Blev väldigt glad när jag hittade den här tråden och har med stort intresse läst den. Jag är nämligen väldigt rädd för att sova ensam ute. Särskilt i ett tält där jag inte har uppsikt över min omgivning. Jag vet inte om jag har sett för många skräckfilmer, men det är scenarier från dessa som kommer upp när jag ser mig själv tillbringa en natt ensam i skogen
Hur som helst; mitt problem är lite att jag inte känner direkt några som vill vara ute i naturen så mycket som jag vill, och på det här sättet. Och jag vill inte låta det hindra mig från att bege mig ut, ÄVEN om 'delad glädje är dubbel glädje' osv. En del som jag känner vill ut ibland, men sällan. Jag vill börja vara ute så mycket som möjligt.
Jag tror också väldigt starkt på att gå emot rädslor genom att konfrontera dem. Jag vet att det är hemskt i början, men att det klingar av mer och mer när man går emot något man är rädd för. Det är helt klart värst i början.
Funderar nu i första hand på att sova i någon skog på gångavstånd till där jag bor, bara som träning liksom. Innan jag ger mig ut på 'riktigt' i någon vandringsled. Är också mest rädd för människor som enligt mig är det mest skrämmande som finns ibland , men även naturen som med stark kyla osv skrämmer skiten ur mig . Men det är ju så härligt att vara ute i naturen att det bara måste gå!!
Någon som varit livrädd men gjort det ändå? (Nu menar jag verkligen livrädd
Det du pratar om är något väldgt vanligt och jag vet folk med många års erfarenhet som har blivit rädda när de sovit ensamma i skogen, finns även många som sovit med kniven i beredskap bredvid sig.
Ett sätt att komma ifrån rädslan är att välja en tarp eller liknande som gör att du får uppsikt runt omkring dig och på så sätt känner dig mindre instängd. Det är ett sätt som jag själv föredra när jag är ensam i skogen då tält får mig att känna mig instängd. Sen frågar altid folk med mindre erfarenhet om jag inte är rädd för att någon ska komma och mörda mig och liknande. Men sanningen är att mördare och andra dåliga männsikor håller till i stan. I stan är jag räddd och försiktig, men i skogen är jag mindre försiktig för skogsfolk är ofta bra människor som bryr sg, till skillnad från folket som stressar sig fram i stan.
Men om man vågar komma frma här och säga at man är rädd för att sova i skogen, då har man mod nog att verkigen göra det också.