Det här med vikt...

Ibland kan jag tycka att det går lite hysteri kring det här med vikten på prylarna som vi ska bära med oss på vandring. Det blir i vissa fall näst intill nånting religiöst över det hela men för mig och alla andra som väger för mycket i förhållande till vår längd kanske det är klokare att börja kapa vikt på oss själva och fortsätta bära lite tyngre tills vi själva ligger på en för oss själva sund vikt.

Låt mig utgå från mig själv. Jag är 173 cm kort/lång och väger in på 95 kilo. Ganska mycket musklernoch skulle nog må bra av att väga in på cirka 78 kilo så där borde jag kapa 17 kilo innan jag ens börjar fundera på några heko hit eller dit på min utrustning.

17 kilo är mer än många har som startvikt på exempelvis jämtlandstriangeln :)

Dessa 17 extra kilon går jag med varje dag även utan ryggsäck... eller till och med utan kläder.

Så... jag tänker vägra köpa lätt utrustning tills jag själv gått ner 17 kilo.


Är det nån mer här som går i liknande tankar eller har jag helt fel?
 
Absolut! Det är något helt annat att vandra "lätt" om man tränat och är i form innan en vandring. Det är lätt i ordets rätta bemärkelse.

När det gäller gramjakt på utrustning så ser jag vinster med det och för en del blir det oundvikligt med stigande ålder. Artros och andra krämpor kan göra det helt omöjligt att vandra, och där kan lättviktspackning vara räddningen.

Men jag tycker också att det finns gränser och att var och en bör försöka tänka själv. Vad behöver jag, vad är jag inte beredd att offra. Det blir löjligt att jaga gram bara för att alla andra gör det.
 
Ibland kan jag tycka att det går lite hysteri kring det här med vikten på prylarna som vi ska bära med oss på vandring. Det blir i vissa fall näst intill nånting religiöst över det hela men för mig och alla andra som väger för mycket i förhållande till vår längd kanske det är klokare att börja kapa vikt på oss själva och fortsätta bära lite tyngre tills vi själva ligger på en för oss själva sund vikt.

Låt mig utgå från mig själv. Jag är 173 cm kort/lång och väger in på 95 kilo. Ganska mycket musklernoch skulle nog må bra av att väga in på cirka 78 kilo så där borde jag kapa 17 kilo innan jag ens börjar fundera på några heko hit eller dit på min utrustning.

17 kilo är mer än många har som startvikt på exempelvis jämtlandstriangeln :)

Dessa 17 extra kilon går jag med varje dag även utan ryggsäck... eller till och med utan kläder.

Så... jag tänker vägra köpa lätt utrustning tills jag själv gått ner 17 kilo.


Är det nån mer här som går i liknande tankar eller har jag helt fel?
Dit resonemang påminner mig om en person som har stora nödvändiga utgifter och därför spenderar pengar på allt möjligt, eftersom utgifterna ändå är höga.

Tänk dig att du tjänar 20000kr varje månad och dina räkningar kostar 18000. Tusen kronor är inte mycket jämfört med 18000kr. Men det är inte så smart att slösa bort hälften av din disponibla inkomst på oväsentligheter bara för att dina utgifter är höga.

Samma sak om du orkar bära 100kr, din kropp inkluderat. Men du väger redan 95kg. Jämfört med 95kg så spelar väl några kilo mer eller mindre i ryggsäcken inte så stor roll?


Vet inte om det blir begripligt. Men nej, jag tycker inte att det är så smart att jämföra kroppsvikt med utrustningens vikt. Det låter, ursäkta mig, som ett rätt fyrkantigt tänkande och jag förstår inte hur det ska hjälpa en att få rätt utrustning?

Det verkar mycket klokare att fokusera på vilken typ av turer man vill göra och vad man orkar bära för vikt på sådana turer och planera för att få en bra upplevelse. Så som jag ser det. Oavsett vad man väger. Men det kan ju gå för långt med lättviktstänket också där folk tänker på extrema lättviktsprylar innan de vet varför de skulle behöva dem.

Oavsett så tror jag att medicinen är att vara ute så mycket som möjligt, det är bra för konditionen och styrkan och man lär sig hur mycket man kan bära och vilka grejer man behöver för att ha det bra.
 
Kul frågeställning. Jag startade en tråd med liknande frågeställning för några år sedan där intressanta synvinklar togs upp

 
Du har helt rätt i ditt resonemang och jag vill göra en jämförelse när jag var 15 år och körde moped.
Vi höll alla på med att toktrimma våra mopeder till max men ändå så var det en kompis moped som alltid hade bäst acc och högst topphastighet.

Det kom vi fram till efter ett tag varför, han vägde 15kg mindre än oss andra och det är det bästa trimmet som finns för en moped...

Detta är preskiberat sen många år och jag vill inte uppmuntra någon att trimma sin moped och köra olagligt!
 
Ja, självklart är det så. Och har alltid tänkt att totalvikten är summan av allt man bär + sin kroppsvikt. Det är ju inte för inte som elitidrottare är smala och spänstiga istället för bär ölmage och gäddhäng.

Men man måste inte bry sig och maxa optimeringen. Man kan låtsas att man är i kroppslig balans och lätta upp packningen ändå. Nån skillnad i upplevelsen kanske det blir, även om den nog inte är så mätbar.
 
Efter del del vandringar så är jag ganska bra på att veta vad jag behöver och vad jag inte behöver. Dock tog det några vandringar innan jag lärde mig vad som är onödigt att packa med sig. När jag gick Vasaloppet hade jag en startvikt på 12 kg. Och jag gick Vasaloppet på 4 dagar, och är 170 cm och väger 93 kilo.
 
Lätt kropp behöver även mindre mat, dvs allt blir lättare. Med tilltagande ålder sjunker dina lagringsbrosk och minskar därmed stötdämpningen i systemet. Men att orka lyfta blicken är den främsta förändingen med låg packningsvikt. Kan inte skrivas bort.

go tur
 
Det blir i vissa fall näst intill nånting religiöst över det hela men för mig och alla andra som väger för mycket i förhållande till vår längd kanske det är klokare att börja kapa vikt på oss själva och fortsätta bära lite tyngre tills vi själva ligger på en för oss själva sund vikt.
Nja, jag är rätt så stark då jag tränar för att vandra...men visst är det lättare att vandra om man inte har övervikt. Jag har inte upplevt att min övervikt hindrat mig i samband med en vandring, men jag är både stark och uthållig.
Så... jag tänker vägra köpa lätt utrustning tills jag själv gått ner 17 kilo.
Så kan man göra. Jag valde att köpa både lättare och nya utrustning år 2017 när allt mitt gamla var slutkört. Det var en bra investering.
Sedan dess har jag köpt ett begagnat tält, kapade då ett kilo på tältvikten. Kanske köpt någonting mer också...
Nästa grej att investera i är nog en lättare ryggsäck, men det blir troligen nästa år.

I år, alltså år 2024 , är mitt mål att gå ner i vikt. Jag började på 93-94 kg och mitt mål är 75 kg. Jag är på god väg till måvikten och kommer att nå den som senast i september. Gärna sista augusti...jag får se hur fokuserad jag kommer att vara på kosten. Troligen blir det sista augusti som jag når målet.

Jag kommer alltså att ha gått ner 18 kg i år när jag är klar med denna viktresa.

Om någon undrar vad jag har fokuserat på för att gå ned i vikt så är det kostrelaterat (mat/dryck) till största delen. Att jag sedan är ute på cykelpass på 13 timmar och promenerar i slalombackar i 11 timmar hör inte hit :)

För att bli lite mer seriös i detta svar så är det intaget av energi man ska fokusera på om man ska gå ned i vikt.

Jag märker att jag är piggare, starkare och har bättre uthållighet när jag inte släpar på så mycket övervikt. Den här investeringen i mig själv, som en viktnedgång är, kommer inte av sig själv, utan man får vara lite tydlig mot sig själv om man ska lyckas.

Jag känner mig dessutom stolt över mig själv.
 
Nja, jag är rätt så stark då jag tränar för att vandra...men visst är det lättare att vandra om man inte har övervikt. Jag har inte upplevt att min övervikt hindrat mig i samband med en vandring, men jag är både stark och uthållig.

Så kan man göra. Jag valde att köpa både lättare och nya utrustning år 2017 när allt mitt gamla var slutkört. Det var en bra investering.
Sedan dess har jag köpt ett begagnat tält, kapade då ett kilo på tältvikten. Kanske köpt någonting mer också...
Nästa grej att investera i är nog en lättare ryggsäck, men det blir troligen nästa år.

I år, alltså år 2024 , är mitt mål att gå ner i vikt. Jag började på 93-94 kg och mitt mål är 75 kg. Jag är på god väg till måvikten och kommer att nå den som senast i september. Gärna sista augusti...jag får se hur fokuserad jag kommer att vara på kosten. Troligen blir det sista augusti som jag når målet.

Jag kommer alltså att ha gått ner 18 kg i år när jag är klar med denna viktresa.

Om någon undrar vad jag har fokuserat på för att gå ned i vikt så är det kostrelaterat (mat/dryck) till största delen. Att jag sedan är ute på cykelpass på 13 timmar och promenerar i slalombackar i 11 timmar hör inte hit :)

För att bli lite mer seriös i detta svar så är det intaget av energi man ska fokusera på om man ska gå ned i vikt.

Jag märker att jag är piggare, starkare och har bättre uthållighet när jag inte släpar på så mycket övervikt. Den här investeringen i mig själv, som en viktnedgång är, kommer inte av sig själv, utan man får vara lite tydlig mot sig själv om man ska lyckas.

Jag känner mig dessutom stolt över mig själv.
Jag anser mig också väldigt stark och uthållig, och håller på med en viktminskningsresa.
 
Oavsett om du väger mkt eller lite, muskulös eller fet, så finns det ingen egennytta i att bära 30kg istället för 15 kg, i synnerhet om du är 40+ och dina leder börjar så smått tröttna på livet. Och så som många före mig har sagt, det är inte gram du ska jaga, utan kg.

Utgångspunkten är att tält, sovsäck, liggunderlag och ryggsäck allt tillsammans ska väga runt 3-3,5 kg. Då blir det lättare att komma ner mot ca 15 kg om man ska packa för 10 dagar på fjället. Sen kan man jaga hekton, t ex behöver du inte byta kläder varje dag, du kommer ändå bli svettig och smutsig, så mängd ombyteskläder kan man dra ner på ordentligt. Med miljövänliga tvättmedel/tvål kan man tvätta på fjället i närmaste vattendrag och strunta i ombyten, speciellt i gott väder då kläderna torkar snabbt. kök, regnkläder och prylar är också saker man kan dra ner på en hel del.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg