DIY Wool blanket anorak

Snyggt.

Jag hade valt att lägga till ett tätvävt/hårdslaget bommullstyg ytterst (precis som på förlagan du länkade in om jag inte misstar mig) för att göra den lite mer motståndskraftig mit vind och väta. Men mycket beror det ju på hur man tänkt använda den, hemmavid när man vet att det inte kommer skitväder är den ju mysigare så här.
Jag har sett många som har en "mini cape" i bommullstyg som de hänger över axlarna och skyddar de mest utsatta delarana när så behövs. Moduldesignen har ju sina fördelar där.

Kolla över möjligheterna att göra en mindre/smidigare poncho-liknande plagg också, jag har ett sådant hemmaknop hemma i norrbotten som är mycket mysigt att ta på sig när det kryper neråt på skalan och det hindrar inte alls armarnas rörelse. Nackdelen med detta plagg är ju att det inte skyddar så väl när det blåser.
I vindstilla är den extra värmen på torson mycket välkommen dock.
 
Den ser något bylsig ut framtill, vid axlarna, armhålorna när du fäller ner armarna. Upplevs den så? Och går det att justera på mönstret i så fall?
Ursäkta novisen men skulle man kunna använda mönstret på annat grovt tyg?
 
Kanonbra jobbat !:)
Kvarnträsk, du tillhör en liten skara som inte har tummen i , jag menar mitt i handen.

proffsigt sydd, snygga säkra sömmar !

Bylsig o stor ska den vara, stramande plagg värmer inte.

Mycket snygg färg, ska rekommendera mina indianpolare detta verk av dig, än en gång, ett mycket bra jobb har du gjort, men får ju inte glömma att det är din första filtanorak, så när du får ännu mer erfarenhet av denna sömnad blir du svår o slå.

Filt är ett underskattat material i plastnylonsportbutiksvärlden.

Peter
 
Tack.

Jag hade valt att lägga till ett tätvävt/hårdslaget bommullstyg ytterst (precis som på förlagan du länkade in om jag inte misstar mig) för att göra den lite mer motståndskraftig mit vind och väta.
Det här är ett skogs-kallväderplagg, Är bara ute efter värme och ventilation med denna...
Har använt en "tunn" Swanndri ylleskjorta ytterst hela vintern ned till -30 utan problem förutom att den saknar huva. Men jag tänker göra en bomulls- alt bom/pol-anorak att dra över när det blåser riktigt grisigt.
Samerna använde/använder en lös huva/överdel (kommer inte ihåg namnet?), men jag kommer att köra på inuitstuket med flera anoraker i lager. De har innerst en tunn anorak i glatt material som glider lätt mot övriga kläder, en isolationsanorak och ytterst en vindanorak - allt sammanhållet med säkerhetsnålar eller dylikt.
 
Tack.


Det här är ett skogs-kallväderplagg, Är bara ute efter värme och ventilation med denna...
Har använt en "tunn" Swanndri ylleskjorta ytterst hela vintern ned till -30 utan problem förutom att den saknar huva. Men jag tänker göra en bomulls- alt bom/pol-anorak att dra över när det blåser riktigt grisigt.
Samerna använde/använder en lös huva/överdel (kommer inte ihåg namnet?), men jag kommer att köra på inuitstuket med flera anoraker i lager. De har innerst en tunn anorak i glatt material som glider lätt mot övriga kläder, en isolationsanorak och ytterst en vindanorak - allt sammanhållet med säkerhetsnålar eller dylikt.

Dina vantar såg jag nu, har du "receptet" ?
jättesnygga !
 
Den ser något bylsig ut framtill, vid axlarna, armhålorna när du fäller ner armarna. Upplevs den så? Och går det att justera på mönstret i så fall?
Ursäkta novisen men skulle man kunna använda mönstret på annat grovt tyg?

Som Peter så erfaret skriver: "Bylsig o stor ska den vara, stramande plagg värmer inte."
Den skall kunna rymma mycket under utan att strama så jag har gjort ärmarna och kroppen vida. Vill man ha den tightare är det bara att justera armmåtten på höjden och kroppsmåttet på bredden.
Ser inga problem att använda mönstret till andra tyger - jag kommer att göra vindanoraken enligt det fast ännu lite större.

Tack Peter för lovorden - de värmer då de kommer från utsidans storsömmare;)
Handskarna är köpes - har inget mönster tyvärr.
 
Som Peter så erfaret skriver: "Bylsig o stor ska den vara, stramande plagg värmer inte."
Den skall kunna rymma mycket under utan att strama så jag har gjort ärmarna och kroppen vida. Vill man ha den tightare är det bara att justera armmåtten på höjden och kroppsmåttet på bredden.
Ser inga problem att använda mönstret till andra tyger - jag kommer att göra vindanoraken enligt det fast ännu lite större.

Tack Peter för lovorden - de värmer då de kommer från utsidans storsömmare;)
Handskarna är köpes - har inget mönster tyvärr.

Kan helt klart förstå att du valt bort ett "vädertyg" utanpå om det bara är ett värmeplagg.

Nu när jag kollar mer på bilderna ser jag att den är helt raksydd. Erfarenheterna från mina egna dylika projekt har visat att (det iaf för mig) är bättre med en som är något klockad, ibland ända uppifrån och ibland bara från naveln och neråt lite beroende på hur följsamt mateialet man fått tag i är.
Bältet utanpå är nästan ett måste, det ger plagget form (och underlättar benrörelser och hukande) och håller inne värmen.

Nu blev jag så sugen så jag ska kolla om jag inte kan rota fram nått kul att pyssla med...Ingan tyger som passar till nått liknande denna hemma tyvärr men en hel del vindpoplin och även en del grövre utrustningsväv...kanske ett nödtyg med fodral och snören...*försvinner mumlande för sig själv bort mot pysselhörnan*
 
Nu när jag kollar mer på bilderna ser jag att den är helt raksydd. Erfarenheterna från mina egna dylika projekt har visat att (det iaf för mig) är bättre med en som är något klockad, ibland ända uppifrån och ibland bara från naveln och neråt lite beroende på hur följsamt mateialet man fått tag i är.
Bältet utanpå är nästan ett måste, det ger plagget form (och underlättar benrörelser och hukande) och håller inne värmen.

Ja, jag funderade på det, tror att samernas koltar är klockformade? Nackdelen med det är att då måste man nästan ha bälte utanpå då det blir så mycket tyg nedtill. Nu kan jag välja med eller utan bälte. Med bälte som du säger för att hålla kvar värmen och utan om man rör sig och genererar mer värme som man vill ventilera bort.
När jag använt Swanndriskjortan i vinter vid skogsskidåkning mm har det gjort stor skillnad i värmehållning om jag varit utan midjeväska/bälte eller med.

Nu blev jag så sugen så jag ska kolla om jag inte kan rota fram nått kul att pyssla med...Ingan tyger som passar till nått liknande denna hemma tyvärr men en hel del vindpoplin och även en del grövre utrustningsväv...kanske ett nödtyg med fodral och snören...*försvinner mumlande för sig själv bort mot pysselhörnan*
Bara att sätta igång!
 
Ett tips om du ska sy en bomullsanorak är att skaffa försvarets gammla och modifiera den efter dina behov. Blir både billigt och enkelt.

Mmm, har faktiskt köpt på mig 3 stycken... En är såpass stor att den går nöjaktigt över filtanoraken men den är lite för snäv/kort i ärmarna. Känns roligare att börja från scratch med egen än modifiera, men man vet aldrig.
De två andra är för små i kroppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0

Liknande trådar