Den eviga frågan.. rätt GPS..

60cs i bil

För ett år sedan skrev jag om 60cs i bil:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37413

Visserligen är det någon detalj som kanske inte stämmer helt, men i stort stämmer det. Observera att jag provat (och har) den äldre varianten utan Sirf-tre.

Som jag skrev för ett år sedan: Det går alldeles utmärkt att använda 60CS som bilnavigator. En riktig bilnavigator är naturligtvis bättre på många sätt. Men kanske inte alla: Jag har provat en StreetPilot c510, och den kan av någon outgrundlig anledning inte visa hastigheten när man navigerar mot ett mål.

Visserligen kan man med en pekning få fram färddatorn som bl a visar hastigheten, men då får man ingen navigeringshjälp alls. Om jag inte minns fel är det så med 60CS att om jag navigerar och har färddatorn framme så öppnar apparaten automatiskt ett nytt fönster med navigeringshjälp strax före en nalkande korsning (och stänger det efter korsningen). Så tycks det inte vara med c510. Och den exakta hastighetsmätaren är en av de stora fördelarna med en GPS, tycker jag.

Man får ingen talad hjälp av 60CS. Men om man har ögon att se med får man tillräckligt hjälp på displayen.

AndersLj
 
Re: 60cs i bil

ALj; sa:
Tack för hjälpen.. Det var just ett sådant svar jag önskade!

ALj; sa:
Och den exakta hastighetsmätaren är en av de stora fördelarna med en GPS, tycker jag.
Hastigheten kan ju vara bra, då sommardäcken kommer på.. (33")

csX'en får man höjdangivelse i fönstret??

ALj; sa:
Man får ingen talad hjälp av 60CS. Men om man har ögon att se med får man tillräckligt hjälp på displayen.
Jag skulle inte klara av att köra med en sådan inkopplad endå.. provade med en TomTom.. och det var kanske bra om det var 50mil på en väg o man inte ska missa avfarten.. men pip funkar minst lika bra.. Blir den så där lagom hysterisk om man missar avfarten?

Kartval då?
Kan man ha kartor som det inte står "garmin" på?
Finns det några sådana som är bra som europakarta..

Och i garmins kartbik finns det ju två Metroguide och Citynavigator.. Vilken är bäst?
Metroguide verkar ha mer "sevärdheter" och mer guide inriktning.. och det i sig är ju inte nödvändigtvis negativt, men är kartan mer komplett i Citynavigatorn? och hur är Citynavigatorn på landsbygden (småvägar)`?
 
Visa höjden?

På min 60CS (och det är säkert samma på 60CSx) kan man öppna upp till fyra datafält samtidigt som kartan. Kartbilden blir förståss mindre, men man kan välja hur många fält man vill ha. Alla dessa fält kan konfigureras att visa något av ett femtiotal olika värden, bl a höjden över/under medelhavsytan.

Andra kartor?

Detta är jag inte så bra på, men det har under lång tid skrivits massor om "problemet" i detta forum. I princip kan man inte använda annat än Garmins kartor, men det finns sätt att komma förbi detta. Ett antal timmars bläddrande bland gamla inlägg, och Du kommer att vara expert...

Skillnaden mellan Metroguide och Citynavigator har det också skrivits om här. Jag tror att i praktiken är inte skillnaden så stor. Såvitt jag vet är kartbilden exakt samma. Andra kan dock detta bättre än vad jag kan.

Om man missar avfarten?

Vet inte, för jag missar aldrig :) Jag vill minnas att den piper till, visar ett fönster om att de räknar om, och fortsätter sedan att dirigera som vanligt.

AndersLj
 
Re: Re: 60cs i bil

Sinegraf; sa:
Tack för hjälpen.. Det var just ett sådant svar jag önskade!
Ledsen men då kommer här en annan synvinkel ;)

Traditionell användning av GPS i bil handlar normalt om att knappa in en adress eller annan position och sedan få vägledning fram till målet. Till detta fungerar 60-seriens små skärmar hyggligt.

Din bil och dina frågor om kartmaterial antyder för mig att du utöver detta är ute efter en helt annan typ av användning som mer liknar den som många av oss motorcyklister praktiserar. Det är när man använder kartan mycket mer aktivt, vill se översiktkarta för att avgöra vilket område man skall köra mot, letar efter riktigt små vägar och navigerar sig fram manuellt. Alltså som gammaldags manuell kartläsning snarare än att lägga in en position och bli ledd dit.

Till detta är skärmen på 60-serien enligt min mening på tok för liten. I en jättebil kan problemet dessutom förvärras eftersom man normalt vill ha en så liten skärm placerad ganska nära och det måste finnas en vettig plats att montera enheten.

Mitt förslag på enhet är en 276C (eller 278). Den är favoritenheten bland motorcyklister som ibland praktiserar denna typ av manuell navigering, även om den också är utmärkt som traditionell fordonsnavigator och fungerar hjälpligt handhållen utanför fordonet. För övrigt är det också en mycket kompetent marinnavigator.

Skärmen är dubbelt så stor som på 60-serien och mindre är otänkbart för sådan här mer avancerad navigering när man väl sett ljuset. Jag skulle gärna ha ännu större skärm men då blir användbarheten utanför fordonet katastrofal.

276C har bättre möjligheter till anpassningar så att man kan se exakt vad man vill på skärmen än 60-serien. Det finns flera olika val av skärmar och datafält där man själv kan välja vad som skall presenteras. Båda skiljer sig härmed betydligt från de flesta (alla?) andra enheter som primärt är gjorda för fordonsanvändning.

Talade röstinstruktioner (finns på 276C/278 men inte på 60/76) är betydligt bättre än bara pip och läsa på skärm vid traditionell fordonsnavigering men har man aldrig haft röstinstruktionerna så är det förstås inget man saknar.

Förutom priset är den största begränsningen med 276C/278 att de inte har den känsligare SiRF-mottagaren som sitter i 60x-serien (observera att "gamla" 60-modeller saknar SiRF). I den allra djupaste skogen är sämre mottagning ett problem som kan mildras, men inte helt åtgärdas, med en extern antenn på biltaket.
Kan man ha kartor som det inte står "garmin" på?
Ja det är möjligt att göra egna kartor men vad jag förstår är det krångligt och tidsödande. 99% av alla som entusiastiskt kastar sig in i projektet verkar konstatera att det inte var värt besväret. Kanske är det vettigt om det handlar om extremt små kartor som är väldigt speciella för innehavaren, som t.ex. en karta över de egna egendomarna.

Det har som sagt avhandlats många gånger i forumet om du vill gräva ner dig i egen kartproduktion.
Finns det några sådana som är bra som europakarta..
Hemgjorda kartor är nog med ytterst få undantag bättre så där Garmins europakartor har täckning förstår jag inte vitsen att söka annat kartmaterial.
Och i garmins kartbik finns det ju två Metroguide och Citynavigator.. Vilken är bäst?
Citynavigator innehåller fler vägattribut. Metroguide är egentligen inte gjord för traditionell vägnavigering med autorutt (GPS:en föreslår vägval) i enheten utan kan bara göra det i dator. För den som är fattig finns det något sätt att gå runt denna begränsning, som Garmin avsiktligt lagt in, men jag kommer inte ihåg detaljerna. Informationen finns i forumet.
Citynavigatorn? och hur är Citynavigatorn på landsbygden (småvägar)`?
Fantastisk! Det kanske finns någon enstaka väg som inte finns med men jag har hittills inte hittat någon trots att jag kört hojen på smala traktorvägar som man knappast vill köra normala bilar på (din bil funkar förstås så länge det är brett nog så att du inte fastnar mellan träden).

Inne på övningsfält där terrängkörning är tillåten är dock kanske inte alla vägar utmärkta om de inte är allmänna??
[Ändrat av PR 2007-04-10 kl 10:13]
 
Hmm.. jag som just tänkte beställa ;) Bra invängingar.. Det är ju en sak som jag gillat med att ha lapptoppen i bilen, ang. storlek på skärm och färdplannering..

Vad är skillnaden mellan 276C och 278?
Det verkar som att Europa City Navigator 9 följer med till 278'an. och 2gig internt minne (hur mycket har 276'an? och märks det en skillnad??). annars, vad motiverar det högre priset på 278'an? Det är ju redan skjortan och ena byxbenet de kostar, men ska man vara fin får man lida pin..

Hur är de när man kopplar loss dem och har dem till fots? Klumpiga? Batteritid?

Med extern antenn.. kan man få en bättre än den som sitter i?? Typ sätta en Sirf-tre båtantenn på taket? eller är mottagaren den den är..?

Stannade vid ett rödjus i Berlin, och kartan fortsatte rita upp så som om jag rörde på mig.. GPS'en hade tappat kontakten.. då hade jag en USBinkopplad 700kronors antenn på en Jordplansplåt på takräcket.. och ändå så tappade den kontakt med vart den var.. så en grej är ju det med mottagningen under kritiskasituationer.. den gången tog det en timma för att komma rätt.. Berlin är byggt av återvändsgator och enkelriktade gator.. och GPS'en fick tuppjuck av dimma, fuktigahusväggar, och en trött chaufför..
 
Sinegraf; sa:
Det verkar som att Europa City Navigator 9 följer med till 278'an. och 2gig internt minne (hur mycket har 276'an? och märks det en skillnad??). annars, vad motiverar det högre priset på 278'an?
Inbyggt minne med förladdad karta i 278 ja.

Till 276 köper man till ett paket med bilmonteringssats, programvara och minnesmodul så du måste jämföra totalpriserna. 278 är sannolikt det vettigaste att köpa idag men jag slutade kolla på detaljerna när jag upptäckte att den inte gav mig något som gjorde det värt besväret att byta.

Jag har 256 MB minne i 276 och får in till exempel i stort sett hela skandinaviens vägkartor och sjökort över Stockholms skärgård. Det är mer än jag någonsin behövt på en resa. Skall jag åka till andra områden upplever inte jag det som något problem att ladda ner de kartor jag behöver för den turen men med tanke på de enorma mängder kartor som andra behöver förladdade så är önskemålen olika.
Hur är de när man kopplar loss dem och har dem till fots? Klumpiga? Batteritid?
Betydligt mycket klumpigare än en 60:a men fullt möjliga att bära. För mig som prioriterar maximal funktion på/i fordon var det en lätt kompromiss att göra men skall jag ut på långa fotvandringar får 276C stanna hemma.

Batteritiden uppskattar jag till 7-9 timmar med sparsam användning av bakgrundsbelysningen.
Med extern antenn.. kan man få en bättre än den som sitter i??
Säkert bättre men framförallt "ser" antennen mycket mer om den är bättre monterad, typ mitt på taket. Jag har aldrig tyckt mig behöva någon så jag kan inte jämföra.
Typ sätta en Sirf-tre båtantenn på taket? eller är mottagaren den den är..?
SiRF är kretsarna som sköter signalbehandlingen efter antennen så de sitter fast inne i enheten.
Stannade vid ett rödjus i Berlin, och kartan fortsatte rita upp så som om jag rörde på mig.. GPS'en hade tappat kontakten.. då hade jag en USBinkopplad 700kronors antenn på en Jordplansplåt på takräcket..
Jag har kört med 276C på motorcykel och på instrumentbrädan i bil (ingen extern antenn) i flera år nu och bara tappat kontakt enstaka gånger under träd eller på riktigt smala stadsgator. Den brukar återfå kontakten inom några sekunder när jag kommer till gynnsammare förhållanden. Om det kom en efterföljare med SiRF skulle jag sannolikt byta upp mig men livsnödvändigt är det inte för mig. Kombinationen av hyggligt stor skärm och möjligheten att ställa in saker som jag vill se (inte vara låst till vad en programmerare anser jag klarar mig med) är väldigt mycket viktigare för mig.

Du kommer förmodligen att röra dig i miljöer med svårare förhållanden än jag så du bör ha extern antenn och tolerans för att du inte kan ha kontakt precis överallt om du skall bli nöjd. Med en SiRF-enhet får du bättre mottagning och måste förmodligen kompromissa bort något annat istället. Förlåt om jag krossar dina drömmar ;)
 
PR; sa:
Förlåt om jag krossar dina drömmar ;)
Absolut ingen fara ;)
Jag vill ha massor med kött på benen, brukar vrida och vända på steken innan jag fattar ett (för mig) avvägt beslut!

Ockej, nu här på upploppen så har det funnits tre finalister som avvägts in i minsta detalj (tror jag..)

LOOX 560c RPDA'n
60CSx
278c

LOOX'en helt oöverträffad i kartval och i funktion.Som en legitimerad pryltok så blev man ju till sig.. MEN den tar 5-10 min för startpossion för GPSen men det är en SiRF III. diskutabel batteridrift (framför allt om uppstarten är så lång..) och lite otymplig i skog och på stadsvandringen.. sedan vill jag ha en dedikerad.. o med alla leksaker som jag skulle stoppa i, så skulle det inte bli en säker lösning..

278'an toppen i bilen, mindre skärm än LOOXen, men då är 278'an mer stryktålig(?). Bra batteritid. fortfarande lite otymplig ur bilen. stora nackdelen= ej SiRF III!

60Scx har stillastående kompass, Höjdmätare ,SiRF III, liten skärm för bil men som är tillräcklig för att följa en rutt, större rutt planeringar görs ändå i lappen.. sedan kan man ju ha denna på taket på bilen!! :)
.adimg


Frågan är ju fortfarande lite undrande mellan LOOXen och 60'an.. kartutbud.. Om jag tar bilen och rundar afrika.. är det bara koppla ur gpsen efter spanien och ta upp papperskartorna?? LOOXen skulle inte ha några problem att visa vilka kartor som hällst (typ) men hur är det med ett Garmin system om man vill ut på luffning i indien, afrika eller i tibet? Vist kan jag skaffa en Sirf antenn till lappen eller mobilen ;).. men det vore ju bra om 60'an tog liite mer..
 
Hej Daniel, kommenterar inte dina funderingar du verkar veta vad du vill ha och jobbar därefter men en sak beträffande Looxen där du inte tycks ha fått rätt information, den är mycket snabb till fix, snarare 5-10 sek än 5-10 min som du antydde, detta gäller även när den legat avslagen en längre tid och dessutom bytt position
Lycka till i din jakt

/Runar
 
errbe; sa:
Hej Daniel, kommenterar inte dina funderingar du verkar veta vad du vill ha och jobbar därefter men en sak beträffande Looxen där du inte tycks ha fått rätt information, den är mycket snabb till fix, snarare 5-10 sek än 5-10 min som du antydde, detta gäller även när den legat avslagen en längre tid och dessutom bytt position
Lycka till i din jakt

f-n.. ;) Jaha.. då var man på ruta ett igen då.. Jag hittade två oberoende tester där de hade synpunkter på just start/kall fix.. och de sa där att det tog "medeltid" för kallfix ca 5min och i ett par fall tog det 10min.. och det är ju helt bortkastat att ha en sådan burk som gps om den beter sig på det sättet..
Hur är mottagningen jämfört med 60'an?
Kan den hålla en fix om man har den överst i en ryggsäck (i normal/gles skog eller normal stad)? och vilka extra antenner kan man skaffa sig? (för den har väl en extra antenn ingång??) Jag är skeptisk till att det fungerar inuti bilen utan problem.. hela karossen i bilen är gjord i aluminium och skärmar mycket bra.. Jag var tvungen på min andra externa antenn att ha ett separat jordplan under antennen på taket i järn för att det skulle fungera..
Kan man adressera valda funktioner till knapparna? tänker på vintertid, vantar, och pekskärm..
Och sist men inte minst.. Batteritid? Ska man ta extra stort på en gång eller klarar man sig med vanligt?
Och Slagtåligheten/fallhöjd.. ska man ta industri utförandet eller klarar man sig med det "vanliga" utförandet?

Och en tidigare fråga.. Garmin "bil"karta över ex, Afrika eller ryssland finns det??


Jag vill bara tacka för alla input, det är overderlig information!!
 
Sinegraf; sa:
Om jag tar bilen och rundar afrika.. är det bara koppla ur gpsen efter spanien och ta upp papperskartorna?? LOOXen skulle inte ha några problem att visa vilka kartor som hällst (typ) men hur är det med ett Garmin system om man vill ut på luffning i indien, afrika eller i tibet? Vist kan jag skaffa en Sirf antenn till lappen eller mobilen ;).. men det vore ju bra om 60'an tog liite mer..

När man inte har karta i GPS så kan du ff använda den för att lagra var du varit, se ditt spår samt från karta plocka in waypoints på orter/korsningar mm som du ska till. Det blir inte turn by turn. Men du lär få god koll på vart du är och ska på savannen.
 
gunnar_g; sa:
När man inte har karta i GPS så kan du ff använda den för att lagra var du varit, se ditt spår samt från karta plocka in waypoints på orter/korsningar mm som du ska till. Det blir inte turn by turn. Men du lär få god koll på vart du är och ska på savannen.

Så det finns en "världskarta" med städer, större vatten o liknande, utan vägar, men man vet att framåt 20mil finns staden XX?

Kan ju bli lite knepigt vid broövergångar och liknande.. Men följer man med papperskartan så funkar det nog..
kan ju vara en god ide att ändå följa på papperskartan om GPSen lägger av..
 
Hej igen Daniel, jag har inte haft möjligheten att jämföra looxen med en garmin 60 med sirf, däremot med en 60 utan sirf och där blir skillnaden väldigt stor

Tyvärr så finns det ingen antenningång på den ruggade versionen, jag var själv tveksam hur den skulle funka i bilen, hade tidigare en ipaq 3850 med gpsjacka och till den var jag tvungen att använda extern antenn i bilen men med looxen var det inga som helst problem, den funkar tom i min kamrats Citroen C5 med metalliserade rutor även i mitt hus med plåttak så får jag fix om jag inte befinner mig alltför långt från ett fönster

Nog har jag råkat tappa den någon gång det som hände vid något sådant tillfälle var att minneskortet hoppade ur sitt läge men det var bara att stoppa dit det igen

Jag använder looxen på snöskoter, bil, båt och under jakt i det sistnämnda fallet så får den ju gå på det egna batteriet det har än så länge inte inneburit några problem men då har den inte varit igång hela jaktdagen utan någon gång emellanåt för att kolla positionen och har som regel haft mycket kvar av batteriresurserna

Om du händelsevis bor i Norrbotten så skulle du få låna min och testa men inte nästa vecka för då är jag uppe i fjällen

/Runar
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg