Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Vi är nog ganska överens om att det ska hållas avstånd i sidled också ;)
Jag vill inte köra på en cyklist och cyklisterna vill inte bli påkörda.

Men då förutsätter du att cyklisterna ska hålla reda på vad som händer långt bakom sig, 2 eller fler fordon/cyklar kanske 30-40 m bort. Gör du det i din bil? Eller kommer en del av vägskatten att gå till kom-radios till cyklisterna? ;)

Givetvis vill jag inte belasta cyklister med com-radio men att man håller uppsikt även bakåt tycker jag hör till både på cykel och i bil. Ser man som cyklist en kö av bilar bakom några cyklar bakom på en trång väg är det väl trevligt att stanna och släppa förbi.
När jag som bilist ser blåljus i backspegeln så håller jag undan och stannar om så skulle behövas för att släppa förbi.
Som bilist kör jag sällan/aldrig så pass mycket långsammare än övrig trafik på smal väg att jag samlat på mig någon noterbar kö.

Enligt wikipedia är det inte tillåtet att ligga på rulle i triatlon (kallas där drifting - eh förlåt - drafting :) och en av anledningarna som anförs på wikipedia är risken för klungvurpor. En annan anledning är rättviseaspekten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triatlon

/Patrik

Enligt wikipedia är det inte tillåtet att ligga på rulle i triatlon (kallas där drifting - eh förlåt - drafting :) och en av anledningarna som anförs på wikipedia är risken för klungvurpor. En annan anledning är rättviseaspekten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Triatlon

Ja, men nu pratar vi tävling igen. Och dessutom från samma wiki-länk;
"På världselitnivå och på vissa nationella lopp på upp till olympisk distans tillåts drafting..."

Givetvis vill jag inte belasta cyklister med com-radio men att man håller uppsikt även bakåt tycker jag hör till både på cykel och i bil. Ser man som cyklist en kö av bilar bakom några cyklar bakom på en trång väg är det väl trevligt att stanna och släppa förbi.
Näe, det låter mest jobbigt att cykla och titta bakåt hela tiden och stanna vid varje p-plats vilket skulle bli fallet. Jag tycker vi kör på att varje cyklist stannar vid varsin p-plats. Meddelar du det till alla Sveriges motionärsscyklister att vi är överens så de vet vad som gäller?

:)

Näe, det låter mest jobbigt att cykla och titta bakåt hela tiden och stanna vid varje p-plats vilket skulle bli fallet. Jag tycker vi kör på att varje cyklist stannar vid varsin p-plats. Meddelar du det till alla Sveriges motionärsscyklister att vi är överens så de vet vad som gäller?

:)

Nu övertolkar du mig allt - jag tror inte du samlat på dig en kö av bilar bakom mellan varje P-plats. Som jag förstått det tidigare väljer cyklister i möjligaste mån vägar med låg biltrafik så det blir nog inte så särskilt ofta - och tänk vilken startkung man skulle bli - finns kort cykelsprint som tävlingsgren att bli mästare i?

Att drafting är tillåtet på världnivå - beror det på avlysta vägar, mer observanta cyklister i dessa tävlingar eller någon annat?

Sen hoppas jag att motionscyklister liksom bilister känner till och följer trafiklagarna- även om du och jag uppenbarligen tolkar dem olika.

/Patrik

Det är inte bra med folk som blir så upprörda eller störda att de gör konstiga saker som att prejas, bromsa, vinka, tutar osv. Inte så moget beteende. Det är bättre att han bara kör om och tänker på något annat. La sig din kompis helt i vägen eller kunde cyklisten hålla egen fart i vägrenen? Om inte så var det rätt sjukt beteende enligt min åsikt. Ser en del sådana tokerier här i Stockholm. Det var värre när jag körde mycket bil.

Håller nog med dig rätt så mycket, men hur är det med cyklelklunga som ibland nästan demonstrativt hindrar omkörningar? Deras betenede är ju minst lika sjukt.och farligt . En cykeklunga på en väg är i mitt tycke en större fara än en traktor.

Frågeställingen är "dödslängtan eller dåligt omdömme? "

Mit svar är, ja så kan det nog vara ibland. Bilen är hårdare än cyklisten.

Varför ska jag diskutera med dig om du inte läser mina inlägg?

Jag har läst hela tråden, men då jag inte kan hitta något inlägg du skrivit med en direkt fråga till mig kan jag ha missat det i mängden av inlägg, men då får du gärna peka mig i rätt riktning då du verkar anse att du ställt en fråga till mig.

Jag kan för övrigt inte se att du skulle ha försökt svara på de frågor som jag ställt direkt ill dig...

Men då förutsätter du att cyklisterna ska hålla reda på vad som händer långt bakom sig, 2 eller fler fordon/cyklar kanske 30-40 m bort. Gör du det i din bil?

På bilen eller mc har man backspeglar för att kunna hålla rätt på vad som händer bakom en. Vi kanske skulle införa det även på cyklar om det nu är så besvärligt att vrida på huvudet?

På bilen eller mc har man backspeglar för att kunna hålla rätt på vad som händer bakom en. Vi kanske skulle införa det även på cyklar om det nu är så besvärligt att vrida på huvudet?
Fast backspeglar hjälper ju inte i alla bilsituationer heller. Döda vinkeln är det många bilister som har det besvärligt med. Lagstadgad nackgymnastik?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg