Det är så lätt...

Raskesven; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
.....
Om packningens basvikt är 5,5 eller 6,5 kg spelar ju något mindre roll. Det är ändå betydligt lättare än om den väger 15,5 eller 16,5 kg.
.....
Jörgen
Det är alldeles sant. Men det är ju inte så att det bara finns alternativen 5,5-6,5 eller 15,5-16,5 kg. Det finns också ett läge på 10-12 kg.

Jag tycker det är lite lustigt med en del UL/lättpackare, som framställer alternativet till sina "mindre än 8 kg" som 16 kg.

Raskesven

Men för några månader sedan var ju alternativet till UL 25 kilo. Håll med om att en viktminsktning på 9 kg på några månader är exceptionell ;) (sorry, kunde inte låta bli. Min basvikt ca 7-8 kg normalt, bara så alla vet att jag inte ringaktar lättpackning).

Men som sagt, det är lätt att vikten springer iväg med en massa små prylar. Min filosofi är att inte använda smarta packpåsar eller regnskydd och liknande utan istället förlita mig på en sopsäck för fuktspärr och sedan använda befintliga förpackningar till maten. Bra-att-ha grejor ratas om de inte är ren säkerhetsutrustning. Vissa förpackningar byts ut mot andra som är lättare att hantera. Mjölkpulver kan
t ex med fördel läggas i små petflaskor som sedan kan packas var som helst.

En liten digitalvåg hjälper till att välja.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-21 kl 09:51]

joru; sa:
Raskesven; sa:
.....
Om packningens basvikt är 5,5 eller 6,5 kg spelar ju något mindre roll. Det är ändå betydligt lättare än om den väger 15,5 eller 16,5 kg.
.....
Jörgen
Det är alldeles sant. Men det är ju inte så att det bara finns alternativen 5,5-6,5 eller 15,5-16,5 kg. Det finns också ett läge på 10-12 kg.

Jag tycker det är lite lustigt med en del UL/lättpackare, som framställer alternativet till sina "mindre än 8 kg" som 16 kg.

Raskesven

Men för några månader sedan var ju alternativet till UL 25 kilo. Håll med om att en viktminsktning på 9 kg på några månader är exceptionell ;).

//J (sorry, kunde inte låta bli. Min basvikt ca 7-8 kg normalt, bara så alla vet att jag inte ringaktar lättpackning).

//J
Jo, 9 kg på några månader är bra jobbat:)

När det gäller "baspackning", borde väl det inte bara betyda vad man anser sig behöva i basicgrejer som tak över huvudet, insektsskydd, vindskydd, något att sova på och i samt några klädesplagg och kök med mat? "Baspackning" måste väl vara det man alltid eller till 95 procent av tiden faktiskt har med sig? Det skulle innebära att min baspackning exempelvis innefattar fiskegrejer, eftersom jag så gott som alltid har med mig dem.

Eller hur var det nu; kan en lättpackare/Ul-vandrare fiska?

Raskesven

Raskesven; sa:
joru; sa:
Raskesven; sa:
.....
.....
Jörgen

Raskesven

Men för några månader sedan var ju alternativet till UL 25 kilo. Håll med om att en viktminsktning på 9 kg på några månader är exceptionell ;).

//J (sorry, kunde inte låta bli. Min basvikt ca 7-8 kg normalt, bara så alla vet att jag inte ringaktar lättpackning).

//J
Jo, 9 kg på några månader är bra jobbat:)

När det gäller "baspackning", borde väl det inte bara betyda vad man anser sig behöva i basicgrejer som tak över huvudet, insektsskydd, vindskydd, något att sova på och i samt några klädesplagg och kök med mat? "Baspackning" måste väl vara det man alltid eller till 95 procent av tiden faktiskt har med sig? Det skulle innebära att min baspackning exempelvis innefattar fiskegrejer, eftersom jag så gott som alltid har med mig dem.

Eller hur var det nu; kan en lättpackare/Ul-vandrare fiska?

Raskesven

En ultra light backpacker enligt anglosaxisk definition (packningens basvikt mindre än 12 lb.) har nog svårt för att klämma in fiskegrejor under denna vikt. Det är ett skäl till att vi föredrar uttrycket lättpackning. Som vi har skrivit om i många sammanhang är en vitsarna med lättpackning att man kan växla in de sparade kilona i vilket mynt man vill. Man får ökat utrymme att bära med sig fotoutrustning, fiskeutrustning eller klätterutrustning t ex. Eller man kan välja att använda packningens lätthet till att gå långt och fort.

Begrepp som "packningens basvikt" är mest till för att olika personer skall kunna jämföra sina packlistor med varandra och lära sig av varandra. Därför finns det behov av gemensamma definitioner. Om du lägger till dina fiskegrejor i din baspackning så ser man ju detta på din packlista och de som inte har med fiskegrejor kan då exkludera detta och titta på dina övriga prylar.

Jörgen

Tycker det är rätt tråkigt att behöva försvara sig hela tiden som lättpackare mot folk som uppenbarligen inte förstått själva huvudsyftet med lättpackning, dvs att vandra utan att ha en massa tung packning, vandra lätt.

Visst, jag klarar 40 kg om det är så, men varför i hela h*vete ska jag bära på 40 kg, eller ens 18-19 om jag behöver det? Är det något jag behöver utöver min packning så tar jag med det. Att ta med 18-19 kg är för mig helt idiotiskt och för er som hela tiden kritiserar oss som packar lätt och har investerat i prylar som är lättare än era, DET ÄR JÄVLIGT SKÖNT MED LÄTT PACKNING! Testa istället för att gnälla på oss.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Tycker det är rätt tråkigt att behöva försvara sig hela tiden som lättpackare mot folk som uppenbarligen inte förstått själva huvudsyftet med lättpackning, dvs att vandra utan att ha en massa tung packning, vandra lätt.

Visst, jag klarar 40 kg om det är så, men varför i hela h*vete ska jag bära på 40 kg, eller ens 18-19 om jag behöver det? Är det något jag behöver utöver min packning så tar jag med det. Att ta med 18-19 kg är för mig helt idiotiskt och för er som hela tiden kritiserar oss som packar lätt och har investerat i prylar som är lättare än era, DET ÄR JÄVLIGT SKÖNT MED LÄTT PACKNING! Testa istället för att gnälla på oss.

// Jocke
Skit då i att gå in i en dylik försvarsposition.

Vem i helvete har snackat om 18-19 kg, än mindre om 40 kg?

Vilka är det som "hela tiden" kritiserar? Det här är ett diskussionsforum. Tål du inte debatter och efterfrågade nyanseringar, skriv inte.

Raskesven

Raskesven; sa:
Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke
Skit då i att gå in i en dylik försvarsposition.

Vem i helvete har snackat om 18-19 kg, än mindre om 40 kg?

Vilka är det som "hela tiden" kritiserar? Det här är ett diskussionsforum. Tål du inte debatter och efterfrågade nyanseringar, skriv inte.

Raskesven

Läs igen så förstår du. Läs andra trådar så förstår du. Du är INTE en av dem som bara kritiserar. Du ger iaf konstruktiv kritik, vilket är välkomnat.

// Jocke

Raskesven; sa:

I (såvitt jag sett) VARENDA tråd i det här forumet som har handlat om lättpackning har det varit minst ett inlägg av typen "Varför ska man hålla på och lätta packningen?", "Riktiga män orkar bära sin packning utan att jaga gram.", "Gå på gym och träna istället så du orkar bära din packning." etc.

Det är såklart möjligt att de som skriver detta gör det bara för att trolla.

Trådens tanke..

Lugn nu grabbar... 900g extra upplevs som en hel del av mig på min bantade packning, det är ju ca: 18% av totalvikten! Fastän jag lyfter 100kg i bänk så innebär det inte att jag vill gå omkring med mer kg än vad jag behöver på ryggen under flera dagar, rätt så självklart tycker jag! Styrka har inget att göra med det!

Att man ibland får "hugg" från andra icke lättpackare som tycker att jag/vi är gnälliga och klena för att vikten ökar något(i mitt fall oplanerat) och packningens vikt stiger till..låt oss säga 10kg för 7dygns vandring! Ett tecken på oförstående om om just "lättpackning"!

För två år sedan resonerade jag likadant som "dom", 10kg är faan inget att gnälla om, kom igen när det är 30kg och mer...

Men med kunskap och insikt har jag kommit långt, både pack/vikt mässigt och framför allt inom tanken, där allt startar :)!

Men det var inte det min Tråd handlade om, utan hur lätt det är att frångå sin packplan och att en liten del extrasaker smyger sig med! Sedan när man börjar väga dom så..Oj!

Matväskan, det finns säkert lättare alternativ(drybags, påsar) men för mig är det värt det jag får i komfort, smidighet och enkelhet!
Bagen är en "Pack-it-half-cube"
40151_l_400x400.jpg

//A

Det finns fler än en väg som bär till himlen. Spenderar man större delan av sin tid ute med att färdas är viktminimering naturlig. Spenderar man den istället med att leva lägerliv har man andra prioriteringar. Här synes gå en skiljelinje mellan våra vänner Rasken och Jörgen. Båda verkar må bra ute på sitt sätt.

Midsommarhälsningar

färdas vs lägerliv

Grejen är ju att jag gör både och.Därför är det kul att klura hur man hittar den optimala balansen för just en själv:Ej tyngre än nödvändigt under den dagliga vandringssträckan + må gott vid lägret sen.
Så många åsikter om vad man INTE behöver för det.
Tex:eek:m just jag nu lämnar div.myggskydd,kepsar o snusnäsdukar,värktabletter etc till förmån för annat är det ju min ensak...

Joakim Ambrosson; sa:
Läs igen så förstår du. Läs andra trådar så förstår du. Du är INTE en av dem som bara kritiserar. Du ger iaf konstruktiv kritik, vilket är välkomnat.

// Jocke
Sagt av samma person som startade en annan tråd med orden:
Nu tänkte jag vara lite vass och göra någon upprörd..

...

Visst, jag kan delvis förstå vitsen, men gillar inte fenomenet för fem öre.
Visar väl bara att vi är mer lika än vad vi kan tro, eller vill erkänna...

Hur är det de säger: "Kärleken består, det är bara föremålen som växlar"
Eller som i det här fallet, antipatierna... ;) ;) ;)

Du är inte ensam...

... om att märka att packningen stiger lite när det närmar sig... ff a om förutsättningarna ändras lite...

Kommer nog att öka min packning med dryga halvkilot p ga nytillkomna eller förändringar på prylar jag inte vill/kan vara utan... närmaste veckan skall det avgöras...

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Sanna81 Vad är det som väger så mycket? Lättpackning 38
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg