destillera vatten

"Mineraler" är ju inte magi direkt. Måste ju gå att ersätta på ett ganska enkelt sätt. Några paket Resorb med i kajaken?

Vet inget om hu effektiva de är i vårt klimat osv, men i nödflottar brukar det (i alla fall när man tittar på discoverys filmatiseringar av spännande överlevar-öden till havs) finnas en sorts liten flotte med ett genomskinligt plasttak som alltså använder solen för att destillera vatten. Nått att utforska vidare. Borde vara möjligt kombinera med kajak tycker man. Om den funkar alltså.

"Mineraler" är ju inte magi direkt. Måste ju gå att ersätta på ett ganska enkelt sätt. Några paket Resorb med i kajaken?

Vet inget om hu effektiva de är i vårt klimat osv, men i nödflottar brukar det (i alla fall när man tittar på discoverys filmatiseringar av spännande överlevar-öden till havs) finnas en sorts liten flotte med ett genomskinligt plasttak som alltså använder solen för att destillera vatten. Nått att utforska vidare. Borde vara möjligt kombinera med kajak tycker man. Om den funkar alltså.

Är väl samma princip som pressenningen. Havsvatten förångas av solen i "växthuset", träffar det kallare taket, kondenserar, och rinner ner i en behållare.

Dricksvatten får inte innehålla mer än 500ppm (0,5promille) salt.
http://illvet.se/fraga-oss/varfor-far-man-inte-dricka-saltvatten

Salthalt i östersjön.
http://www.naturvardsverket.se/upload/02_tillstandet_i_miljon/hav/monitor_19/s25.pdf

Man kan ju blanda om man vill minska på åtgången av destillatet. I bästa fall (bottenviken) bör det ju räcka att tillsätta 3 liter destillat till 1 liter havsvatten. En skaplig besparing.

Dessutom påstår författaren/författarna till försvarets överlevnadshandbok att man kan dricka några få deciliter av östersjövattnet varje dag. Hur man tolkar detta får var och en bestämma, men om man svettats hela dagen lär det inte vara några problem att laga frystorkat på det åtminstone en gång om dagen.

Jag överlevde 3 hela somrar från mitten av juni till slutet på oktober på Östersjövatten, jag hade inget annat, och jag överlevde och mådde bra och det var i Stockholms skärgård. Förklara det då om det nu skulle vara så farligt. Jag använder fortfarande Östersjövattnet som det är när jag är ute och paddlar och konstigt nog längtar jag efter det ibland.

Jag överlevde 3 hela somrar från mitten av juni till slutet på oktober på Östersjövatten, jag hade inget annat, och jag överlevde och mådde bra och det var i Stockholms skärgård. Förklara det då om det nu skulle vara så farligt. Jag använder fortfarande Östersjövattnet som det är när jag är ute och paddlar och konstigt nog längtar jag efter det ibland.

Intressant.

Svettades/svettas du mycket?

Om frågan inte är helt teoretisk utan du vill ha en lösning på vattentillgången ute i skärgården, utan att behöva paddla in till nån gästhamn e dyl; tigg!
Det brukar funka jättebra. Är du inte helt i egna vatten ligger det alltid en och annan båt i vikarna. Ge dig till känna på lite avstånd så folk hinner få på behå och badbrallor, paddla sen fram och fråga artigt om du kan få tigga till dig ett par liter. Alla båtar har med vatten i överflöd och ska snart in och bunkra nytt. Dom kan förstå att den vägen är lång för dig. Får sällan nobben, har däremot fått en slurk whisky ett par gånger, förutom vattnet.

Jag överlevde 3 hela somrar från mitten av juni till slutet på oktober på Östersjövatten, jag hade inget annat, och jag överlevde och mådde bra

Att man själv tycker att man mår bra innebär ingen som helst garanti att kroppen inte tar skada.

Det är t.ex. inte många som dör av att överdosera alvedon i kombination med alkohol, men det ger irreversibla leverskador som gör att man så småningom får problem. Det är inte ens många som dör av att dricka stora mängder med alkhol, men i det långa loppet mår deras kropp inte bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg