Det är så lätt...

gahne; sa:
Sagt av samma person som startade en annan tråd med orden:

Visar väl bara att vi är mer lika än vad vi kan tro, eller vill erkänna...

Hur är det de säger: "Kärleken består, det är bara föremålen som växlar"
Eller som i det här fallet, antipatierna... ;) ;) ;)

Tar detta via mejl så slipper tråden förstöras.

// Jocke

Re: Trådens tanke..

andy69; sa:
Lugn nu grabbar... 900g extra upplevs som en hel del av mig på min bantade packning, det är ju ca: 18% av totalvikten! Fastän jag lyfter 100kg i bänk så innebär det inte att jag vill gå omkring med mer kg än vad jag behöver på ryggen under flera dagar, rätt så självklart tycker jag! Styrka har inget att göra med det!

Se där ett argument för tungpackning.

"Ju tyngre packning, desto mindre känns ett ytterligare extrakilo"

Resonemanget är ju på pricken. När ryggsäcken väl nått sin kritiska massa, dvs när du inte längre förmår rubba den, ja då kan du packa i hur mycket extra vikt som helst utan att det gör ett dugg!

:)

Nä för att vara seriös:
Det stämmer att dom där sakerna man inte tänkte på snabbt adderar vikt. Pröva bara att först summera i huvudet vad packningen borde hamna på. Kolla sedan facit, när alla dom där sakerna du inte tänkte på kommit till.

För den som likt jag själv jagar vikt lite sådär lagom utan att detaljväga, utan bara kollar vikten på stora saker och lämnar onödiga prylar hemma, så är det förmodligen en hel del tänkte-inte-på-det-vikt på ryggen.

För oss som är rätt nya i lättpackar-gemet är det precis som Gustav säger, prylar som adderas och blir till "väldiga" summor ;) Kan beskriva hur jag gjort..

* Kika på mina gamla listor, vad behövde jag och vad behövde jag inte?
* Kika på andra personers listor, idéer och frågor ställs i forum mm.
* Leta prylar som uppfyller samma funktion och komfort, tex ny ryggsäck, nytt tält, ny sovsäck, nytt kök.
* Testvandra, känna efter, testa, prata med andra på vandringarna.
* Tillbaka till ritbordet, vad var det jag saknade, vad använde jag inte?
* Testvandra igen. Om allt är OK --> Weei.
* "Klar" lista. Listan blir ju aldrig klar, den ska anpassas efter säsong och utfärd, men baspaketet är "klart".

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
För oss som är rätt nya i lättpackar-gemet är det precis som Gustav säger, prylar som adderas och blir till "väldiga" summor ;) Kan beskriva hur jag gjort..

* Kika på mina gamla listor, vad behövde jag och vad behövde jag inte?
* Kika på andra personers listor, idéer och frågor ställs i forum mm.
* Leta prylar som uppfyller samma funktion och komfort, tex ny ryggsäck, nytt tält, ny sovsäck, nytt kök.
* Testvandra, känna efter, testa, prata med andra på vandringarna.
* Tillbaka till ritbordet, vad var det jag saknade, vad använde jag inte?
* Testvandra igen. Om allt är OK --> Weei.
* "Klar" lista. Listan blir ju aldrig klar, den ska anpassas efter säsong och utfärd, men baspaketet är "klart".

// Jocke

Ja... precis så här går det ju till... kunde inte sagt det bättre själv..

Packningen som jag för ett år sedan trodde var "klar" var väldigt ofärdig... och även om jag minskat 30-40% i år så tror jag nog precis som Jocke att jag aldrig någonsin kommer att bli helt klar... och jag är helt övertygad om att jag kommer att förbli en sk lättpackare... även om jag idag bara är sådär "lagomlätt"... men det är bara en penningfråga... målet är detsamma... att kunna vandra länge, längre och oftare utan att slita på kroppen mer än nödvändigt...

Amen

Thomas

Det känns som om det är tre steg att ta (i denna ordning):

#1 Lämna alla bra-att-ha-grejer hemma.

#2 Byt ut det man faktiskt ska ha med mot likvärdiga, lättare grejer som man redan har hemma.

#3 (och jobbigast) Att köpa nya, lättare grejer som ersätter de gamla.

Antagligen sparar man mest vikt i #1 (som är trivialt) och #3 (som är jobbigt), om man inte råkar kunna byta de tre stora i #2.

Jag är på #2 och närmar mig inte direkt #3 med stormsteg.

millimeter; sa:
#2 Byt ut det man faktiskt ska ha med mot likvärdiga, lättare grejer som man redan har hemma.

Ursäkta, jag begriper inte inte detta. Vem har likvärdiga grejer som är lättare men lämnar dem hemma? Varför välja att bära en likvärdig men tyngre pryl? Vem är så dum?

joru; sa:
Shhhh...Tungpackarna såklart.

;)

//J

Nä, men ärligt, om man har två saker som fyller samma funktion på samma sätt d v s "är likvärdiga" då måste ju den tunga grejen få stanna hemma p g a den har vikten emot sig. Eller? Jag bara undrar på vilka bevekelsegrunder man skulle ta en sak med sig som bara är tyngre?

Den bättre lämpade saken..

Vättlefjäll skrev:
joru; sa:
Shhhh...Tungpackarna såklart.

;)

//J

Nä, men ärligt, om man har två saker som fyller samma funktion på samma sätt d v s "är likvärdiga" då måste ju den tunga grejen få stanna hemma p g a den har vikten emot sig. Eller? Jag bara undrar på vilka bevekelsegrunder man skulle ta en sak med sig som bara är tyngre?

Jag är just i det läget faktiskt.. Min lätta skaljacka(Marmot Essence Anorak) väger in på 210g i XL! Och min andra (Fjällräven PAL) väger 390g!
Den tyngre jackan har betydligt bättre ventilation/långa dragkedjor under ärmarna samt hel dragkedja framtill..och bättre lämpad om man måste gå flera timmar i regn och tråkigt väder!
Den lättare jackan är inte lika bra att gå i lång tid komfortmässigt..

Så beroende på vädret i området(vår/höst) så väljer jag den tyngre jackan...

//A

Vättlefjäll skrev:

Exempelvis därför att man inte förstått att den är likvärdig. Man kanske tror att man måste ha det kraftigaste tältet man äger, när det egentligen räcker med den mindre, lättare modellen man också har. Eller som för mig - jag bytte till en mindre ryggsäck när jag lämnade bra-att-ha-saker hemma.

Men om man överhuvud taget har funderat på sin packning så är man antagligen i mitten eller slutet av #2, dvs det enda man kan göra är att bygga/köpa nya lättare grejer.

Oj! Det var tydligen ett infekterat ämne. Nog för att jag hängt här i fem år, men jag läser sällan denna del... Råkade in genom "senaste inläggen" på första sidan. Skulle inte uttryckt mig så som jag gjorde om jag vetat. *skäms* Förlåt TS... (trådskaparen)

Nu kollade jag in av den anledning att jag ska köpa en ny sovsäck och behövde lite hjälp med vikt vs kostnad. Det slog mig då att ingen diskuterar priser! (I denna tråd då) Om det vore så att en lättviktspryl kostade lika mycket som en normalviktspryl skulle förmodligen varenda människa välja den lättare. Men alla kan väl omöjligt ha råd med en sovsäck som kostar lika mycket som studielånet från CSN?

Men vägen är väl oftast krokig dit...

Det är så lätt att kringutrustningen, fiske, foto etc stannar kvar eller t o m ökar i vikt. Vad hjälper då att det basala blir lätt ja rentav torftigt?
När jag började gå solo vägde en 90 liters säck under kilot. Men min mellanformatskamera med tbh vägde nära 6,5 kg plus film. Eftersom jag trodde mig vara en bland män av stål adderade jag några år senare med lätthet en 16mm filmkamera, tyngre stativ, reflexskärm och en förnämlig ringblixt samt massvis med filter. Nya kilon, men jag stor och stark och att firmans ryggsäck vägde närmare 5 kg bekymmrade inte mig!
Så när maskineriet sa till och jag kände mig för risig för att ens vilja försöka lyfta, än mindre gå med utrustningen, bytte jag taktik, dagsturer i värmen, måltider på tavernor. Men det är ju en helt annan grej!
Hem till läsfotöljen för inspiration och med hjälp av vågen och uppbådat mod omvärdera allt. Traditionalisterna fick med lätthet ihop en packning på 20 kg utan förbrukning, mitt mål var hälften. Det krävde återgång till -70tals ryggsäck och att utstå en hel del häckling. Foto och filmutrustningen ersatten med en Minox35 med film och filter på under 300 gram. Inte fullt så mycket leksaker men fostrande.
Ödemark har något som södern saknar, och då talar jag inte bara om s--t väder.
För ett par år sen fick jag såpass mycket kroppsliga besvär att om det över huvud skulle bl tal om mer packningsvandring, gällde det att våga och kunna minimera den. Nya omvärderingar, mer läsning och framför allt mera prövande hemma i närskogarna.
Om kostnader, jo visst inget är gratis. Antingen tänker man till först och handlar rätt från början. Det här kan ju inte gälla alla som har gått några gånger i ödemarken, såvida inte de är nymuckade.
Hemmapularna har stora fördelar förutom att vinterhobbyn är fixad, men rejäl symaskin och tyg mm är ingalunda gratis.....bra tumme med måttband, sax och mod behövs oxså.
Begagnade grejor är billiga och 99% av det som säljs är traditionella tunga grejor, men med lite mod och en vass sax kan hekton avlägsnas. Här går det att göra riktiga fynd.
Jörgen hävdar envist att lätta grejor är billiga och visst är de jämfört med tyngre. Men det tråkiga i kråksången är ju att de flesta som upptäcker lättvikt redan har både en och två och i somliga fall än fler säsongers friluftsutrustning. Så för mången blir det här en hel del nyanskaffning och med det nya utgifter som skall finansieras.
På toppen av problematiken står ändå att de har godbitarna finns inte att klämma på i hemmaaffären utan måste beställas obesedda från utlandet, där försvann en hel del av proselyterna. Ord som obesedd, egen import och internetbetalning fungerar effektivt som siktar i processen.
Men visst kostar det på att ligga i framkant och på toppen, allt annat vore att inte berätta hur det är.
Min mellanformatskamerautrustning hade jag köpt genom en kamrat som arbetade på företaget, dvs till en sådan rabatt att vidare prutning vore oförskämmt. Just när jag insett att så värst många meter ut i terränglådan kommer inte denna förnämliga leksak om jag skall fortsätta och bära på den. Då fick jag ett kontantbud på den och det var såpass gott att jag snabbt tömde magasin på exponerad film, höll tyst såpass länge att priset justerades uppåt till ett runt jämt tal och så bytte vi bördor. Jo jag saknar SWCn ibland, men det går snabbt över....
När det gällde filmutrustningen var det mycket svårare, jag försökte ett tag med en Super 8 men det var sämre optik och ingen god design. Uppkopieringen till 16 gav även den kvalitesförsämringar förutom en ny kostnad. VHS tyckte jag då och nu att det var rena skämtet, av flera olika system fastnade marknaden för det absolut sämsta....Men sista gången jag köpte film till en semester kostade råfilmen 30K så jag behövde göra något, snabbt. Det blev en liten DV med god design, bra optik och ingen vikt. Tejpen är nästan gratis. Låg vikt kan man kompensera med snöre som man står på när man lyfter kameran och med betydligt lättare stativ. Reflexskärmarna är rullbara numera samt vida lättare än de gamla av masonite....Men allt kostar...Inte bara pengar, utan det svåraste av allt, att tänka nytt. Det tar oxså tid och under tiden rör sig den snabbt förändliga marknaden, nya data insamlingar och nya beslut. Men biprodukten är ju att man förhoppningsvis lär sig något nytt under vägen och att den kunskapen i sin tur generar än mer lycka... Sannorlikt är att data och katalogläsadet inspirerar och väcker lusten som sin biprodukt.
Nu skall vi ta ett kilo av flugfiskeutrustningen.....

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Sanna81 Vad är det som väger så mycket? Lättpackning 38
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg