Diodinsats i Petzl Arctic/Zoom

nermander; sa:
En lysdiod har ingen nominell spänning.... Lika lite som t.ex. en resistor har det.

En lydsiod har ett spänningsfall, som till viss del beror på strömmen men inte varierar mycket. När du nu säger att du kört lysdioderna på 5-6 V, menar du då en stabiliserad spänning eller menar du helt enkelt att du kopplat batterier med så hög tomgångsspänning till dem? Ett batteri har en inre resistans så du får en EMK i serie med en resistans och dioden. Spänningsfallet över dioden är förhållandevis konstant, så strömmen genom dioden blir:

I=(U-Ud)/Ri

Där I är strömmen, U batterispänningen, Ud diodens spänningsfall och Ri batteriets inre resistans.

Just detta att en diod har ett i stort sett konstant spänningsfall är något man ofta använder inom elektroniken för att t.ex. få en referensspänning (eftersom spänningsfallet varierar i stort sett linjärt med omgivningstemperaturen så kan man använda en diod som temperatursensor).

Hej hopp Peter!

Äntligen en människa som kan resonera och ifrågasätta vettigt utan att bli oförskämd. Visst borde jag skrivit spänningsfall....

Testerna utfördes med stabiliserat spänningsaggregat, lysdiod(er) och oscilloskop + multimetrar.

Syfte? Ta reda på max spänningen man kunde lägga på dioderna innan de gick sönder, ta reda på hur länge de tålde en viss "överspänning" (denna precisa tekniska term). Samt, främst, ifall man kunde koppla in dem i kretsar med drivspänning 5V utan att förkoppla resistor för att sänka spänningen till lysdioden.

Resultatet var att de flesta tålde 5V, oftast gick de sönder kring 5.4-5.8 V, någon enstaka klarade mer, bla funkade en på 6V i ca 35 min och en annan på 8.2V i ca 15 min. I ett "långtest" över helgen, fredag lunch - måndag morgon, hade ingenting hänt med de som var kopplade till 3 & 4V medan den som var kopplad till 5V hade gått sönder (alla lös vid hemgång fredag ca 16.00).

Slutsatsen vi drog var att det troligen skulle gå att kopppla in lysdioderna direkt till 5V, men för säkerhets skull tog vi ner spänningen till ca 3V. I batteridrivna, 3-4.5V kretsar, brydde vi oss dock ej om att förkoppla någon resistor.

Magnus beskrivning av färgskiftningen är mycket bra, det var så vi bedömde när vi skulle sluta öka spänningen, dvs när den första skiftningen påbörjades, och därefter mätte vi tiden lydioderna klarade sig med aktuell spänning.

Så kontentan av det hela som jag ser det är att vi har olika erfarenheter av tester och jag medger att det verkar som att jag har något inaktuella uppgifter (testerna gjordes för 14 år sedan).

Grundfrågan var dock som sagt ifall +0.3V är något att oroa sig för och jag vidhåller alltjämt att Henrik utan tvekan kan vara lugn.

Jag kan ta att mina uppgifter ifrågasätts och böja mig för andras åsikter ifall man resonerar vettigt, BS och STFU räknar jag inte som adekvata argument.

Magnus kanske skulle kunna utföra tester och ge mer aktuella fakta (vilket han delvis redan gjort), dvs när går de sönder och hur länge kan man ha en viss spänning innan lysdioderna går sönder.

/mats

Henrik, skillnaden mellan LED-ljus och halogen kan kortfattat beskrivas så här.
Med 8 LED:s kommer lampan antagligen att bli ljussvagare än halogenlampan. Dock är det så att halogen har den otrevliga effekten att det blir en extremt stark spot i mitten rakt fram, därefter ganska mörkt och sedan "reflektorringen", sedan kolmörkt ut åt sidorna (vilket bla beror på att allt mörkerseende har förstörts av det starka ljuset framåt).

Med LED:s blir ljuset i det närmaste perfekt mjukt avtagande ut åt sidorna. Den extremt höga färgtemperaturen (ca 8000K = väldigt vitt ljus) gör att färger återges på ett helt annat sätt, framförallt grönt och blått. Mycket bra på snö. Reflektiva material syns extremt bra (kompisen framför eller ledmarkering).

/M

tafone; sa:
Så kontentan av det hela som jag ser det är att vi har olika erfarenheter av tester och jag medger att det verkar som att jag har något inaktuella uppgifter (testerna gjordes för 14 år sedan).

Var det 14 år sen tror jag du har lite för dåliga minnen av hur ni gjorde. Jag gjorde nyss så här:

Kopplade ett DC-aggregat i serie med en amperemeter till en grön lysdiod jag hade i en låda här. Satte en voltmeter på DC-aggregatet och en direkt på lysdioden.

Med 4,73 V ut från DC-aggregatet fick jag en ström på 102,6 mA. Det intressanta är här nu att spänningen över lysdioden bara var 3,97 V. Hur kommer det sig? Jo, det är en resistans i amperemetern och i sladdarna.

Det som händer när jag ökar spänningen från spänningskällan är att det går en högre ström genom dioden så att spänningsfallet i ledningarna fram till dioden (och eventuell spänningskällans inre resistans) ökar. Spänningen över dioden blir i stort sett densamma men strömmen genom den blir högre.

Alltså är det fel att prata om överspänning när man pratar om dioder, det är strömmen som är det intressanta. Och hur man räknar fram strömmen skrev jag i det tidigare inlägget.

En lysdiod beter sig inte om en glödlampa. En glödlampa har en nominell spänning (vid den spänningen bir strömmen genom lampan "rätt"). Den nominella spänning som anges för en lysdiod använder man inte på det sättet utan så som jag visade i beräkningen. Den benämns inte ens nominell spänning utan den benämns "framspänningsfall" (vilket tydligt visar att det är fråga om en egenskap hos dioden).

Tack

Hej

Inte visste jag att mitt inlägg skulle starta en sådan debatt. Synd att vissa inlägg tenderar till personangrepp.
Tack för hjälpen. Det är suveränt att man kan få hjälp av kunnigt folk så snabbt. Jag kommer att beställa en diodinsats till min pannlampa inom en snar framtid.

Mvh Henrik Davidsson

nermander; sa:
Var det 14 år sen tror jag du har lite för dåliga minnen av hur ni gjorde. Jag gjorde nyss så här:

Kopplade ett DC-aggregat i serie med en amperemeter till en grön lysdiod jag hade i en låda här. Satte en voltmeter på DC-aggregatet och en direkt på lysdioden.

Med 4,73 V ut från DC-aggregatet fick jag en ström på 102,6 mA. Det intressanta är här nu att spänningen över lysdioden bara var 3,97 V. Hur kommer det sig? Jo, det är en resistans i amperemetern och i sladdarna.

Inte alls, mitt minne är mycket bra!

Vi gjorde precis som du beskriver, spänningen mätt över lysdioden, med redovisade resultat.

Och visst, det heter framspänningsfall och helt riktigt det är inte överspänning utan "överspänning". Mitt ordval kanske inte är fullständigt tekniskt korrekt, mer ett försök att visa att det går att mata lysdioder med högre spänning än det angivna framspänningsfallet. Följen av detta blir det du (och Magnus) har redovisat =strömökning, vilket fö aldrig varit ifrågasatt i diskussionen.

Frågan är hur mycket högre spänning och hur mycket mer ström tål lysdioder?

Vi har fått olika testresultat helt enkelt, inget fel med det. Däremot är ju mina något åldersstigna, därmed borde antagligen påståendet korrigeras till att dagens lysdioder tål Xggr högre spänning än angivet framspänningsfall. Intresserade kan ju testa enligt angivna metoder och rapportera mer aktuella data.

/ mats

LED-tålighet

tafone; sa:
Frågan är hur mycket högre spänning och hur mycket mer ström tål lysdioder?

Svaret ges i databladet för en viss diod under rubriken "Absolute maximum ratings" (liksom för alla elektronikkomponenter). Dessa parametrar anger t.ex. max kontinuerlig ström, max toppström och maxeffekt. Överskrider man någon av dessa kan inte tillverkaren garantera att databladet för komponenten gäller längre. Att databladet gäller är vad jag menar med "klarar".

Som du säger Mats, vi har olika uppfattning om sanningen. Och det är väl OK.

Mvh Kalle G

Re: LED-tålighet

Kalle G; sa:
Dessa parametrar anger t.ex. max kontinuerlig ström, max toppström och maxeffekt.

Och den som är vaken konstaterar då att spänning inte nämns nånstans där (att maxeffekten anges har med kylning att göra, d.v.s. transport av värmeenergi).

tafone; sa:
Jag kan ta att mina uppgifter ifrågasätts och böja mig för andras åsikter ifall man resonerar vettigt, BS och STFU räknar jag inte som adekvata argument.

BS var, är och kommer aldrig att vara ett argument. Det var ett konstaterande.
Vad gäller STFU så var det inte heller ett argument utan en rekommendation - "Sit Tight and Fight Ugly"!
tongue.gif

Re: Re: LED-tålighet

nermander; sa:
Och den som är vaken konstaterar då att spänning inte nämns nånstans där (att maxeffekten anges har med kylning att göra, d.v.s. transport av värmeenergi).

Eftersom du envisas så....nej spänning nämns inte i databladen, MEN förklara för mig hur du får ström utan spänning? Även om spänningen är av sekundär betydelse, så är den inte oväsentlig av givna orsaker.

Egentligen talar vi om samma sak men från olika sidor, jag talar om vilka spänningar jag använt (utan att strömmen blivit för stor=lysdioden håller). Och du talar om hur stor strömmen max bör bli (utan att anse det lika viktigt vid vilken spänning detta uppnås, fastän det otvivelaktigt krävs Xspänning)

Det vi bör kunna vara ense om är att spänningen kan ökas utöver 1.7-2.0V och strömmen över 1-30mA för en vanlig lysdiod.

Jag har medgivit att mina uppgifter tydligen är inaktuella, kan dock inte förstå hur man kan försöka hävda att de aldrig stämt (förutsatt att de erhållits korrekt, vilket jag är säker på). Bättre då att presentera aktuella värden.

Och det jag främst vände mig mot var att Magnus började slänga ur sig BS och STFU istället för att som du Peter och KG resonera sig fram på ett konstruktivt sätt.

/mats

Re: Re: Re: LED-tålighet

tafone; sa:
Eftersom du envisas så....nej spänning nämns inte i databladen, MEN förklara för mig hur du får ström utan spänning? Även om spänningen är av sekundär betydelse, så är den inte oväsentlig av givna orsaker.

Grejen är att du kan inte reglera hur mycket en lysdiod lyser (eller ens strömmen genom den) genom att enbart reglera spänningen. Du måste ta hänsyn till (eller rentav reglera) serieresistansen.

För dioden är det bara strömmen som är intressant, inget annat.

Däremot är spänningen intressant för kombinationen diod+serieresistans (enligt den formel jag tidigare gav).

Elektronik

Phu!
Jag fattar varför jag är maskinare och inte elare...

Tacka vet jag elastiska linjens differentsialekvation och hooks lag! De fattar man;-)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JensLarsen Polaritet på Petzl DUO pannlampa? Gör det själv 5
Petzl på vintern Gör det själv 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg