• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Så länge dom fortsätter att offentligt drömma om fri tillgång till den inre marknaden UTAN att erkänna alla fyra grundfriheterna - så kommer det inte att bli några framsteg mot förhandlingar. Och det där låter ju som om May kommer att skjuta upp/förhala §50 i evighet. Bra för oss som vill handla grejer från Storbritannien, dåligt för dom när pundet inte tål osäkerheten...
 
Att pundet gått ner har med råge hämtats hem genom världens börser som rusat i skyarna och med ökad handel och turism till England.

BREXIT är en god affär och kommer att följas av Sverige och resten av EU.

Den dagen Turkiet får tillträde till EU är det slut. Sopslut.

Sverige, en av de 7 största nettogivarna i EU och dessutom med världens högsta skattetryck... ska man skratta eller gråta?

Så länge mina skattepengar går till massinvandring, EU-avgifter och prioriteras till andra befolkningar i andra länder kommer jag att fortsätta att ta tillbaka mina pengar på deklarationen varje år.
Gör det ni med.

Den dagen vi har en regering som prioriterar Sverige och de som bor här, då kommer mina skattepengar att få vara kvar.
 
Så länge mina skattepengar går till massinvandring, EU-avgifter och prioriteras till andra befolkningar i andra länder

Men det gör de ju inte. Har du inte läst statens budget?

Här kan du se precis vart dina skattepengar går:
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

Som du kan se är de största posterna:
- Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
- Ekonomisk trygghet för familjer och barn
- Arbetsmarknad och arbetsliv
- Utbildning och universitetsforskning
- Hälsovård, sjukvård och social omsorg
- Allmänna bidrag till kommuner
 
Men det gör de ju inte. Har du inte läst statens budget?

Här kan du se precis vart dina skattepengar går:
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

Som du kan se är de största posterna:
- Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
- Ekonomisk trygghet för familjer och barn
- Arbetsmarknad och arbetsliv
- Utbildning och universitetsforskning
- Hälsovård, sjukvård och social omsorg
- Allmänna bidrag till kommuner

LOL och dessa poster är stora på grund av vad? Missat konflikten i syrien? Missat de 150 000 personer som korsade gränsen förra året? Skulle det vara gratis?
 
Noterade ni för övrigt att sossarna nu antagligen vill förbjuda tiggeri?
För sex månader sedan var det att fiska i grumligt vatten. Enligt sossarna.
Märkligt.

Nu är alltså svensk politik lika med att kopiera SD. Antar att nästa steg blir att man vill lämna EU...
 
LOL och dessa poster är stora på grund av vad? Missat konflikten i syrien? Missat de 150 000 personer som korsade gränsen förra året? Skulle det vara gratis?

Ingen har påstått att migrationen är gratis, kostnaderna för migration finns ju också med i budgeten. Du har väl läst den? Annars är det ingen mening med att diskutera med dig.

Men kostnaden för flyktingshanteeringen är inte så stor som de främlingsfientliga försöker påskina.

Migrationsverkets kostnader handlar ju inte bara om flyktingarna, det handlar om all migration. Det inkluderar arbetskraftinvandring, anhöringsinvandring, utländska studenter etc.
 
Att pundet gått ner har med råge hämtats hem genom världens börser som rusat i skyarna och med ökad handel och turism till England.

BREXIT är en god affär och kommer att följas av Sverige och resten av EU.

Den dagen Turkiet får tillträde till EU är det slut. Sopslut.

Sverige, en av de 7 största nettogivarna i EU och dessutom med världens högsta skattetryck... ska man skratta eller gråta?

Så länge mina skattepengar går till massinvandring, EU-avgifter och prioriteras till andra befolkningar i andra länder kommer jag att fortsätta att ta tillbaka mina pengar på deklarationen varje år.
Gör det ni med.

Den dagen vi har en regering som prioriterar Sverige och de som bor här, då kommer mina skattepengar att få vara kvar.

Har du koll på vad dina eller vad skattepengar från din hemstad räcker till ? Tror få har koll på vad deras hemstad kostar kontra genererar.
 
Ingen har påstått att migrationen är gratis, kostnaderna för migration finns ju också med i budgeten. Du har väl läst den? Annars är det ingen mening med att diskutera med dig.

Men kostnaden för flyktingshanteeringen är inte så stor som de främlingsfientliga försöker påskina.

Migrationsverkets kostnader handlar ju inte bara om flyktingarna, det handlar om all migration. Det inkluderar arbetskraftinvandring, anhöringsinvandring, utländska studenter etc.

Jag har läst det i länken och det verkar helt meningslöst att slösa 31 Mdr kr på ett samarbete som EU.

Vidare; Summa summarum blir det dryga 80 Mdr kr för den påstådda massinvandringen (eller jo i och med förra året är jag beredd att hålla med). Då har jag inte tagit med ökade kostnader för rättsväsende, skola eller hälsovård. Inte heller ökat stöd för arbetspolitiska åtgärder. Behåll lite värdighet i debatten tack.
Det är detta som är felet med hela debatten kring flykting- och asylinvandring. Ingen vill hålla den ärlig och saklig - ett ständigt myglande.

(Tips. Klicka dig vidare på varje utgiftsområde för att lägga ihop siffrorna som härrör till invandring)
 
Har du koll på vad dina eller vad skattepengar från din hemstad räcker till ? Tror få har koll på vad deras hemstad kostar kontra genererar.

Det stavas "Kommunalekonomisk utjämning". syftet med det är gott. Sann socialdemokratisk politik. Synd att kostnaden skenar, det är ett tecken på att nåt är trasigt. Som en parentes tar Malmö emot ca 25%
 
Noterade ni för övrigt att sossarna nu antagligen vill förbjuda tiggeri?
För sex månader sedan var det att fiska i grumligt vatten. Enligt sossarna.
Märkligt.

Nu är alltså svensk politik lika med att kopiera SD. Antar att nästa steg blir att man vill lämna EU...

Sosseväljare (ej de aktiva med partipiskan bakom sig) har alltid haft den åsikten. Partiet har vaknat eller slutat vara naiva. Hoppas de inser samma sak ang. EU.
 
Min kommun

Det stavas "Kommunalekonomisk utjämning". syftet med det är gott. Sann socialdemokratisk politik. Synd att kostnaden skenar, det är ett tecken på att nåt är trasigt. Som en parentes tar Malmö emot ca 25%

I min kommun har vi tagit emot 47500kr per person det senaste 10 åren. Betyder det att vi ligger någon annan till last ?