Den älskade kniven

Överlevnadssituation...

"Jag håller nog med om att en kniv som kan tälja bra inte passar i överlevnadssammanhang där man har en enda kniv med sig. "

I sverige kan det väl inte vara så mycket av civil överlevnadssituation. Att fokusera på att man skall ha en jättlik överlevnadskniv med fiskekrokar osv är väl ändå helt fel! Det är verkligen en amerikansk idé.

Finns det någon som har hamnat i en sk. överlevnadssituation i sverige?

Nu räknar jag inte med vanliga olyckor, typ bilen har stannat på kalfjället och man inte har varma kläder, det handlar ju om överlevnad men då kan man ju ha med sig hur mycket utrustning som helst...

Och de största farorna är nog inte att man skall hungra ihjäl (så länge det finns vatten) utan att man fryser ihjäl höst/vinter/vår.

Man lär väl inte ofta befinna sig flera dagar från civilisationen och råkar man det (typ mitten av sarek) så är det ju inte så att man behöver en stor kniv för att bygga hus direkt. Utan man tar och går hem helt enkelt...

En kompass, en kniv, nått att göra eld med och ett bra sjukvårdskitt är ju bra i skogsmark och är man på fjällen vintertid så lär ju spade vara ett +. Jag vill se någon bygga en snöbivack på kalfjället med sin jätteöverlevnadskniv.

"Tälja är väl det man behöver göra MINST i en överlevnadssituation?"

Nja jag skulle kunna tänka mig att spänta småstickor, tälja lite flisor att tända elden med. Får man bara upp elden så kan man ju lägga hela grenar/träd på den. Ingen börjar väl prydligt hugga upp ved i 30cm bitar bara för att man har en överlevnadskniv.
Sen kan man ju tänka att man skall tälja småslanor till stöd om man har brutit nått ben.

Befinner man sig i skoglandskap på vintern så underlättar det iofs bra med en yxa/såg för då behöver man säkert göra upp eld. Men att stå och hacka på stora träd med en kniv, då lär man ju hålla värmen i alla fall.
[Ändrat av fafner 2003-03-15 kl 10:54]
 
Re: Överlevnadssituation...

fafner; sa:
I sverige kan det väl inte vara så mycket av civil överlevnadssituation. Att fokusera på att man skall ha en jättlik överlevnadskniv med fiskekrokar osv är väl ändå helt fel! Det är verkligen en amerikansk idé.

Jättelik kniv är nog inte så nödvändigt nej, fiskekrokar har man inte främst för att få mat utan fiske anges i de flesta böcker som ett bra tidsfördriv som om man har tur kan göra måltiderna lite roligare.

Man lär väl inte ofta befinna sig flera dagar från civilisationen och råkar man det (typ mitten av sarek) så är det ju inte så att man behöver en stor kniv för att bygga hus direkt. Utan man tar och går hem helt enkelt...

Om man nu inte skadat sig... Jag tror det är det som en av de största riskerna i Sverige (näst efter att bli fast i oväder och duka under av hypotermi). Då är det viktigt att kunna göra sig en koja som skydd mot vädrets makter och kunna nödsignalera.

Nja jag skulle kunna tänka mig att spänta småstickor, tälja lite flisor att tända elden med. Får man bara

Jag har ett sånt här hobbyrakblad i min nödask, men det funderar jag på att byta ut mot nåt litet styvare som man i alla fall kan spänta med.
 
Re: Re: Överlevnadssituation...

nermander; sa:
Om man nu inte skadat sig... Jag tror det är det som en av de största riskerna i Sverige (näst efter att bli fast i oväder och duka under av hypotermi). Då är det viktigt att kunna göra sig en koja som skydd mot vädrets makter och kunna nödsignalera.

Har man skadat sig behöver man då första förband, elastiska lindor osv mer än att börja bygga skydd osv...

Men det intressanta är fortfarande de tilfällen då man bara har "kniven" med sig dvs inget tält, rygsäck, sovsäck.

När inträffar det?
 
Re: Re: Re: Överlevnadssituation...

fafner; sa:
Har man skadat sig behöver man då första förband, elastiska lindor osv mer än att börja bygga skydd osv...

Nja, det beror ju på HUR man skadat sig. Har man BARA skadat sig (och har all packning i behåll) så är det väl knappast nån fara. Men om man skadat sig på grund av att man dragits med av strömmen vid vadning eller fallit nerför en klippbrant (och tappat ryggsäcken) så är det värre. Men...

Men det intressanta är fortfarande de tilfällen då man bara har "kniven" med sig dvs inget tält, rygsäck, sovsäck.

När inträffar det?

det är ju det som är frågan. Att "överlevnadskniven" uppfanns berodde väl mest på att man ställde sig frågan: Vilken detalj i sin utrustning släpper soldaten SIST ifrån sig? (För att den har militärt ursprung råder det väl ingen tvekan om?)

Jag tror alltså personligen att en nödask (i fickan) är vettigare, alternativt nån slags burk hängande i ett snöre runt halsen. Och det är ungefär vad jag kör med. I snöre runt halsen har jag en liten fällkniv och jukkasstickan, i fickan en ask med en massa andra smågrejer.

Men om man nu bortser från sutiationer där man ofrivilligt blivit av med packningen så finns det ju situationer där man medvetet lämnar sitt läger för en kortare tur. Vad tar man med sig för utrustning då? Kniven följer antagligen med väldigt ofta.
 
ulf@programming-vb.net; sa:
nermander; sa:
sajberjohan; sa:
Hittade ännu ett exempel på överlevnadskniv.

http://woodsdrummer.com/sass.html

Den där blev jag lite impad av faktiskt, den killen verkar ha tänkt till.

Fast jag undrar vad "metal match" är? Och så vad det var för kompass han har? (Jag har Silvas lilla överlevandskompass och den han hade verkade ju vara hälften så stor bara.)

Kanske denna: SAS Compass

/Ulf


För endast 250:- (pluss frakt) är den din!!!:)

/m
 
nermander; sa:
sajberjohan; sa:
Hittade ännu ett exempel på överlevnadskniv.

http://woodsdrummer.com/sass.html

Den där blev jag lite impad av faktiskt, den killen verkar ha tänkt till.

Fast jag undrar vad "metal match" är? Och så vad det var för kompass han har? (Jag har Silvas lilla överlevandskompass och den han hade verkade ju vara hälften så stor bara.)

Hittade en annan liten en betydligt billigare... (Om man nu inte vill kosta på sig en för 250kr)

:)
/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Landers Träff i skogen med bara kniven Överlevnad 19

Liknande trådar