DIY Wool blanket anorak

Mmm, har faktiskt köpt på mig 3 stycken... En är såpass stor att den går nöjaktigt över filtanoraken men den är lite för snäv/kort i ärmarna. Känns roligare att börja från scratch med egen än modifiera, men man vet aldrig.
De två andra är för små i kroppen.

Jag är ganska liten så om du inte har nån använding för de två mindre så kan jag tänka mig att lägga vantarna på dem...även om jag redan har två stycken.
Eller de kanske bara var för små för vinterbruk?

Apropå samernas koltar så är de klockade i allmänhet, lite olika beroende på var och och vilka du kollar på givetvis. De mönstren är ofta mycket passande för korta personer men de blir inte lika bra för längre verkar det som.
 
Jag är ganska liten så om du inte har nån använding för de två mindre så kan jag tänka mig att lägga vantarna på dem...även om jag redan har två stycken.
Eller de kanske bara var för små för vinterbruk?
De är för små för att passa över den här ylleanoraken...
Tänkte ta fickor och tyg från en och sy bröstfickor och rymligare ärmar på den andra, så jag behåller dem nog:)
 
Håller på att sy en kreation enligt denna länk nu... Galet fint blir det. Ruskigt kul amterial att jobba i. Jag trodde det skulle vara svår jobbat men det är det inte alls.

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php?t=7076

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php?t=6987

Vad roligt att fler syr! Kom bara ihåg att visa alstret sen:) Tröjorna i länkarna är galet fina.

Min anorak är varm precis som jag önskade, var ute i helgen i -22 och lite kallnordan med ylleundertröja och en tunn ylleskjorta under - varm och go hela tiden.

Själv har jag påbörjat ett lappbälte till anoraken - eller tuiliken, som trånghuvade anoraker tydligen kallas. Bältet blir 80mm brett, med 'silver'- och mässingsöljetter i klassiskt inspirerat mönster och brunfärgat läder i 2 nyanser. Lär dyka upp i en tråd framöver=D
 
Grund tröjan är klar och jag är helt otroligt nöjd. Kanske inte så smart att skriva så, nu vågar jag aldrig visa den.
Men jag började kanta tröjan med sånnadär färdiga kantband. Sömmarna ser ut som skit på undersidan, det blir som öglor och trassel. Jag har samma inställning som då jag bara syr ullpläd och då blir sömmarna fina. Nån som har nåt tips?
jag tror jag handkantar den med läder istället. Det blir ju lite mer vildmark över det också.
 
Grund tröjan är klar och jag är helt otroligt nöjd. Kanske inte så smart att skriva så, nu vågar jag aldrig visa den.
Men jag började kanta tröjan med sånnadär färdiga kantband. Sömmarna ser ut som skit på undersidan, det blir som öglor och trassel. Jag har samma inställning som då jag bara syr ullpläd och då blir sömmarna fina. Nån som har nåt tips?
jag tror jag handkantar den med läder istället. Det blir ju lite mer vildmark över det också.

tippar på trådspänningen eller att du har fel nål i maskinen, tråden ska löpa lätt igenom ögat, många byter inte nål när de byter materialet de syr i, kolla på det o prova andra med större eller mindre öga.
Viktigt är att trådspänningsmekanismen är rengjord, många orkar inte göra rent där, jag tror du ska ha hårdare trådspänning, hör av dig om du får ordning på det eller inte.
peter
Tips: innan du plockar isär trådspänningen, var noga med att notera på ett papper hur det satt ihop först...;)
 
Klart!

Saami_belt_008.jpg


Saami_belt_009.jpg


Har åkt skogsskidor ett par timmar ikväll i govädret, snöfall, -8grC och friska till hårda vindar. En tunn syntetundertröja under anoraken. Inga problem med vinden, anoraken är så pass tät att jag kunde gå mot vinden över sjön utan att bli särskilt kall. I skogen där det var mer lä var den för varm för den här tempen och det tunga föret, schvettigt var bara förnamnet.
Förra veckan tog jag en månskenstur i -27 och det är mer rätt temperatur för anoraken:)

Bältet är nästan för blingigt för min smak (nästa blir mer nedtonat) men sitter mycket bra.
 
Ännu mer bilder...

Var inte riktigt nöjd med bältet, kanterna kändes för ljusa och hela bältet för fint och nytt.
Så igårkväll gav jag det lite patina med sandpapper, kniv och eneträ. Avslutade med att värma in grönlandsvax ojämnt.
Nu känns det som det bälte jag hade för ögonen när jag började=D
Saami_belt_101.jpg


Saami_belt_104.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar