Diska

miljömedveten

om man vill tänka lite extra på miljön så kan man i stället för at köpa en diskboste och kapa köpa Skonas refilborstar, då får man bara själva borsten, 2 st för omkring 15 spän tror jag.

/einar

Hittat en liten plastburk hemma i köksskåpet som precis rymmer en scotchbritesvamp. Häll på lite diskmedel i burken som du också placerar svampen i.

Innan diskning på fjället kramar man ur svampen rejält i burken, så att det finns diskmedel till nästa gång.

Funkar fint om man skrapar ur alla matrester innan och blötlägger en stund innan man går på med svampen.

Diskmedlet räcker minst en vecka.

Värm diskvatten på tömningsbränslet

Om man kör med t-röd eller "självtömmande" kök för flytande bränsle (typ Nova) så kan man använda det extrabränsle som ändå måste förbrännas för att värma på diskvatten.

Då klarar man sig också utan diskmedel om man känner för det. Jag är inte helt bekväm med tanken att släppa ut en massa tensider i naturen, så jag försöker hålla nere det.

Re: miljömedveten

naturvägledaren; sa:
om man vill tänka lite extra på miljön så kan man i stället för at köpa en diskboste och kapa köpa Skonas refilborstar, då får man bara själva borsten, 2 st för omkring 15 spän tror jag.

/einar

Varför kapa diskborsten ?
Kolla denna diskborste från Clas Ohlson. Liten rätt så lätt med bra grepp artikelnummer 34-5241. Kostar 12 SEK. Diskborsten ingår sedan en tid i min campingutrustning.

345241_Xw1.jpg

Per Brune

Amatörer sköter inte hygienen i fält

Sporten är att vara så fräch som möjligt när man kommer hem det ser jag som en utmaning.

Stålull

Har ni testat stålull i form av rostfri klump. Hittade en typ av grövre svinto fast utan diskmedel som verkar fungera superbra utom på plast där det blir repor. Stålulle går att koka och är som ny igen efteråt. Som sand fast smidigare.

ragata

det är "portionsstora" bitar av en svamp(liknande SB). Säljs under namner ragata diskkuddar. Finns i en del sportaffärer. Funkar rätt bra, men det blir ju lite skräp förståss och det skall vi ju inte uppmuntra till i detta forum...*L*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
pny Diska i skogen Kök och brännare 40

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg