Enligt tester: tappar batterierna ca 2,4 till 4,2% per år, ... så är det ju bara ca 60% kapacitet kvar när
bilen är 10år på en redan kort räckvidd. Batteribyte = typ 100000:- och uppåt vilket även lär ge ett
dåligt begagnatvärde. Medan Dieselbilen har närmare 100% kapacitet kvar.
Jag tycker det låter som jag är den enda här som kör en ren 100% elbil till vardags...
En 2012 års Renault Kangoo som nu gått knappt 4000 mil på strax under 10 år. Dvs ungefär 15% av vad
min privata bruksbil (en 2012 års Passat dieselkombi) har gått på samma tid. De senaste åren har det
märkts tydligt att batterikapaciteten är kraftigt nedsatt jämfört med när den var nylevererad - dåförtiden
var det inget problem att köra in den till serviceverkstaden i Uppsala - så där 75-80 km bort - och tillbaks
igen dagen därpå när den stått på 220V-laddaren i/utanför verkstaden under natten. Nuförtiden skulle
INGEN komma på en sån fnoskig idé, de skulle ömklingen bli stående längs vägen med juice-torsk...
För att hantera verkstads- och besiktningsbesöken har vi varit tvugna att köpa in ett stort stabilt bil-
transportsläp för att transportera våra olika ElKangooer till/från verkstaden. (Plus en Ford Ranger
- med turbodieselmotor! - för att få, och kunna, dra släpet) Vi har väl ett drygt tiotal, uppåt 20 kanske
nu, och de blir bara fler, efter nåt policybeslut högt upp i Vattenfall.
Men som sagts tidigare här; batterierna kroknar snabbare än vad bruksvärdet och årsmodellen gör...
Och tillåten släpvagnsvikt är löjligt låg, dieselversionen av samma Kangoo får dra ca 4 ggr så mycket?!?
/Odd