@greendanger:
Jag har tänkt om helt efter att ha kört bil sedan 1989 och MC sedan 2002 men nu börjat trampa till jobbet för ett år sen och har inte slutat och håller också på med mountainbike. Efter att ha spenderat hyfsat mycket tid på happymtb.org som är som utsidan.se för cyklister så kan jag faktiskt gå med på att bilisterna inte äger vägarna. Om man ett antal gånger per år hamnar bakom en cykelklunga må det vara hänt, finns värre saker att lägga sin energi på.
Läste bland annat det här
http://www.cykelmotion.se/gruppcykling.html:
"Det är ofta säkrare att ligga i två led än enkelled där det är riktigt mycket biltrafik runt om. Bilisterna blir irriterade på att de plötsligen måste sakta ner till 40 km/timmen men det är säkrare för oss än om de tar en chansning i 85 km/tim, vilket är lätt om vi kör enkelled. Det är skillnaden i fart mellan bil och cyklar som utgör den största faran. En bilist ska alltid vara uppmärksam och kunna stanna vid hinder framför."
Faktiskt kan jag hålla med om att det blir säkrare att bilarna får bromsa in än om de chansar och kör om i 80 km/h på 50 cm avstånd med möte.
Som skrivet så har jag tänkt om mycket nu när jag själv är en väldigt oskyddad trafikant på cykel i trafiken. Med MC hade man lite trygghet i hjälm, skinnställ och ryggplatta m.m. Och där var det aldrig något snack om att man tar plats. Man fick lära sig att ta upp ett helt körfält så inte idioter i bil klämmer sig förbi. Stora skillnaden är dock att hojen var god för strax under 300 km/h medan cykel går mycket långsammare.
EDIT: Stor tumme upp till Thure.