Den älskade kniven

Inte lika nöjd med kniven...

Med risk av att låta allt för negativ så har jag inte samma erfarenhet av "sissipukkon" (sissi=jägare, pukko=kniv tror jag stämmer).

Jag införskaffade kniven på en av "ute/vildmarksmässorna". Diamantbrynet som fästes på baksidan av slidan medföljde även. Kniven följde med på diverse aktiviteter utomhus både i sverige och längre vistelser utomlands (både civila och militära). Det första som jag reagerade på var att diamantbrynet en dag saknades, det hade alltså släppt ifrån sidan utan att jag ens hade hunnit använda det ordentligt. Andra incidenten var att jag efter ca: 10-12 månader märkte hur handgreppet sakta men säkert började släppa ifrån det genomgående bladet. Det intressanta var att jag för tillfället befann mig i torrt klimat (kan dock ha berott på värmen). Det var denna händelse som fick mig att tappa förtoendet för kniven som jag dock inledningsvis var mkt nöjd med.

Idag hänger en H1 (Fällkniven) vid min sida som jag är mkt nöjd med. Frågan är hur stora krav man skall ställa på en kniv (och användaren oxå)? Min H1 har jag ännu inte fullt ut fått använda för att ge ett fullständigt betyg men kan dock rekomendera den om än sissipukkon hade sina fördelar med tanke på bladlängd osv.

/henrik
 
Mittemellan yxa, överlevnadskniv och flåkniv

attachment.php

Mätstickan är i tum. Bilden är ur en amerikansk sida. Bladstålet kan variera
mellan 1095, ATS-34 och flera andra.

Vad som inte syns är att knivryggen har en "riktig" såg, inte en sådan som
överlevnadsknivar har i vanliga fall och som inte duger till något.

Kydexslida, micartahandtag, neckrig, tek-lok.

Det pågår en diskussion i det här ämnet på BladeForums:
http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php?s=4136c627d0091229436be32bcf17db62&threadid=236303
 
Prototyp

Lorre2; sa:
Överlevnadskniven kom och gick men ide´n är det inget fel på.

Jag skulle vilja ha en knivslida som rymmer litet bryne och Jukkasticka (och förslagsvis då även en kniv).
Frågan är alltså om någon känner till en sådan eller om det är symaskin som gäller, syslöjd har aldrig varit min grej.
Det finns ju diverse små fodral tänkta till multitång och Maglite osv, men jag tänkte mer riktig kniv och inte fällkniv.

Överlevnadsask, visst men jag vill ha stålet och brynet på kniven.


/JL
Ett förslag är att du tillverkar en enkel prototyp i tyg och konktar en skomakare eller annan typ av lädermakare. Ev. skaffar det läder du önskar om du inte tycker "lädermakarns" duger. Då får du exakt vad du vill ha. Jag har ett flertal gånger "uppfunnit" något eller tagit något t.ex fodral som jag tycker är användbart, fast materialet inte varit bra, och lämnat det till en lädermakare, ulltovare, skomakare, skräddare eller vilken kategori som nu är lämplig. Specialgrejer, som man vill ha det, finner man sällan i handeln.
 
Diamantbryne

Och vill man ha ett litet diamantbryne så kanske detta från Clas Ohlsson kan vara något

308271_Xw2.jpg


"Diamantbryne hopfällbar fickmodell med finslipyta 25 x 69 mm för skärpning av de flesta eggverktyg. Klarar även hårda material som hårdmetall, glas och keramik.
30-8271"
 
Det bästa viore väl egentligen ett litet överlevnadskit som man kan i bältet. Typ en lite väska som man kan ha kompass, eldstål, bryne och självklart en kniv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Landers Träff i skogen med bara kniven Överlevnad 19

Liknande trådar