker, eller starta "snabb-cykla på vägen-partiet" och se till att lämplig lag stiftas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagstiftning
Man kan också lobba för cykelmotorvägar:
http://cyklaimalmo.blogspot.com/2011/09/vad-ar-en-cykelhighway.html
Kramas i trafiken och följ lagen!
/Patrik, som förutsätter att andra trafikanter och medborgare följer lagen
Ja, jag skäms - å dina vägnar. Med 'du' menade jag alla paragrafryttare i trafiken som anser att de och endast de gör rätt, har alla rättigheter och dessutom har rätten att trafikundervisa andra...
Så du anser på fullt allvar att du tolkar ett par tolkningsbara lagar och paragrafer på rätt sätt och alla cyklister som inte tolkar dem som du har fel? Varför lagförs inte fler cyklister då?
Sen i din överdrivet pedagogiska förklaring ovan så tror jag att du blandar ihop breddcykling och cykelbanor rätt friskt...jag blir mest förvirrad när jag läser vad du skriver...
/cykelsvin och bilistsvin
Jurister pratar ibland om "lagstiftarens mening" -dvs det man vill belysa med en viss lag och sedan försöker formulera så otvetydigt som möjligt med lagtext.
Jag tolkar "vara lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" med t ex följande situtation:
Jag som cyklist närmar mig en korsning på cykelbana belägen till höger om körfält för bilar. jag ska svänga till vänster i korsningen och den finns inte någon cykelöverfart på den korsande vägen jag ska svänga in på. Då kan det vara " lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" att jag som cyklist går ut i det för bilister avsedda vänstra körfältet som är markerat för vänstersväng. Detta skulle jag tolka som ett lagligt avsteg från att cykla på cykelbana.
Men om det är grusigt på cykelbanan eller att det är många gående och långsamcyklande på cykelbanan ser jag inte som skäl till att undlåta att cykla på cykelbanan.
Likväl som cyklister måste anpassa hastighet till trafikförhållanden måste bilister också göra det. Är det vägarbete på motorvägen får trafikanter där vackert köra den sänkta hastigheten eller kanske till och med stå stilla.
Tävlingscyklister som undlåter att cykla på cykelbana tar sig en rätt de inte lagligen har - om vi vänder på det - skulle jag som bilist kunna köra bil på cykelbanan om jag en dag känner för att jag vill bara köra 5 km/h med min bil - näppeligen.
Rätt fordon i därför avsett körfält.
Kör om med marginal när förhållanden medger, annars inte!
Ska vi bli riktigt filosofiska så fungerar en demokrati så här: Man väljer representanter till lagstiftande församling som sedan utreder och stiftar lagar. Vill man ändra en lag, t ex tillåt snabbcykling på bilväg trots cykelbana bör man påverka sina politker, eller starta "snabb-cykla på vägen-partiet" och se till att lämplig lag stiftas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagstiftning
Man kan också lobba för cykelmotorvägar:
http://cyklaimalmo.blogspot.com/2011/09/vad-ar-en-cykelhighway.html
Kramas i trafiken och följ lagen!
/Patrik, som förutsätter att andra trafikanter och medborgare följer lagen