Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Döden för Svenska fjällen
- Trådstartare GAMMDUSLF
- Start datum
Är kravet på ökad tillväxt/capita grundad i något reellt behov eller är det ett hjärnspöke hos ekonomer och politiker?
Det är inte så mycket politik som det är frågan om hur vår ekonomi fungerar. Utan befolkningsökning och ekonomisk tillväxt kommer vi inte att behöva bygga nya vägar, hus och liknande. Nybyggen sker enbart för att ersätta utjänta gamla exemplar. Folk kommer inte att köpa ständigt nya mobiler, utan vara nöjda med den de har. Bara byta när den går sönder. Sådär fortsätter det i all oändlighet.
Slutar vi med tillväxt blir det alltså arbetslöshet i en hel del brancher. Då får dessa människor inte råd att konsumera, staten drar in mindre i skatt, fler arbetstillfällen ryker, osv.
Altså behöver vi växa för att förbli så stora vi är. Märkligt, men så är det. Undrar hur det blev så egentligen?
Samtidigt så kommer ju de tillgängliga fundamentala resurserna - mark, solljus, arbetskraft osv - inte att minska för att ekonomin inte längre ökar. Jag är skitdålig på ekonomi men jag tycker att det låter märkligt att vi inte skulle ha råd att utnyttja dem på samma sätt bara för att vi inte har någon tillväxt. Visst, utan inflation skulle pengar tendera att samlas på hög istället för att lånas ut och användas om och om igen, men det kan ju inte vara ett stabilt tillstånd. Finns det inget annat jämviktsläge än det vi har idag?Det är inte så mycket politik som det är frågan om hur vår ekonomi fungerar. Utan befolkningsökning och ekonomisk tillväxt kommer vi inte att behöva bygga nya vägar, hus och liknande. Nybyggen sker enbart för att ersätta utjänta gamla exemplar. Folk kommer inte att köpa ständigt nya mobiler, utan vara nöjda med den de har. Bara byta när den går sönder. Sådär fortsätter det i all oändlighet.
Slutar vi med tillväxt blir det alltså arbetslöshet i en hel del brancher. Då får dessa människor inte råd att konsumera, staten drar in mindre i skatt, fler arbetstillfällen ryker, osv.
Men nu har vi vattenkraften utbyggd och färdig förutom i tre älvar (Vindelälven räknar jag inte).
Är det inte vettigt att utgå ifrån denna förnyelsebara källa till högvärdig el och ha den som grund för en hållbar framtida energiförsörjning för sverige?
Nja, det är ett grep för att få massan att se regleringen som bra. När den väl köper detta så reglerar man resten
Hade inte tänkt att göra något inlägg i denna fråga.
Hur "vackert" / "vacker" är turistanäggningarna i fjällen med skidliftar, vägar,stugor,etc. ?
Personligen anser jag vindsnurror är det alternativ som nu finns som kan användas tills vi kommer på något bättre.
Dessvärre så har många snurror som tjänat ut, inte haft budgeterade medel för skrotning/återställning av mark funnits med från början, men det ska visst komma någon lag på det.
Som friluftsmänniska ser jag nog att strömmen från snurrorna kommer till på ett miljömässigt bättre sätt än kolkraft/kärnkraft.
Så jag kan nog stå ut med snurrorna, de kommer inte stå där för alltid.
Alla vill ha ström, men den ska komma från "ingenstans" helst....
Ett liknande fenomen är mobiltäckning som alla vill ha i fjällen, men inga master....
Hur "vackert" / "vacker" är turistanäggningarna i fjällen med skidliftar, vägar,stugor,etc. ?
Personligen anser jag vindsnurror är det alternativ som nu finns som kan användas tills vi kommer på något bättre.
Dessvärre så har många snurror som tjänat ut, inte haft budgeterade medel för skrotning/återställning av mark funnits med från början, men det ska visst komma någon lag på det.
Som friluftsmänniska ser jag nog att strömmen från snurrorna kommer till på ett miljömässigt bättre sätt än kolkraft/kärnkraft.
Så jag kan nog stå ut med snurrorna, de kommer inte stå där för alltid.
Alla vill ha ström, men den ska komma från "ingenstans" helst....
Ett liknande fenomen är mobiltäckning som alla vill ha i fjällen, men inga master....
Senast ändrad:
Är jag den enda som anser att det är en fördel när det inte finns mobiltäckning? Då får man en ursäkt för att slippa ringa folk, vnligtvis morsor, när man är ute. Åtminståne jag ger mig ut för att komma bort. Är lite avis på er fjällvandrare på just den punkten.
"Greppet" är i så fall mitt men hur menar du att vi bör göra istället?
Riva den befintliga vattenkraften på samma sätt som vi stängde befintliga, betalda, fullt fungerande reaktorer och istället importera ännu mer tysk kolkraft?
Nej vi ska inte riva dem. men jag ställer inte upp på att man definierar redan utbyggd vattenkraft som miljövänlig. Kör den, men med öppna ögon, För att skapa den så har man sabbat en hel del naturvärden (om den ska vara grön så borde ju kärnkraft från Tjernobyl vara bra då den ju redan haft en olycka)
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article427470.ece
Av de röstande litauerna ville 88,7 procent ha en förlängning av drifttiden för de "farliga" reaktorerna av Tjernobyltyp. Demokrati fungerar tydligen men kanske med en mansålders fördröjning när det gäller svensk energipolitik. Men det har vi säkert råd med. Och fjällen med.
Av de röstande litauerna ville 88,7 procent ha en förlängning av drifttiden för de "farliga" reaktorerna av Tjernobyltyp. Demokrati fungerar tydligen men kanske med en mansålders fördröjning när det gäller svensk energipolitik. Men det har vi säkert råd med. Och fjällen med.
Jo, och i Sverige var 82,9 % emot införandet av högertrafik vid folkomröstningen 1955. Därmed inte sagt att folkopinionen alltid har fel...
Senast ändrad:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=56952&a=1231140
I länken ges ett ytterligare skäl (fördyring) till att motsätta sig vindkraftverk i de nordliga fjällen. "Det är ett miljardprojekt men vi anser att det kommer att bli lönsamt att äga kabeln." Och vem ska betala? Pengarna är ju liksom slut, bland annat beroende på att bankerna lånat ut pengar till skräpteknik som vindkraft.
I länken ges ett ytterligare skäl (fördyring) till att motsätta sig vindkraftverk i de nordliga fjällen. "Det är ett miljardprojekt men vi anser att det kommer att bli lönsamt att äga kabeln." Och vem ska betala? Pengarna är ju liksom slut, bland annat beroende på att bankerna lånat ut pengar till skräpteknik som vindkraft.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=56952&a=1231140
"Om alla de de vindkraftverk som nu planeras i Norbotten blir verklighet ger de en sammanlagd effekt på minst 5000 megawatt."
Låter som fantasi
Enligt Ny Teknik hade för övrigt det bästa vindkraftverket ett utnyttjandegrad på ca 38% och den låg visst utanför Öland. Varför man ska bygga uppe i Norrland förstår jag då inte, det enda som talar för är väl att det inte finns så mycket folk som kan protestera där oppe.
"Det ska jämföras med att det idag produceras cirka 800 megawatt vindkraftsel totalt i Sverige." Undra hur realistiskt det är då med 5 GW? För övrigt innebär ju det i realiteten ungf 1.8 GW effektivt. Ledningsförluster ej medtagna.
Liknande trådar
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg