• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Under samma 10år har verksamheter i min kommun betalt in mer än 1 miljon kr perpers till staten i bara juridiska personers skatt. Att man får pengar från det systemet betyder inte per automatik att man ligger någon annan till last.

Inga svar på min ursprungliga fråga. Få har koll på vad ens närmiljö kostar. Mest troligt att det högtravande "mina skattepengar" inte ens räcker till det som man tar för en självklar rättighet utan andra måste skjuta till. När man i sin deklaration tar ut svängarna så måste någon annan kanske skjuta till ännu mer.

Men jag håller med om att skatterna är absurda i detta land.
 
Jag har läst det i länken och det verkar helt meningslöst att slösa 31 Mdr kr på ett samarbete som EU.
Häng inte upp dig på absoluta belopp. Det är ett misstag folk lätt gör, de tycker det låter som enorma summor bara för att det är höga belopp, men det är en liten del av den totala budgeten.

Vidare; Summa summarum blir det dryga 80 Mdr kr för den påstådda massinvandringen (eller jo i och med förra året är jag beredd att hålla med).
Du räknar alltså in arbetskraftinvandring och anhöringinvandring (t.ex. en svensk som gifter sig med en amerikanska som flyttar hit) i den där "massinvandringen"? För annars måste du dela upp t.ex. posten Migration, alla pengar där handlar inte om flyktingmottagning.

Det är detta som är felet med hela debatten kring flykting- och asylinvandring. Ingen vill hålla den ärlig och saklig - ett ständigt myglande.
Nej, felet är att de som är emot invandringen blandar ihop alla former av invandring.

Invandringen består av:

1. Arbetskraftinvandring. Då ska man ha försörjningen ordnad innan man får komma till Sverige.Vill du alltså stoppa detta?

Värt att notera att denna post har minskat sen EU-inträdet, eftersom EU-medborgare inte räknas in i migrationen.

2. Studenter. De ska ha försörjningen ordnad i förväg (och ha kommit in på utbildningen).

3. Anhöringinvandring, t.ex. svenskar som gift sig med nån från annat land (detta är den största posten där)

4. Turister och andra tillfälliga besökare

5. Sen har vi asylsökande och flyktingar.

Sen verkar många helt ignorera det faktum att folk också utvandrar från Sverige. 2014 invandrade 120 000, men samtidigt utvandrade 50 000, så även om vi hade en invandring på 120 000 personer ökade befolkningen bara med 75 000.


Vi har under 2015 har en peak i flyktingmottagandet på grund av konflikten i Syrien, den peaken börjar redan avta så det går knappast att prata om massinvandring när siffrorna på långt sikt inte ökat särskilt mycket.
 
Jo, vi har fortsatt massinvandring. Historiskt höga nivåer.

Vi lägger alltså 110 miljarder på migrationsverket, EU-avgift och bistånd.

Då är inte ens följdkostnaderna med skola, utbildning , sociala avgifter, bidrag mm mm medräknat.
Detta är hutlösa summor.

Kom då ihåg att det tar 8 år för en invandrare i snitt att komma i sysselsättning. 8 år!!!
En del kommer aldrig in i systemet. Väldigt, väldigt många kommer aldrig någonsin att hinna betala tillbaka till samhället.

Så mycket för den förljugna lögnen som Sossar mm sysslade med angående vilken enormt bra ekonomisk affär det var att dra hit hundratusentals outbildade människor.
Vi hade ju en befolkning som bara blev äldre och någon måsta ju försörja dem...

Så lät det då...
Idag, helt annorlunda. Ingen nämner denna lögn längre. Alla vet vilken ekonomisk kollaps detta inneburit. Många av oss visste det hela tiden, vi blev kallade rasister, nazister och fascister.
Nu är det norm att prata kostnader.

Så länge det pumpas ut dessa 110 miljarder + alla följdkostnader till saker som vare sig gynnar Sverige eller de som bor här kommer jag ta tillbaka varenda krona på deklarationen ifrån staten.

Den dagen Sverige och landets invånare premieras betalar jag med glädje skatt.
Tills dess, nej tack.
 
Bra skrivet om syltryggarnas land.

Kvinnan var 71 år gammal och arbetade som volontär i Röda Korsets butik i Falun. En dag kom en man in i affären och började förhöra henne om hennes syn på invandring. Han filmade i smyg när hon vänligt förklarade sin uppfattning: Det vore bättre att hjälpa flyktingar där de befinner sig. Sverige bör i första hand hjälpa ”våra egna ungdomar” som är utan jobb. ”Jag tycker att vi ska hjälpa er där ni är,” sade hon bland annat.

Sedan offentliggjordes filmen, och kvinnan brännmärktes som rasist och uteslöts ur den gemenskap som hon ägnat nästan tio år åt att arbeta för som volontär. En talesman för Röda Korset meddelade att hon skilts från sitt uppdrag. “Det finns inget att försvara, det är inte okej. Det jag personligen blir irriterad på är uppdelningen mellan ’vi och dom.’”


http://www.dagenssamhalle.se/kronika/asikter-som-foerr-utesloet-nu-regeringspolitik-26868
 
Häng inte upp dig på absoluta belopp. Det är ett misstag folk lätt gör, de tycker det låter som enorma summor bara för att det är höga belopp, men det är en liten del av den totala budgeten.
Du behöver inte predika för en som anser att 1 kr är en för stor kostnad för överstatlighet och federalism.

Du räknar alltså in arbetskraftinvandring och anhöringinvandring (t.ex. en svensk som gifter sig med en amerikanska som flyttar hit) i den där "massinvandringen"? För annars måste du dela upp t.ex. posten Migration, alla pengar där handlar inte om flyktingmottagning..
Har du nån indelning av ful respektive fin invandring så får du delge den. Annars blir inte posten missvisande som du antyder.


Det kanske är den rangordnade listan du nämner nedan? (Märker du nu hur j-a tråkig tonen ofta blir?)

1. Arbetskraftinvandring. Då ska man ha försörjningen ordnad innan man får komma till Sverige.Vill du alltså stoppa detta?

Värt att notera att denna post har minskat sen EU-inträdet, eftersom EU-medborgare inte räknas in i migrationen.

2. Studenter. De ska ha försörjningen ordnad i förväg (och ha kommit in på utbildningen).

3. Anhöringinvandring, t.ex. svenskar som gift sig med nån från annat land (detta är den största posten där)

4. Turister och andra tillfälliga besökare

5. Sen har vi asylsökande och flyktingar.

.
Personligen vill jag inte stoppa något. Det får gärna kosta ännu mer för så länge det finns en PLAN och att pengarna gör nytta.
Det finns dessutom en hel del frågetecken. tex varför människor som flyr passerar en mängd säkra länder.
 
Skattefriadagen

Tja den skattefria dagen inföll den 16 Juli i år. Att arbeta för att betala skatt mer än halva året är för mycket om du frågar mig. Särskilt som det i min region är dålig ställt med insfrastruktur statliga förvaltningar osv.
 
Tja den skattefria dagen inföll den 16 Juli i år. Att arbeta för att betala skatt mer än halva året är för mycket om du frågar mig. Särskilt som det i min region är dålig ställt med insfrastruktur statliga förvaltningar osv.

Incitamentet för att betala skatt är i stort sett borta utanför tullarna.

Vänta bara ett par år, när sedan landsortskommuner mister alla statliga pengar för att klara all invandringen. Ojoj...
 
Incitamentet för att betala skatt är i stort sett borta utanför tullarna.

Vänta bara ett par år, när sedan landsortskommuner mister alla statliga pengar för att klara all invandringen. Ojoj...

Jag skulle säga Sthlm storstäder & regionala centrum får valuta för skatterna. Det om man tittar på förvaltningar infrastruktur tillgång till sjukvård osv. Även om problem finns med tex sjukvård så är skillnaden mot småregioner markant
 
Jag skulle säga Sthlm storstäder & regionala centrum får valuta för skatterna. Det om man tittar på förvaltningar infrastruktur tillgång till sjukvård osv. Även om problem finns med tex sjukvård så är skillnaden mot småregioner markant

Så är det. Som sagt, att betala skatt bygger på ömsesidig vinst. Jag betalar skatt och förväntar mig en fungerande polis, skola och sjukvård. Nu har Sverige ett av världens högsta skattetryck och vi har samtidigt ett samhälle i fritt fall. Jag kan garantera att vi står inför en framtid där ingen längre vill betala skatt. Det blir var man för sig själv.


Precis vad Reinfeldt ville - slå sönder välfärdssamhället med stor invandring. Mp agerade duktig idiot och vänstern applåderade, om än lite eftertänksamt...
Frågan att lämna EU kommer att växa, Freddes plan kommer att resultera i ett Sverige/Europa där högervindarna på sikt kommer att nå orkanstyrkor. Inte riktigt vad han tänkte sig tror jag.

Bodde jag inte här skulle jag skratta åt eländet.
 
Vi lägger alltså 110 miljarder på migrationsverket, EU-avgift och bistånd.
Eh, EU-avgiften och biståndet har ju inget med invandring att göra? De utgifterna skulle ju inte påverkas av stoppad invandring (möjligen skulle utgifterna för bistånd bli högre).

Kom då ihåg att det tar 8 år för en invandrare i snitt att komma i sysselsättning. 8 år!!!
Ja, det är ett problem, men det är ju inte invandrarnas fel att vi inte är kompetenta att ta hand om dem. Andra länder klarar det bättre, trots högre invandring.

Idag, helt annorlunda. Ingen nämner denna lögn längre. Alla vet vilken ekonomisk kollaps detta inneburit. Många av oss visste det hela tiden, vi blev kallade rasister, nazister och fascister.
Nu är det norm att prata kostnader.

Vakna! Sveriges ekonomi blir bara bättre och bättre.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3979840.ece
 
Invandringen väcker känslor. Jag förstår er men ni är invandrare i mitt land allihopa. Till hälften på skämt 😉 Men jag har fullt upp med at ogilla statens utsugning av min region och den ojämlika utgiftspolitik som staten för.