• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Diskusionsforumet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Personligen, notorisk trådurspårare som jag är, tycker jag att Utsidans system där varje tråd är en enda lång tråd och inte ett TRÄD av trådar är bra.

Möjligen borde det stå "Skapa nytt inlägg" där det (i botten av varje inlägg) nu står "svara på detta inlägg", eftersom det i allämnhet är så man skapar sina inlägg (när man inte citerar) oavsett om ens inlägg är ett svar på det sista inlägget eller inte.

Sen, om en tråd spårar ur med en massa sidosnack spelar väl ingen roll eftersom den som verkligen vill veta något och frågar om det i allmänhet får sitt svar (om ett sådant går att uppbringa vill säga) i alla fall.

Klubben för inbördes beundran? Ja kanske, men nog är det bra mycket roligare med lite personligt snack fränder emellan än utan det.

/ G

tigertamjaren; sa:
Klubben för inbördes beundran? Ja kanske, men nog är det bra mycket roligare med lite personligt snack fränder emellan än utan det.
Håller med (vi är ju ändå med i klubben båda två...), men samtidigt så kan nog många ha svårt för "klubbsnacket". Det är väl iofs normalt att ett antal personer som diskuterar med varandra under längre tid utvecklar egna gemensamma minnen, åsikter mm som det ofta återknyts till.

Hur beter man sig irl som ny i en sammansvetsad grupp av människor? Det samma gäller här. En inledande period där man inte förstår vad resten av gruppen skrattar åt eller syftar på är normalt.

Äähh, jag vet inte. Jag hade nåt jäkligt djupt att säga. Kan inte formulera det bara. Antar att språkkunskaperna har börjat svikta.

/Håkan

johal; sa:
När jag läser en tråd och en sekvens inlägg med (för mig) mindre intressant karaktär kommer (se ovan för exempel :) ) tycker jag det är lätt att skumma förbi till man är tillbaks i tråden, och det tycker jag blir lättare i ett linjärt upplägg.

Ja jag tycker det är MYCKET enklare att skumma en stor textmassa än att klicka sig fram och tillbaka i en trädstruktur. Detta eftersom när man backar i trädstrukturen så måset man ofta leta sig fram till var det var man var för att hitta nästa "gren" att gå ut i.

En textmassa som rullar på skärmen (rent sekventiellt som i Utsidan fall, eller mer dynamisk som t.ex. i KOM-system eller med gamla klassiska GoldEd för Fidonet-post) är mycket lättare att skumma.

tigertamjaren; sa:
Möjligen borde det stå "Skapa nytt inlägg" där det (i botten av varje inlägg) nu står "svara på detta inlägg", eftersom det i allämnhet är så man skapar sina inlägg (när man inte citerar) oavsett om ens inlägg är ett svar på det sista inlägget eller inte.

Det borde helt klart stå "Skapa nytt inlägg".

/ G

Jag tycker att det har blivit lite väl mycket internsnack på sistone. Visst kan man peta in en referens då och då, men alltför ofta generar sådana 10-15 nya inlägg som inte har med ursprungsämnet att göra. Lite som spam, höjer brusnivån i onödan.

orchid; sa:
Jag tycker att det har blivit lite väl mycket internsnack på sistone. Visst kan man peta in en referens då och då, men alltför ofta generar sådana 10-15 nya inlägg som inte har med ursprungsämnet att göra. Lite som spam, höjer brusnivån i onödan.

Vad värre är, det riskerar att skrämma bort nykomlingar, särskilt förstås om de själva (vilket jag tycker mig ha sett ett par gånger) utsätts för kommentarer som inte är uppenbart ironiska.

Att jag orkada läsa ända hit? Rent utmattande och vadärdet för prat om inbördes beundran? JAG BEUNDRAR INGEN JÄVLEL PÅ UTSIDAN. Men om man inbördes beundrar sig själv då stämmer det på väligt många messesmittar här.
På tal om det tervetuloa George! Jag har försökt skriva 'tyskrar' någar gånger men det blev kanske 'tystnar' eftersom den vite riddaren inte kom stormande.
Jag gillar inte privata disskussioner! Det skall var enkelspårig och riktat till alla. Vad handlade det här snöret om?
Är det meningen att man skall vara seriös här? Då är jag inte med... adjö! // RJ

walk_alone; sa:
...vadärdet för prat om inbördes beundran? JAG BEUNDRAR INGEN JÄVLEL PÅ UTSIDAN. Men om man inbördes beundrar sig själv då stämmer det på väligt många messesmittar här. ...Jag gillar inte privata disskussioner! Det skall var enkelspårig och riktat till alla. Vad handlade det här snöret om?
Är det meningen att man skall vara seriös här? Då är jag inte med... adjö! // RJ

Ingen JÄVEL tvingar dig ju heller Rolle! ;)

Det var ett bra inlägg, beundransvärt rent av.

/ G

tigertamjaren; sa:
/ G
Nu försker du bara smöra för att jag skall gå med i er klubb för invärtes beundran. Men så lättlurad ä jag inte. Men det måste man medge att det finns en 'klick' som sätter sina feta rövar i nästan alla inlägg. ..*maka på dig*... //RJ

walk_alone; sa:
tigertamjaren; sa:
/ G
Nu försker du bara smöra för att jag skall gå med i er klubb för invärtes beundran. Men så lättlurad ä jag inte. Men det måste man medge att det finns en 'klick' som sätter sina feta rövar i nästan alla inlägg. ..*maka på dig*... //RJ
Smörandet handlar ju om att du sakta men säkert ska fås att acceptera tanken på "launch customer". Angående lunch kostym och rövar som brer ut sig kanske du skulle slagit till på förra årets läderbrallor?;-)

Raskesven- som nyss gav ett exempel på ett inlägg som är obegripligt för många;-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg