• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

DAM-VM

Killarna kan KÖPA egna Gripenplan

Eftersom tjejerna tidigare bara fått varsin påse godis och en klapp på huvet som belöning tycker jag att ett par Gripen är en bra början på att visa vår uppskattning på annat sätt än att vara duktig reklampublik för TV4.
Alla som har bara en gnutta förståelse för fotboll såg att den internationella damfotbollen inte är en nybörjarsport "i sin linda".

Givetvis finns det inga objektivt viktiga sporter (om det nu alls finns viktiga sporter).
Det är vi sportkonsumenter som bestämmer vad som är en bra insats och vad som är en viktig sport.

Just nu verkar det som om svenska folket tycker att fotboll (inte herrfotboll) är viktigt, och att VM-silver är en bra insats.
Och som sagt, så länge herrarna är ytligare fjollor än damerna tycker jag att det är en vettig åsikt.

Men jag kan hålla med Patrik om att det finns en risk i att nöta ut flygvapnet och stockholmstorgen så fort en medaljör kommer hem. Men i detta fallet tycker jag det var hyfsat befogat.

Och NHL-killarna kan utan problem köpa sina egna Gripenplan om de vill ha dem. Det kan inte tjejerna.
 
Re: Killarna kan KÖPA egna Gripenplan

Och NHL-killarna kan utan problem köpa sina egna Gripenplan om de vill ha dem. Det kan inte tjejerna.
[/QUOTE]

Det är inte pengarna det handlar om, utan vilken uppskattning prestationen får.
 
Re: Re: Killarna kan KÖPA egna Gripenplan


Det är inte pengarna det handlar om, utan vilken uppskattning prestationen får. [/QUOTE]

Är det ? Men du skrev ju i ett tidigare inlägg.

[/QUOTE]
Alla bra prestationer borde bejublas, men på en rimlig nivå. Om vi skickar upp våra Gripenplan varje gång ett dam/herrlag gör en bra prestation så blir det dyrt för oss skattebetalare
[/QUOTE]

Jag förstår inte denna missunsamhet som kommit fram i Sverige just nu. Det är en del sportjournalister som också kännt att nu måste de minsann säga att visst tjejerna var duktiga, men riktig fotboll var det ju inte. Att tjejerna spelar bättre (i sitt WM) än vad killarna gjorde (i sitt) är tydligen svårt att smälta.
 
1; sa:
Alla bra prestationer borde bejublas, men på en rimlig nivå. Om vi skickar upp våra Gripenplan varje gång ett dam/herrlag gör en bra prestation så blir det dyrt för oss skattebetalare.

De lär väl ha skickats upp av flygvapnet, som ren reklam för flygvapnet. Flygvapnet insåg att det var mycket uppmärksamhet och passade på att göra lite reklam.
 
Tycker att eskorteras av jaktplan inte hör ihop med silvermedaljer. Inte heller med guldmedaljer eller sport överhuvudtaget. Detta oavsett hur fantastisk prestationen än må har varit.

Festa till det lite är väl ok, men ta inte i som om det blivit världsfred. Så fantastiskt är det inte med sportprestationer. Det är nästan lika löjligt som krigsrubriker på löpsedlarna över någon händelse i en dokusåpa.

Leif...
 
Re: Re: Re: Killarna kan KÖPA egna Gripenplan

Det är inte pengarna det handlar om, utan vilken uppskattning prestationen får. [/QUOTE]

Är det ? Men du skrev ju i ett tidigare inlägg.

[/QUOTE]
Ok, jag var nog lite otydlig där. Vad jag hänvisade till var att det handlar inte om hur mycket pengar idrottsdamerna/herrarna tjänar utan vilken nivå det ska ligga på förhållande till prestation och hur mycket pengar vi skattebetalare ska betala till sådana spektakel.
 
bogart; sa:
Festa till det lite är väl ok, men ta inte i som om det blivit världsfred. Så fantastiskt är det inte med sportprestationer. Det är nästan lika löjligt som krigsrubriker på löpsedlarna över någon händelse i en dokusåpa.

Leif...

Där fick du huvudet på spiken! Ok, jag gillar sport och jag tycker att media ska få blåsa upp händelsen förutsatt om det gäller något riktigt stort i en sport som är svårt att vinna i.
 
1; sa:
bogart; sa:
Festa till det lite är väl ok, men ta inte i som om det blivit världsfred. Så fantastiskt är det inte med sportprestationer. Det är nästan lika löjligt som krigsrubriker på löpsedlarna över någon händelse i en dokusåpa.

Leif...

Där fick du huvudet på spiken! Ok, jag gillar sport och jag tycker att media ska få blåsa upp händelsen förutsatt om det gäller något riktigt stort i en sport som är svårt att vinna i.

Tycker ni är ena missunsamma tråkmånsar. Hur många gånger har killars idrottsframgångar hyllats på Sergelstorg, i Rålambshovsparken eller i Kungsträdgården? Hur många gånger har det skett för tjejer?

Ge upp nu för tusan!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Tycker ni är ena missunsamma tråkmånsar. Hur många gånger har killars idrottsframgångar hyllats på Sergelstorg, i Rålambshovsparken eller i Kungsträdgården? Hur många gånger har det skett för tjejer?

/ G

Det verkar som att du är för kvotering?