Just hemkommen från Fulufjället i Dalarna (jo, vi tog bilen 80 mil t.o.r. så vi hamnar nog över 500 mil/år nu)
Men beträffande överfyllda parkeringar så verkar det ha varit rena kaoset däruppe vid Naturum typ 2 km lång parkeringskö längs vägen. Vi gick längs vägen och såg kritade parkeringsmärken på asfalten (på tal om populäraste ställena)
Till min förvåning mötte vi en buss! Länstrafiken Dalarna kör flexlinje dit. Förra året gjorde jag en vända i Gyllbergen mellan Borlänge och Ludvika, Tåg till Borlänge med byte i Örebro, sedan buss söderut- ok det blev 1,5 km extra vandring men jag var ju ute för att vandra.
För mej är tåg och buss en väsentlig del av vandraräventyret. Nu har jag skrutit färdigt om hur duktig jag är, så några allmänna synpunkter kommer här.
- Tåg och buss går de sträckorna oavsett om man åker med eller inte tills underlaget blir för litet.
- Region Örebro som (tror jag) handhar Bergslagsleden har på sina delkartor uppgift om var busshållplatser finns i förhållande till etappmålen. Vet inte hur det är i andra regioner men en bra idé är det.
- Att höja bensin/dieselskatten och samtidigt sänka den på etanol/biodiesel tror jag snabbt skulle sänka fossilutsläpp av CO2. Jag har ägt en flexifuelbil och märkte noll skillnad, förutom att jag fick tanka lite oftare.
- Kampanja emot konsumtions- och prylhysteri inom ALLA områden. (Mitt Trangia köpte jag 1973 - nej nu skröt jag igen)
- Börja handla maten online så slipper du ta bilen till ICA, dom kör hem din och andras mat i samma fordon
Till sist någon pröjsade 1800 spänn från Stockholm till Kvikkjokk. Hur bar du dej åt? Jag kommer undan med mindre än 1300, och under 900 om jag tar 2:a klassbiljett.