Den älskade kniven

Överlevnadskniven kom och gick men ide´n är det inget fel på.

Jag skulle vilja ha en knivslida som rymmer litet bryne och Jukkasticka (och förslagsvis då även en kniv).
Frågan är alltså om någon känner till en sådan eller om det är symaskin som gäller, syslöjd har aldrig varit min grej.
Det finns ju diverse små fodral tänkta till multitång och Maglite osv, men jag tänkte mer riktig kniv och inte fällkniv.

Överlevnadsask, visst men jag vill ha stålet och brynet på kniven.


/JL
 
Bryne till kniven

Hej Jag själv har en Finsk M-95 kniv.
Jag fick med ett diamantbryne i form utav ett klistermärke som jag fäste på baksidan utav slidan (mot kroppen). (Det följer inte med när man köper den)

Själv föredrar jag att ha eldstålet i bältet eller innerfickan beroende på vad jag gör.
Jag tycker att det fungerar bra med brynet på slidan.
Enda är att man får va lite försiktig när man slipar kniven så man inte skär i slidan.

Men jag är nöjd med lösningen.

7165
 
Re: Bryne till kniven

Bruun.J; sa:
Hej Jag själv har en Finsk M-95 kniv.
Jag fick med ett diamantbryne i form utav ett klistermärke som jag fäste på baksidan utav slidan (mot kroppen). (Det följer inte med när man köper den)

Själv föredrar jag att ha eldstålet i bältet eller innerfickan beroende på vad jag gör.
Jag tycker att det fungerar bra med brynet på slidan.
Enda är att man får va lite försiktig när man slipar kniven så man inte skär i slidan.

Men jag är nöjd med lösningen.

7165

Har samma kniv och där satt brynet på slidan när jag köpte kniven, föredrar dock att ha ett seperat bryne =)
 
Re: Re: Bryne till kniven

sajberjohan; sa:
Bruun.J; sa:
Hej Jag själv har en Finsk M-95 kniv.
Jag fick med ett diamantbryne i form utav ett klistermärke som jag fäste på baksidan utav slidan (mot kroppen). (Det följer inte med när man köper den)

Själv föredrar jag att ha eldstålet i bältet eller innerfickan beroende på vad jag gör.
Jag tycker att det fungerar bra med brynet på slidan.
Enda är att man får va lite försiktig när man slipar kniven så man inte skär i slidan.

Men jag är nöjd med lösningen.

7165

Har samma kniv och där satt brynet på slidan när jag köpte kniven, föredrar dock att ha ett seperat bryne =)

Bara nyfiken vad tycker du om M-95an?
Var köpte du den?
När köpte du den?
Samt hur mycket betalade du för den?

Det har ju gjorts ett par lite mindre modifieringar under tiden den har funnits till.
Har själv varit med och tipsat om diverse barnsjukdomar den hade som arbetats bort.
 
Re: Re: Re: Bryne till kniven

[QUOTE
Bara nyfiken vad tycker du om M-95an?
Var köpte du den?
När köpte du den?
Samt hur mycket betalade du för den?

Det har ju gjorts ett par lite mindre modifieringar under tiden den har funnits till.
Har själv varit med och tipsat om diverse barnsjukdomar den hade som arbetats bort.

[/QUOTE]

Köpte den på http://www.dianova-ab.se/ för 820:-

Har inte använt den så mycket än, men den känns väldigt bra. Är väl ingen kniv att använda till finlir direkt. Den känns dock lite stor ibland vilket gör att man ofta bär den i ryggsäcken istället för bältet.

Men med tanke på priset så tycker jag att det är en mycket prisvärd kniv.

Vet du om det finns några andra slidor till den?
 
Re: Re: Re: Re: Bryne till kniven

sajberjohan; sa:
[QUOTE
Bara nyfiken vad tycker du om M-95an?
Var köpte du den?
När köpte du den?
Samt hur mycket betalade du för den?

Det har ju gjorts ett par lite mindre modifieringar under tiden den har funnits till.
Har själv varit med och tipsat om diverse barnsjukdomar den hade som arbetats bort.

Köpte den på http://www.dianova-ab.se/ för 820:-

Har inte använt den så mycket än, men den känns väldigt bra. Är väl ingen kniv att använda till finlir direkt. Den känns dock lite stor ibland vilket gör att man ofta bär den i ryggsäcken istället för bältet.

Men med tanke på priset så tycker jag att det är en mycket prisvärd kniv.

Vet du om det finns några andra slidor till den? [/QUOTE]

J-P Peltonen (Tillverkaren)
håller på att tillverkar en kydex slida till den.
Men jag har inte dagsaktuell information om hur lång tid det tar innan den är färdig elelr om man kommer att kunna köpa den separat.

Jag använder min M-95a i militärt bruk och eftersom det främst är det den tagits fram till tycker jag den är mycket bra.
Tycker personligen att den är mycket bättre än
A1 F1 eller allt va de svenska varianterna heter.

Blev lite förvånad när du sa att den kändes stor och att du ofta förvarar den i ryggan.
Själv har jag alldrig upplevt den så.
Men det är sant den är ju rätt rejäl utan att vara "rambo".

Men det kommer att komma en kydex slida inom en överskådlig framtid.


Hur mycket har du använt den?
 
Jag har bara använt under en militärövning under en helg. Anledningen till att jag tycker den var stor är när man vandrar. Då vill man inte direkt gå runt med en stor kniv och då passar den bättre i ryggan. Men för militärt bruk så är den perfekt. Har läst att den köptes in av försvarsmakten och användes av något förband. Vet dock inte om detta stämmer.

