DIY Wool blanket anorak

Har även jobbat med en av militärsnöblusarna, det är den största jag har - märkt storlek 2 - men jag skulle gärna få tag nån ännu större så att filtanoraken får ordentligt plats.

-Färgade den brun med Herdins textilfärg - mycket enkelt och kostade 90:-.
-Bytte ut huvhålsjusteringen mot grön paracord med snabbjustering. Paracorden är lång för att jag skall kunna slänga den bakom huvet och justera den där med. Sen så tänkte jag hänga dit en liten nackkniv i dem också.
-Satte även in en tunn metalltråd i kanalen för paracorden, för att kunna forma ansiktshålet vid vind.
-Sydde dit huvjustering i nacken, elastiskt snöre och två justerare för att justera vidd och höjd.
Anorak101.jpg


Anorak102.jpg
 
På en av mina anoraker (samma grundmodell som du har) har jag sytt en femkantig ficka ovanför midjejusteringen med ingångar från båda sidor och dragkedjor och där du valde att använda ståltråd i huvan sydde jag till en vindstrut (i flera lager tyg så den blev styv och fin) istället.
Jag har ännu inte gjort någon ordentlig nackjustering av huvan men det kommer nog nån dag när inspirationen faller på, den du har gjort där ser mycket lik den jag har på min Megin-jacka.

Snyggt jobbat.
 
På en av mina anoraker (samma grundmodell som du har) har jag sytt en femkantig ficka ovanför midjejusteringen med ingångar från båda sidor och dragkedjor och där du valde att använda ståltråd i huvan sydde jag till en vindstrut (i flera lager tyg så den blev styv och fin) istället.
Jag har ännu inte gjort någon ordentlig nackjustering av huvan men det kommer nog nån dag när inspirationen faller på, den du har gjort där ser mycket lik den jag har på min Megin-jacka.

Snyggt jobbat.

Tack både Peter & estetdrägg:)
Ang fickor så föredrar jag att inte ha några på magen/bröstet - ju fler tyglager desto sämre ventilation. Tygvindstrut funderade jag på (har ju sådan på min KM Fimbuljacka) men jag tycker de begränsar periferiseendet för mycket när huvan väl används. Istället har jag fått tag på ett fint pälsstycke som jag kommer fästa med dragkedja i huvan att använda när det blåser och är kallt.
Du har inga bilder på vindstruten och tips på hur du gjorde den?

Huvjusteringen är mycket riktigt kopierad från Klättermusens lösning:)
 
Måste väl visa mitt alster då. Skulle köpa oljetter och knappar men efter en resa till syaffärn så slog jag det ur hågen. Syberhörs grejer är dyra som attans. Så det fick bli en gammal dragkedja från en ficka på en annan jacka och knappar man fått med diverse byxor genom åren. Low budget. Fantastiskt skön jacka, härligt bylsig passsform och varm och go. Sydd av en Ungersk armefilt så den luktar så där som sånna grejer brukar. Nån som vet om den lukten nånsin försvinner?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    122.3 KB · Visningar: 2,697
  • 2.jpg
    2.jpg
    162.7 KB · Visningar: 3,044
  • 3.jpg
    3.jpg
    201.9 KB · Visningar: 3,687
  • 4.jpg
    4.jpg
    140.6 KB · Visningar: 2,887
Den ser ju kanonfin ut, Håkan. Bra lösning på krage och öppning. Snyggt med sömmarna och kantningarna också, nästan som köpes...Fin färg dessutom:)
Är mönstret det från bushcraftusa?

Nu vet jag hur nästa jag syr skall se ut;)
 
Snyggt bälte, kanterna på lädret kan du färga med en tops doppad i brun narvsvärta. Vaxning på buffhjul gör kanterna sen hårdare och tätare.....

Blir imponerad av symaskinsfliten hos er, måste få upp symaskinsbordet igen.
 
Ja färgen på filten var kanonfin. Därav att det blev en Ungersk. Mönstret är det från bushcraft fast med några små förändringar.
Om du nu ska sy en så ta gärna till kanske en dm på längden på fram och bakstycke. Jag tog till 5 cm på originalmönstret men tycker ändå att min nog skulle kunna vara 5cm längre.
Egentligen likadant på armlängden, jag tog till 3 cm extra men det hade inte gjort nåt om den hade varit 2 cm längre. Om man gör dem lite för långa går det ju att klippa dem då man kan prova den på sig själv.. Ärmvidden fick jag ta in ca 5 cm vid handen då den var så otroligt rymlig där ute.
Förövrigt så är jag 186 och väger 98kg om det kan vara till vägledning storleksmässigt.

Filten köpte jag här http://www.armyshopen.se sök på yllefilt.
 
Om du nu ska sy en så ta gärna till kanske en dm på längden på fram och bakstycke. Jag tog till 5 cm på originalmönstret men tycker ändå att min nog skulle kunna vara 5cm längre.
Ja, 68cm som är ritat känns kort - men det ser ut som om längden på din är bra, så länge du inte har tänkt använda bälte utanpå? 80cm blir nog bra.

Egentligen likadant på armlängden, jag tog till 3 cm extra men det hade inte gjort nåt om den hade varit 2 cm längre. Om man gör dem lite för långa går det ju att klippa dem då man kan prova den på sig själv.. Ärmvidden fick jag ta in ca 5 cm vid handen då den var så otroligt rymlig där ute.
Ja, jag vet ju hur långa jag vill ha mina ärmar - 186cm mellan ärmlinningarna är det på min ylleanorak, och då räcker de till knogarna. Nästa som är tänkt att passa under får lite kortare ärmar.

Filten köpte jag här http://www.armyshopen.se sök på yllefilt.
Hmm, syrran bor i Ume, kanske man skulle slå henne en signal...ser att armyshopen även har vadmalgaiters, såna har jag ju också tänkt sy=D
Har alternerat mellan 3 olika damaskpar i vinter i olika material (Lillsport i poly/bomull, Brittiska arme i GTX och Härkilas i syntet) och de är alla alldeles för täta när det är kallt.
 
Efter att nu har provat den och använt den ett tag måste jag lovsjunga detta plagg nåt oerhört. Tyget "sätter sig" efter ett tag och den blir kanon skön. Den bästa jacka jag har och jag har gjort den själv :))
Att sy en rekommenderas å det grövsta. För mig känns den även nog civil för att användas till skolan och på stan men huvuddelen av mitt användande hittills har varit på fjället. Den har klarat allt från strålande super sol till galet blåsigt snöstormsfjäll då man bara vill hem.
Skulle jag göra den igen skulle jag förutom de saker jag nämnde tidigare även ha använt dubbelt tyg i kragen för att få den styvare. Den var bra från början men börjar nu då jackan satt sig att bli lite för mjuk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar