Diodinsats i Petzl Arctic/Zoom

Komigen, 980 poster till och så blir den här tråden lika klassisk som "Muir on Saturday" på cascadeclimbers.com!
Jag vill minnas att det var "you sure are one uptight fuck" som triggade lavinen där.

PS. Det är STRÖMMEN som är det intressanta! DS.
 
He He he....

Har läst en massa andra trådar här och fått intrycket att det är PRISET som styr det hela.
Finns det inga Hilleberg-/Klättermusen-/Fällkniven F1-dioder?? ;)

/BAX

(som sysslar med kV, kA och MW)
 
Re: Elektronik

fafner; sa:
Phu!
Jag fattar varför jag är maskinare och inte elare...

Tacka vet jag elastiska linjens differentsialekvation och hooks lag! De fattar man;-)

Då kanske du kan svara på frågan hur många kilo man kan belasta en aluminiumtältbåge med utan att den deformeras?
 
Spänningsstabilisering

Hej,

Utan att lägga sig i debatten om spänningar och strömmar så finns för den elektronikintresserade ett annat sätt att reglera lysdioderna. Med en step-upkonverter (jag använde MAX857 från Maxim, http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326028.pdf) så fås en konstant spänning (reglerbar) under hela batteriernas livslängd.
Kretsen drar lite effekt men det är mindre än med förkopplingsmotstånd. För att inte bli stående i mörkret finns möjlighet till batteridetektion.
Med diverse kringkomponenter gick altihop att knöka ner i en Petzl micro

Detta sätt ger förutom möjlighet att reglera ljusstyrkan på dioderna ingen "överspänning" och dioderna håller således länge. Batterierna dras ur utan att ljusstyrkan påverkas förrän batterierna är tomma (under 0.8V) och ljuset dör.

Några andra reflektioner på debatten:
Diodernas fördel är främst storlek, livslängd och energiåtgång. Halogenlampan främst ljusstyrka. För att få samma ljustyrka med lysdioder behöver du så många att du kommer dra mer effekt, dessutom kommer det bli dyrt.

Att koppla ytterligare 1 batteri i serie kommer inte att ge dig längre batterilivslängd. Möjligen kommer dina lampor/dioder att lysa lite starkare. För att öka batteritiden får du paralellkoppla alternativt använda en annan batterityp.
 
Re: Spänningsstabilisering

z95nida; sa:
Några andra reflektioner på debatten:
Diodernas fördel är främst storlek, livslängd och energiåtgång. Halogenlampan främst ljusstyrka. För att få samma ljustyrka med lysdioder behöver du så många att du kommer dra mer effekt, dessutom kommer det bli dyrt.

Är du säker på det? Hur menar du då, lumen/W eller annan kvot? Jag trodde att de flesta glödlampor mest producerar värme...

Att koppla ytterligare 1 batteri i serie kommer inte att ge dig längre batterilivslängd. Möjligen kommer dina lampor/dioder att lysa lite starkare. För att öka batteritiden får du paralellkoppla alternativt använda en annan batterityp.

Vet du alltså hur den aktuella insatsen är konstruerad? Är intresserad isåfall.

Om insatsen är "påkostad" (dvs med regulator, se mitt tidigare inlägg) så är min bestämda uppfattning att man definitivt får längre drifttid med tre istf fyra batterier.

Mvh Kalle G
 
Re: Spänningsstabilisering

z95nida; sa:
Utan att lägga sig i debatten om spänningar och strömmar så finns för den elektronikintresserade ett annat sätt att reglera lysdioderna. Med en step-upkonverter (jag använde MAX857 från Maxim, http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326028.pdf) så fås en konstant spänning (reglerbar) under hela batteriernas livslängd.

Men, som sagts tidigare, för en lysdiod kan du inte reglera strömmen (enkelt) genom att enbart reglera spänningen, om du inte har ett förkopplingsmotstånd. Det är i såna fall bättre att reglera strömmen (även det går att göra med en switchregulator, det handlar helt enkelt om hur man gör återkopplingen).

Ännu bättre verkningsgrad får man om man pulsar lysdioderna, fast det kan beroende på pulsfrekvens ge lite jobbiga stroboskop-effekter med en pannlampa.
 
För det första så har (de vita lysdioder som är aktuella, är det kvalitet så är det Nichia) otroligt mycket bättre verkningsgrad än halogenlampa (nästan 90% jämfört med 12% eller något i den stilen). Jag trycker in 1.3W i mina 18 om jag minns rätt och det lyser lite mer än 1W halogen...

Peter, vad gäller att PWM:a lysdioder för detta ändamål (alltså inte som indikeringsdioder) så läste jag en artikel någonstans (kommer ej ihåg var) om att det faktiskt inte gav bättre verkningsgrad. Utan att kolla detta valde jag bort det i min design av bekvämlighetsskäl.

En annan grej som man bör kolla om man tänkte använda lampan alpint är EMC. Om man inte skärmar/avstör så har de flesta DC-DC en ovana att störa ut 457 kHz lavinsändare. Problemet blir inte mindre av att de flesta effektiva omvandlare använder en kombination av frekvens/pulsskip. Kolla med speq.

PS. Jag känner att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg så det bör kanske påpekas att det är STRÖMMEN som är det intressanta. DS.
 
Oj,jag glömde visst en sak. Det är STRÖMMEN som är det intressanta.

STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN STRÖMMEN get it?
 
Re: Re: Spänningsstabilisering

Är du säker på det? Hur menar du då, lumen/W eller annan kvot? Jag trodde att de flesta glödlampor mest producerar värme...
Jag kommer inte ihåg exakta värden men jag kollade på cd/W. När jag jämförde så vann klart halogenen men det kan ju ha kommit bättre dioder sedan dess. Kolla i ELFA för en snabb jämförelse

Vet du alltså hur den aktuella insatsen är konstruerad? Är intresserad isåfall.
Nej jag vet inte, men utav resonemanget med spänningarna så slöt jag mig till det. (4 st AA med 1.2V=4.8V)

Om insatsen är "påkostad" (dvs med regulator, se mitt tidigare inlägg) så är min bestämda uppfattning att man definitivt får längre drifttid med tre istf fyra batterier.
På den punkten kan jag hålla med dig, jag menade med enbart batterier och dioder/lampor. (med "min" krets fungerar det dock bara med 2AA i serie, resten parallellkopplas pga spänningen. Använd annars en ste-down men då förlorar du det fina med att "suga ur" batterierna)

mvh
David

PS Magnus => Är du med i någon sort tävling om att ha flest inlägg?
 
Spänningsstabilisering

z95nida; sa:
Jag kommer inte ihåg exakta värden men jag kollade på cd/W. När jag jämförde så vann klart halogenen men det kan ju ha kommit bättre dioder sedan dess.

cd är enhet för ljusstyrka och beror på spridningsvinkeln (2xtheta/2). Med en visst ljusutbyte som ger ett visst ljuslöde kan du få olika ljusstyrka beroende på reflektor/lins. Ljusstyrkan är alltså inte så bra mått på verkningsgrad tycker jag. En del kanske värdesätter bred ljuskägla mer än "ljusträcka".

Nej jag vet inte, men utav resonemanget med spänningarna så slöt jag mig till det. (4 st AA med 1.2V=4.8V)

Om du inte vet hur det är konstruerat (med eller utan regulator), är det väl svårt att veta om fler celler ger längre drifttid? Förutsätter inte du att de åtta LEDarna (+ev serie-R) sitter parallellt med batteripacken då? Så skulle inte jag ha gjort. Se mitt tidigare inlägg.

Använd annars en ste-down men då förlorar du det fina med att "suga ur" batterierna)

Jag försöker hålla mig till spekulationer om insatsen Henrik frågade om. Jag håller fn inte på att konstruera något aggregat. Skulle jag göra det är step-down uteslutet.

Mvh Kalle G
 
LumiLed Luxeon Emitter

SWE3171; sa:
ELFA har bara sura lysdioder. Kolla här http://www.nichia.co.jp/product/lamp-white.html i stället.

Nichia är fina, men kolla in Luxeon Emitter/Star 1 & 5W!
En enwattare motsvarar c:a 20 Nichia. Tyvärr är dom hungriga, 350 resp 700mA. Också lite väl värmealstrande för att det ska vara helt hundra att montera i en "plastlampa".

Det finns en annan vit diod med 10cd och 15° vinkel på http://www.superbrightleds.com, jmf med Nichia's hetaste på 6.4cd/20°.


/Ulf - diodfetischist
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JensLarsen Polaritet på Petzl DUO pannlampa? Gör det själv 5
Petzl på vintern Gör det själv 0

Liknande trådar


Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg