Den ultimata äventyrsbilen!

Halloj! Är relativt ny på forumet så hörfila mig hårt om denna diskution redan förts

Men i alla fall jag letar den ultimata äventyrs/utrustningsbilen för just mig, börjar med att lista upp lite basic krav:

*4WD
*DIESEL (gärna låg förbrukning)
*Diff spärr
*Stor och rymlig, höjden är viktig
*Driftsäker
*billiga reservdelar
*lättmekad
*Ta sig fram bra (hög markhöjd)
*INTE allt för dyr

Börjar med utrymmet, letar något i stil med Land Rover Defender, Geländewagen eller dylikt då jag vill ha bra höjd i bilen så man lätt kan ha hyllor och till och med sitta på en mindre stol i "bakluckan". Så där försvinner redan jeep cherokee, nissan patrol å dylikt.

Vill gärna att den har platt tak så man kan ha sån där plattform på taket med tält.

I bilen kommer jag ha allt man kan tänkas, motorsåg, yxa, tält, komradio (VHF, HF & 11m 27mhz). Reservdelar, verktyg osv o.sv. Kommer använda bil vid jakt, fiske och äventyr!

Orkar inte meka hela tiden och fixa saker, vill att den bara ska rulla på, men när den väl blir trasig ska de vara enkelt att fixa, inge boxer hightech thai motor med elektronik överallt.

I min värld just nu har jag bara upptäckt två bilar som fyller upp mina krav: LAnd rover defender och Mercedes Geländewagen. Hört massa om att Defendern ska rosta sönder fort, massa problem, dyra delar etc. Medans nästan bara positivt om Geländewagen. Så är mest inne på Geländewagen, men ni kanske vet någn bättre?

Någon som kan berätta för och nackdelar? Vilken bil ska jag ha? Vilken motor ska jag ha? Kända typiska fel? Ja driv igång debatten och fyll mig med info om ämnet!

Toyota Landcruiser

Toyota Land Cruiser ska tydligen vara bra.
504.jpg

Min personliga favorit i genren äventyrsbil, the one and only
pict0002.jpg

Vi hade en "valp" några år när jag växte upp. Mycket coolt att åka ut och plocka lingon på skogsvägar och dylikt. Otrolig framkomlighet med sina stora hjul. Farsan plöjde vår lilla potatisåker genom att dra en hästplog han fått med valpens vinsch!

Toyota Land Cruiser ska tydligen vara bra.
504.jpg

Min personliga favorit i genren äventyrsbil, the one and only
pict0002.jpg

Vi hade en "valp" några år när jag växte upp. Mycket coolt att åka ut och plocka lingon på skogsvägar och dylikt. Otrolig framkomlighet med sina stora hjul. Farsan plöjde vår lilla potatisåker genom att dra en hästplog han fått med valpens vinsch!

Landcruisern verkar lite för låg i takhöjd? Sen så verkar inte lastutrymmet så stort som på en G-wagen t.ex.

Valpen har jag funderat mycket på! Dock så verkar de bara finnas med bensinmotor? :/
Och kan tänka mig att de drar en del?

Senast ändrad:
Toyota LC 75. Den stämmer in på nästan alla dina krav. Kostar en del för att vara en så enkel bil.

Själv kör jag Volvo C303 (TGB11) i brandbilsutförande. C303 har 38 cm markfrigång och riktiga diffspärrar som styrs med vacum. Saknar styrservo. Man sitter inte och kör fort med den. Men plats finns och inte mycket som stoppar den! Finns konverteringskit för att sätta in dieselmotor...

Roliga funderingar du har! Tyvärr ser jag att min favorit Lada Niva går bort direkt pga. storleken. Den finns i femdörrarsversion numera men det räcker nog ändå inte för att täcka dina önskemål.
Annars kommer jag att tänka på en fyrhjulsdriven folkabuss. Den stämmer nog in på alla dina krav egentligen, även om "riktiga" terrängbilar ser lite roligare ut.

Såg härom dagen via en länkt från en tråd här på utsidan att det fanns några TG 13 till salu. En sån körde jag i lumpen och det hade varit en perfekt expeditionsbil om det inte vore för förbrukningen och kanske också mekandet.

Toyotan gör jobbet. Körde sådan i sand o djungel några dagar. Men ingen sådan där bil är ens halv-kul till transportsträckor. Min favorit blir istället :
P7134275.JPG

P7152911.JPG

Denna möter många av TS krav, möjligen med undantag för låg bränsleförbrukning och pris;)

Bilagor

• 001.jpg
    001.jpg
    69.4 KB · Visningar: 4,707
Häftig Subaru där erito! Jag kör en Impreza combi 02 med dom snygga runda strålkastarna. Sjukt nöjd. Något klen motor men vad gör det när man har lågväxel :). Gud vad det är obeskrivligt härligt med rekorderlig 4wd när man ska ut, som igårkväll, på oplogade igensnöade vägar.

Häftig Subaru där erito! Jag kör en Impreza combi 02 med dom snygga runda strålkastarna. Sjukt nöjd. Något klen motor men vad gör det när man har lågväxel :). Gud vad det är obeskrivligt härligt med rekorderlig 4wd när man ska ut, som igårkväll, på oplogade igensnöade vägar.

Låter som en bra bil för asfaltsäventyr. Vår TGB11 kör vi med i en meter packad snö vid stugan. Grannens LandCruiser har inte en suck. Vet inte vad trådskaparen menar med äventyr men jag tolkade det som det här :)

Winch.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Extrem_Living Den ultimata vildmarks bilen Transportera 89
flindra Den ultimata vardagsryggan? Transportera 27

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg