Den älskade kniven

Överlevnadsteorier

Har ni försökt flyga komersiellt med en ett mindre svärd i bagaget? Bara en slidkniv i checkade bagaget väcker stort intresse nuförtiden!
Vems träd övar alla dessa Nissar på?
Hur hanterar de dessa fiffigheter med tumvantarna på i minus 35?
Har någon av dem tältat i blötskog med en sopsäck och en rymdfilt? Det blir vått från alla håll så något måste vara underst!
Med kunskap, kniv och eldstål klarar man sig länge, med ett bryne till än längre, och att gå ut till civilisationen måste ju vara målet, eller tänker nån på allvar bo kvar där ute och hitta en tjej av samma sort? Dax att fundera på bristerna i resonemangen?
Mitt eldstål och bryne åker med i fickan....fastbundit i ett snöre fäst i byxan.

Go överlevnad

Johan K

Ps överlevnadsknivens ändamål är såvitt jag begripit tälja bl a. Har ni försökt det med ett brett styft blad?
[Ändrat av johankse 2003-03-14 kl 09:08]
 
Re: Överlevnadsteorier

johankse; sa:
Ps överlevnadsknivens ändamål är såvitt jag begripit tälja bl a. Har ni försökt det med ett brett styft blad?

Tälja är väl det man behöver göra MINST i en överlevnadssituation? Vad skulle man tälja? Grillpinnar och en schysst sked eller?

Hugga slanor och ved och skära rötter i småbitar är nog betydligt vanligare uppgifter för en kniv i ett sånt läge.

Huruvida en sopsäck och en rymdfilt duger som bivack beror ju på var man befinner sig. Och det blir ju helt klart en bättre bivack än ingenting. Och framförallt går det snabbare att få upp än att bygga en koja av granris (om det öht FINNS gran i den miljö man befinner sig i).
 
Re: Överlevnadsteorier

johankse; sa:
Har ni försökt flyga komersiellt med en ett mindre svärd i bagaget? Bara en slidkniv i checkade bagaget väcker stort intresse nuförtiden!

Hur gör man om man t.ex. ska vandra utomlands och vill ha med sig kniven. Hur gpr man på flyget, med tanke på 11 Sep, får man överhuvudtaget ha med en kniv på flyget?
 
Re: Re: Överlevnadsteorier

sajberjohan; sa:
[Hur gör man om man t.ex. ska vandra utomlands och vill ha med sig kniven. Hur gpr man på flyget, med tanke på 11 Sep, får man överhuvudtaget ha med en kniv på flyget?

Jag har haft min morakniv i det incheckade bagaget utan några problem.

/mattias
 
Det är inga problem att ha med sig kniv om det förvaras i bagagerummet och inte vid passagerarplatserna. Farligt gods kan man checka in separat (eldvapen och explosiva saker) så förvaras de i säkerhet tills man är framme.
Vill man nödvändigtvis ha med sig kniv på planet finns det knivar med blad i keramikliknande ämnen eller kolfiber som inte metalldetektorerna känner av (ha den på dig, skicka inte genom röntgen). Kvaliten är ganska dålig men de duger bättre än ingenting (till både överlevnad och plankapning:).
 
Re: Re: Överlevnadsteorier

nermander; sa:
johankse; sa:
Ps överlevnadsknivens ändamål är såvitt jag begripit tälja bl a. Har ni försökt det med ett brett styft blad?

Tälja är väl det man behöver göra MINST i en överlevnadssituation? Vad skulle man tälja? Grillpinnar och en schysst sked eller?

Hugga slanor och ved och skära rötter i småbitar är nog betydligt vanligare uppgifter för en kniv i ett sånt läge.


Jag håller nog med om att en kniv som kan tälja bra inte passar i överlevnadssammanhang där man har en enda kniv med sig.
Dom som kallas överlevnadsknivar (typ F1 mfl) i dag är ju bortsett från kraftigt blad inte mycket att hugga med, så där värst macheteliknande blad har dom ju inte. Ok, inget en träsnidare skulle använda men bra mycket bättre än ett Rambosvärd.




JL
 
Re: Re: Överlevnadsteorier

nermander; sa:
johankse; sa:
Ps överlevnadsknivens ändamål är såvitt jag begripit tälja bl a. Har ni försökt det med ett brett styft blad?

Tälja är väl det man behöver göra MINST i en överlevnadssituation? Vad skulle man tälja? Grillpinnar och en schysst sked eller?

Hugga slanor och ved och skära rötter i småbitar är nog betydligt vanligare uppgifter för en kniv i ett sånt läge.


Jag håller nog med om att en kniv som kan tälja bra inte passar i överlevnadssammanhang där man har en enda kniv med sig.
Dom som kallas överlevnadsknivar (typ F1 mfl) i dag är ju bortsett från kraftigt blad inte mycket att hugga med, så där värst macheteliknande blad har dom ju inte. Ok, inget en träsnidare skulle använda men bra mycket bättre än ett Rambosvärd.




JL
 
Re: Re: Re: Överlevnadsteorier

Lorre2; sa:
nermander; sa:
johankse; sa:
Ps överlevnadsknivens ändamål är såvitt jag begripit tälja bl a. Har ni försökt det med ett brett styft blad?

Tälja är väl det man behöver göra MINST i en överlevnadssituation? Vad skulle man tälja? Grillpinnar och en schysst sked eller?

Hugga slanor och ved och skära rötter i småbitar är nog betydligt vanligare uppgifter för en kniv i ett sånt läge.


Jag håller nog med om att en kniv som kan tälja bra inte passar i överlevnadssammanhang där man har en enda kniv med sig.
Dom som kallas överlevnadsknivar (typ F1 mfl) i dag är ju bortsett från kraftigt blad inte mycket att hugga med, så där värst macheteliknande blad har dom ju inte. Ok, inget en träsnidare skulle använda men bra mycket bättre än ett Rambosvärd.




JL

Då får man väl ta och hugga sig igenom sin "överlevnadssituation"!
Vad man nu menar med överlavnadssituation?

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Landers Träff i skogen med bara kniven Överlevnad 19

Liknande trådar