Kydex slida...låter himla bra =)

Hur kommer det sig att du använder m.95 och vad är din relation till det hela med tanke på att du verkar kunna mycket om den?
 
Re: Bryne till kniven

Bruun.J; sa:
Hej Jag själv har en Finsk M-95 kniv.
Jag fick med ett diamantbryne i form utav ett klistermärke som jag fäste på baksidan utav slidan (mot kroppen). (Det följer inte med när man köper den)

Själv föredrar jag att ha eldstålet i bältet eller innerfickan beroende på vad jag gör.
Jag tycker att det fungerar bra med brynet på slidan.
Enda är att man får va lite försiktig när man slipar kniven så man inte skär i slidan.

Men jag är nöjd med lösningen.

7165

Jag undrar ifall detta är den svarta kniv jag köpte under min värnplikt, som då kallades "jägarkniven" från Peltonen i finland? Den kom i så fall med en svart slida av läder, som gick att fästa både "i bältet" och "uppochned" på t.ex. ryggäcksband eller stridssele?

I så fall har jag använt kniven MYCKET och tycker att den är lysande för "militärt" överlevnadsbruk. Den är lätt att skärpa (på min kom någon form av bryne fastklistrat på baksidan av slidan) och hålla vass (fast den fina svarta färgen försvinner. :) och tången går igenom hela handtaget och är rejält tilltagen. Kniven är "tung" och går därför bra att hugga med, för att t.ex. spänta tändved.

Jag tycker emellertid att bladet är lite "väl långt" vid vissa småjobb och kniven är väl inget jag skulle använda att t.ex. flå med, men en väldigt bra "allt i allo" till att fixa vet, vässa grillpinnen, barka små träd och grovtälja med.

En bra kniv helt enkelt.

Jag köpte min på "försvarets överlevnadscentrum", tror jag det heter, på K3, under min värnplikt, i mitten av 90-talet.

Ps. På min kniv har jag satt ett kardborreband på slidan och limmat på motsatt kardborreband på eldstålets handtag, så jag HAR faktiskt med både eldstål och bryne på knivslidan. Möjligen en idé? Ds.
 
Lorre2; sa:
Överlevnadskniven kom och gick men ide´n är det inget fel på.

Jag skulle vilja ha en knivslida som rymmer litet bryne och Jukkasticka (och förslagsvis då även en kniv).
Frågan är alltså om någon känner till en sådan eller om det är symaskin som gäller, syslöjd har aldrig varit min grej.
Det finns ju diverse små fodral tänkta till multitång och Maglite osv, men jag tänkte mer riktig kniv och inte fällkniv.

Överlevnadsask, visst men jag vill ha stålet och brynet på kniven.


/JL

Vill du tvunget ha prylarna slidan eller kan du tänka dig en alternativ lösning? Skall du ha både bryne och jukkassticka på slidan så torde det bli ganska klumpigt, sedan så kräver det en onödigt stor kniv... Jag har min lappkniv i ett skinnsnöre(förstärkt med fallskärmslina) fäst i bältet, dirket bakom så hänger mitt bryne och min jukkassticka på samma sätt i fallskärmslina.. Eftersom allt hänger nedanför bältet så blir det aldrig problem med avbärarbältet på ryggsäcken vilket annars lätt kan leda till förtret!!
 
Lorre2; sa:
Överlevnadskniven kom och gick men ide´n är det inget fel på.

Jag skulle vilja ha en knivslida som rymmer litet bryne och Jukkasticka (och förslagsvis då även en kniv).
Frågan är alltså om någon känner till en sådan eller om det är symaskin som gäller, syslöjd har aldrig varit min grej.
Det finns ju diverse små fodral tänkta till multitång och Maglite osv, men jag tänkte mer riktig kniv och inte fällkniv.

Överlevnadsask, visst men jag vill ha stålet och brynet på kniven.


/JL

Hej Johan!
Till min gamla Glock-kniv knåpade jag ihop en slida med bryne, Jukkasticka och ett kompasshus (ø c:a 50mm) - var och en i en separat ficka och jag använde detta i många år.
Idén tror jag att jag knyckte från Buck 'Buckmaster'...

Och till alla som undrar om det inte är lite klumpigt - jo lite, men något får man offra för hög 'ballfaktor'.

När jag får 'ändan ur vagnen' så ska jag göra en till min A1:a ('Probably the best knife in the world!' *skrivs med klart varumärkesintrång på Carlsberg-slogan*) eller om jag hittar någon annan som kan sy en åt mig så känns det som ett smakligare alternativ! :)

Ett alternativ jag funderat på är att fästa ett 'fällknifsfodral' på originalslidan.


/Ulf - som ibland slarvar bort saker
 
M-95

Men kära far känner J_P och jag har även 2 st exemplar av kniven som kom innan m-95 an togs fram.
Jag har använt den under hela min värnplikt.
Under tiden jag använde den har jag varit delaktig i att påtala vissa saker som kanske behöver åtgärdas som numera är tipp topp.
Mig veteligen är det inget förband som använder M-95an som standard ännu.
Får se vad som händer när kydex slidan är kvar. största anledningen till den tas fram är att läderslidan inte reagerar så bra vid långvarig kontakt med vatten och fukt.
Den är visserligen tålig men plast är okänslig.

Har varit upptagen och därför inte varit inne på forumet och kunnat svara. Hoppas detta är svar nog på dinna frågor. Väll mött/Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Landers Träff i skogen med bara kniven Överlevnad 19

Liknande trådar