• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

DAM-VM

Re: Re: Killarna kan KÖPA egna Gripenplan

1; sa:
Och NHL-killarna kan utan problem köpa sina egna Gripenplan om de vill ha dem. Det kan inte tjejerna.

Det är inte pengarna det handlar om, utan vilken uppskattning prestationen får. [/QUOTE]

Exakt.
Men pengarna är den bästa måttstock vi har för att mäta uppskattningen, tyvärr.
Generellt är det förbaskat tydligt att vi uppskattar herridrott mer än damidrott, och just därför är det ju trevligt att saker och ting börjar ändra sig.

Personligen tycker jag att vi borde ödsla betydligt mindre pengar på elitidrottare överhuvudtaget. Lika LITE för alla, alltså. Inte lika MYCKET.
De stora pengarna vi slösar på elitidrottsprestationer är INTE skattepengar utan helt vanliga konsumtionspengar.
Pengar som vi betalar för kläder, bilar och annat går ju till att pynta perversa belopp till idrottare - herrar som damer.

Vi gnäller när direktörer på världsomspännande, framgångsrika företag får skithöga löner för att styra skutan, men inte när en snubbe (eller snubba) får flera miljoner för att putta ner en boll i ett hål på en gräsmatta.
 
Re: Re: Re: Killarna kan KÖPA egna Gripenplan

Nordesjo; sa:
Vi gnäller när direktörer på världsomspännande, framgångsrika företag får skithöga löner för att styra skutan, men inte när en snubbe (eller snubba) får flera miljoner för att putta ner en boll i ett hål på en gräsmatta.

Men att se Sörenstam in action drar ganska mycket mer folk än vad Treschow gör. Jag ser heller Per Elofsson än Jorma Ollila...

mvh Christian
 
FJS90/91; sa:
Sedan så är det så att fotbollsspelare är bland de sämst tränade idrottsmännen av alla

Jaså??

FJS90/91; sa:
idag så är damfotbollen lika vass och defenitivt BÄTTRE än den ruttna, mesiga och OTROLIGT fjolliga herrfotbollen

BÄTTRE?? (En del säger ju att damfotboll är roligare att titta på. Undrar om de menar roligare=mer spännande, intressantare. Eller roligare=just "roligare"...?)

FJS90/91; sa:
(Jag hörde aldrig att någon bajsade på Carolina Klüfts 7-kampsguld i en gren med få deltagare )

Nej, men hon vann ju... ;)

Sen allt det här tjafset om skattepengar... Flygvapnet gör flera tusen flygningar per år med Gripen, om det var någon som inte visste det. Och jag är ganska säker på att s.k. eskortflygning ingår i utbildningen. Så en eller ett par svängar om året runt Arlanda är nog en fis i den berömda jymden.
 
gahne; sa:
FJS90/91; sa:
Sedan så är det så att fotbollsspelare är bland de sämst tränade idrottsmännen av alla

Jaså??

Det är ett känt faktum att fotbollsspelare med några få undantag är dåligt tränade om man jämför.. Dom har gjort hur många tester som helst på detta. Favvo exemplet är när TV3 hade superstars och efter 3 säsonger så fick dom sätta fotbollsspelarna i en egen grupp annars gick ingen av dom vidare..Undrar varför?
 
gahne; sa:
Sen allt det här tjafset om skattepengar... Flygvapnet gör flera tusen flygningar per år med Gripen, om det var någon som inte visste det. Och jag är ganska säker på att s.k. eskortflygning ingår i utbildningen. Så en eller ett par svängar om året runt Arlanda är nog en fis i den berömda jymden.

Det handlar om att man sänder ut fel signaler till det svenska folket. Det ska inte räcka med en "bra prestation", jag tycker att det måste till något alldeles extra för att Sverige t ex ska skicka upp sina militära flygplan.
 
1; sa:
Jag tycker att det måste till något alldeles extra för att Sverige t ex ska skicka upp sina militära flygplan.

Men vad är då något alldeles extra??
Kan du ge några exempel?

En hockeymedalj efter VM-87 håller jag inte riktigt med på, undantaget Lillehammer.

Fotbollsbrons -94 håller alla med på.

/BAX
 
BAX; sa:
Men vad är då något alldeles extra??
Kan du ge några exempel?

En hockeymedalj efter VM-87 håller jag inte riktigt med på, undantaget Lillehammer.

Fotbollsbrons -94 håller alla med på.

/BAX

Fred självklart, men sen är det inte så lätt. Det förändras liksom med tiden, varför inte:

- Fotbolls-VM herrar, medalj

- Ishockey-OS och World Cup, herrar, guld

- Basket-OS och VM damer/herrar, medalj

- Svensk blir president i USA

- VM-guld i boxning, herrar

- VM- och OS-guld i hästhoppning

- När vård/skola blir den alla vill att den ska vara

- Sista flygningen som ett svenskt stridsplan gör i tjänst
 
Visst är det kul och pampigt med stridsplan som vrålar förbi i formation. Däremot tycker jag inte de skall användas för att hylla framgångar i några få utvalda publikvänliga sporter.

Vill flygvapnet synas så gör flyguppvisningar och pampiga formationsflygningar på nationaldagen eller för stora positiva ej sportrelaterade nationella eller internationella händelser, men för allt i världen flyg inte för att hylla ett gäng bollsparkare.

Leif...