• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Det är ju lustigt också hur alla diskussioner verkar glida in på invandring... Invandringen har ju i princip inget med Brexit att göra, vi hade invandring långt innan vi gick med i EU.

Hansatyskar under medeltiden, valloner på 1600-talet, skottar som startade bryggerier. Under andra världskriget tog vi emot tyskar och balter i mängder. Fram till 60-talet var invandringen dessutom helt fri, det var inte förrän i slutet av 60-talet som man började ställa krav på de som ville komma till Sverige.

Vi gick inte med i EU förrän 1995.
 
Eh, EU-avgiften och biståndet har ju inget med invandring att göra? De utgifterna skulle ju inte påverkas av stoppad invandring (möjligen skulle utgifterna för bistånd bli högre).


Ja, det är ett problem, men det är ju inte invandrarnas fel att vi inte är kompetenta att ta hand om dem. Andra länder klarar det bättre, trots högre invandring.



Vakna! Sveriges ekonomi blir bara bättre och bättre.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3979840.ece

1. Bistånd och EU gynnare vare sig Sverige eller de som bor här. Precis lika lite som en hutlös massinvandring.
Att vi lägger 110 miljarder i fasta kostnader på detta PLUS allt därtill som utbildning, bidrag, Sociala avgifter, poliser och allt annat som är kopplat till en alltför stor invandring av outbildade människor är inget annat än sjukt.

Det är knappast en slump att Sverige används som det avskräckande exemplet och löjligförklaras runt om i världens medier idag.

2. Och varför ska vi ta hand om invandrare som vi uppenbarligen inte klarar av??
De som förespråkar detta är endast ute efter en enda sak och det är att krossa välfärdssamhället och Sverige som nation. Inget annat. Och man har kommit väldigt långt i den processen.

Och det är bara Tyskland som tagit hand om fler människor per capita i Europa.
Så det måste ju då vara Tyskland som du hänvisar till som klarat det så utmärkt bra...
Då undrar jag varför du ljuger?
Har du helt missat debatten i Tyskland på sistone och vad som hänt/händer där?

3. Vem bryr sig om Sveriges ekonomi blir bättre när människorna som lever här får det sämre?
Till dem faller inte en enda krona av den enorma ekonomiska boost som du tycks ha sett någonstans.
Skolresultaten är i nivåer med bananrepubliker, enorma problem med brottslighet och segregation.
Idag sprängs barn i Sverige med hjälp av bilbomber och handgranater.
Pensionärer som inte sett en extra krona sedan stora bält frös till is... osv osv osv.
Nä, Sverige har definitivt inte fått det bättre.
 
Det är ju lustigt också hur alla diskussioner verkar glida in på invandring... Invandringen har ju i princip inget med Brexit att göra, vi hade invandring långt innan vi gick med i EU.

Hansatyskar under medeltiden, valloner på 1600-talet, skottar som startade bryggerier. Under andra världskriget tog vi emot tyskar och balter i mängder. Fram till 60-talet var invandringen dessutom helt fri, det var inte förrän i slutet av 60-talet som man började ställa krav på de som ville komma till Sverige.

Vi gick inte med i EU förrän 1995.

BREXIT´s största anledning var en alltför stor invandring till GBR.
Vilken sten har du bott under??
Den var den enskilt största frågan när britterna gick och röstade.

Och vi kommer att följa vare sig du vill det eller inte. Men först Frankrike.

Så länge vi är en av de allra största nettogivarna till EU (Där vi aktivt väljer att inte ta tillbaka pengar till Sverige trots att vi kan) och så länge vi har en massinvandring som har som syfte att bryta ner Sverige och så länge vi prioriterar Rumänien, Eritrea, Somalia, Palestina och andra skurkstater framför vår egen befolkning kommer det tas tillbaka pengar på deklarationen.

Var och en för sig var det nån som nämnde. Japp, så är det i Sossarnas och MP´s Sverige.
 
3. Vem bryr sig om Sveriges ekonomi blir bättre när människorna som lever här får det sämre?

På vilket sätt har du fått det sämre? Jag för min del har helt klart fått det bättre sedan 1995. (Inte lika pigg i kroppen som då kanske, men i övrigt så.)
För att inte tala om hur det var runt -93 med 500% ränta, kommuner som höll på att gå i konkurs etc.
Och en galning till laserman som gick lös. Och gangstrar sköt rakt in i krogkön på Stureplan.

Inte tusan var vården och skolan bra då heller. I alla fall tyckte ingen det.
Och folk gnällde om hur omvärlden skrattade åt oss då med.
 
Saknade du föräldrar eller kanske dina föräldrar saknade inkomst? Föddes kanske i arbetsför ålder?
Då är detta ett hållbart argument.
Visst hade jag föräldrar.
Men andras skattepengar betalade grundskola, gymnasium och universitet åt mig.
(Andras skattepengar betalade också mina föräldrars barnledighet och vabbande.)

Den samhällsekonomiska kalkylen över mig (om vi antar att jag lever till åttiofem och pensioneras vid 65, bara för att sätta några siffror) innehåller alltså tjugofem år som ett fett minus, fyrtio år med varierande grad av plus och så till sist tjugo år som minuspost igen. Jag är "lönsam" 47% av mitt liv.

Om jag istället hade kommit hit som tjugoåring, tagit åtta år på mig att bli självförsörjande och i övrigt jobbat och levt lika länge så skulle jag vara "lönsam" 57% av livet.

Därmed inte sagt att inte åtta år för att komma i arbete är katastrofalt dåligt. Men det är inte alls säkert att det är sämre (rent finansiellt) än för en infödd.
 
På vilket sätt har du fått det sämre? Jag för min del har helt klart fått det bättre sedan 1995. (Inte lika pigg i kroppen som då kanske, men i övrigt så.)
För att inte tala om hur det var runt -93 med 500% ränta, kommuner som höll på att gå i konkurs etc.
Och en galning till laserman som gick lös. Och gangstrar sköt rakt in i krogkön på Stureplan.

Inte tusan var vården och skolan bra då heller. I alla fall tyckte ingen det.
Och folk gnällde om hur omvärlden skrattade åt oss då med.

Och så kom den klassikern... "på vilket sätt har just du fått det sämre".

Det här handlar inte om mig. Det här handlar om Sverige i stort.
Där otroligt många människor inte alls får det bättre utan precis tvärtom.
Det här handlar om laglösa förorter i en omfattning vi aldrig sett tidigare. En gängkriminalitet som är importerad ifrån utomvästliga skurkstater och som tar nya höjder i handgranater och bilbomber emot barn.

Det här handlar om en skola som helt havererat, en poliskår som utför massavhopp i bästa Nordkorea-stil och en sjukvård som inte klarar sina uppdrag.
Trots att vi betalar VÄRLDENS högsta skatter och precis gick om Aruba i världens högsta marginalskatter.

Det här handlar om våra äldre som aldrig fått en krona extra och det här handlar om att Sverige går våldsamt snabbt emot en islamisering och ett kvinnoförtryck vi inte sett i Sverige förrut.

En gata som är överfull av tiggare och som inte är värdigt Sverige.

Jag som lever i detta land och ser detta har fått det väldigt mycket sämre.
Var det nått mer du ville veta?

Du verkar tycka att bara för att vården var dålig förr så ska den så vara nu också... trots att vi betalar världens högsta skatter.
Ett sjukt synsätt och så typiskt mellanmjölkens Sverige.
Folk betalar oändliga summor och skiter fullkomligt i vart pengarna tar vägen.

Att Sverige prioriterar och sponsrar Rumänien, Bulgarien, Palestina, Somalia, Eritrea och andra skurkstater och av nån anledning anser att deras problem är våra problem, framför att ta hand om sin egna befolkning och sin egna stat är inget annat än skamligt och oförlåtligt.

Vägen tillbaka till vad Sverige en gång var och hur omvärlden uppfattade oss är milslång.
 
Visst hade jag föräldrar.
Men andras skattepengar betalade grundskola, gymnasium och universitet åt mig.
(Andras skattepengar betalade också mina föräldrars barnledighet och vabbande.)

Den samhällsekonomiska kalkylen över mig (om vi antar att jag lever till åttiofem och pensioneras vid 65, bara för att sätta några siffror) innehåller alltså tjugofem år som ett fett minus, fyrtio år med varierande grad av plus och så till sist tjugo år som minuspost igen. Jag är "lönsam" 47% av mitt liv.

Om jag istället hade kommit hit som tjugoåring, tagit åtta år på mig att bli självförsörjande och i övrigt jobbat och levt lika länge så skulle jag vara "lönsam" 57% av livet.

Därmed inte sagt att inte åtta år för att komma i arbete är katastrofalt dåligt. Men det är inte alls säkert att det är sämre (rent finansiellt) än för en infödd.
Du glömmer att du konsumerat varor och livsmedel under de 25 åren, belastat samhället så folk måste jobba för dig och dina gelika upp till 25 års ålder. Hordvis av bl.a. dagisfröknar, lärare, tandläkare anställdes och fick inkomst och beskattades under den tiden för att tillgodose våra begynnande skattebetalare.
Så nej, du kan inte jämföra på det sättet du nyss gjorde.
 
Du glömmer att du konsumerat varor och livsmedel under de 25 åren, belastat samhället så folk måste jobba för dig och dina gelika upp till 25 års ålder. Hordvis av bl.a. dagisfröknar, lärare, tandläkare anställdes och fick inkomst och beskattades under den tiden för att tillgodose våra begynnande skattebetalare.
Så nej, du kan inte jämföra på det sättet du nyss gjorde.

Nej naturligtvis kan man inte räkna så enkelt. Och det är skillnad på samhällsekonomi och statsfinanser. Etc.

Men om jag inte var en ren minuspost för samhället under mina första 25 år i Sverige så kan man ju inte räkna en "genomsnittsinvandrare" som en ren minuspost under de där åtta åren heller. Och det var min poäng. De där åtta åren är meningslös information om man inte på något sätt relaterar det till infödda.
 
Det här handlar inte om mig. Det här handlar om Sverige i stort.
Där otroligt många människor inte alls får det bättre utan precis tvärtom.

Jaså?
Så du har i själva verket fått det bättre, men gnäller ändå.
Du hävdar att "otroligt många människor" fått det sämre, men du har inga bevis egentligen utan det är bara din egen känsla.

Har du tänkt på att det KAN vara så att svenskarna i allmänhet inte alls fått det sämre, det är bara din subjektiva bild?

Ungefär som när BRÅ (var det väl) gör trygghetsundersökningar och landar i paradoxen att de flesta tror att samhället blivit otryggare och våldsammare SAMTIDIGT som faktiskt anmälda brott knappast ökat och SAMTIDIGT som de flesta känner sig tryggare för egen del.

Nu säger jag inte att detta är hela förklaringen, men en stor skillnad mellan dagens samhälle och det jag växte upp i är att all landets och världens elände kommit närmare. Det pågick en massa skit då också, men JAG såg det inte i samma utsträckning.

(Och samma sak gäller småbuset. Om någon kom på att det var en kul lek att bränna bilar på nätterna i malmö på åttiotalet så spred sig inte ofoget över natt till göteborg och örebro. Idag ser all världens småligister vad som retar gallfeber på polis och allmänhet i resten av världen och kopierar direkt.)
 
Jag häpnar fortfarande över att det finns folk som uppenbarligen lever med huvudet nedstoppat i en sandhög.

...Och det gäller inte snatterier och cykelstölder utan betydligt allvarligare brott. Misstänkta våldtäkter och övergrepp mot barn utreds inte inom rimlig tid enligt Andersson, som beskriver situationen som "förödande för rättssäkerheten"

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-02/mats-skogkar-polis-pa-gransen-till-kollaps


Men, som Fredrik sa, granen brinner inte. Bara bilen.