• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

DAM-VM

1; sa:
Nä, ska tjejerna få en bättre status måste damfotbollen först få en större bredd. ¨

Med bredd menade jag att flera nationer måste bli bättre i damfotboll.

Uhu? Och hur många nationer har överhuvudtaget hört talas om ishockey?? Men när herrarna tar bronsmedalj i en sport som bara utövas i cirka 20 länder, DÅ jublas det minsann.
Har du glömt bort att man måste kvala sig till fotbolls-VM, även dam-VM?

Jag håller med Simon Bank, fotbollsjournalisten, "en svensk herrjunior hoppar skiten ur Kajsa Bergqvist, men hon behöver inte ta den debatten. Varför ska Hanna Ljungberg behöva ta den?"
Det skrivs fortfarande hjältekrönikor om OS-48 och VM-56, MEN då var herrfotboll på det stadie som damfotbollen är nu, så varför inte jubla?

Jag håller med om att bronset -94 var nåt helt otroligt, för herrfotbolls-VM är helt korrekt det svåraste (idrottsliga) att vinna.

/BAX
 
[/QUOTE]

Uhu? Och hur många nationer har överhuvudtaget hört talas om ishockey?? Men när herrarna tar bronsmedalj i en sport som bara utövas i cirka 20 länder, DÅ jublas det minsann.

/BAX [/QUOTE]

Alla bra prestationer borde bejublas, men på en rimlig nivå. Om vi skickar upp våra Gripenplan varje gång ett dam/herrlag gör en bra prestation så blir det dyrt för oss skattebetalare. När det gäller våra ishockeygrabbar så brukar det endast bli stora famnen om de tar guld, inte om de blir 2:a eller 3:a.
 
1; sa:
När det gäller våra ishockeygrabbar så brukar det endast bli stora famnen om de tar guld, inte om de blir 2:a eller 3:a.

Sporten ishockey blir inte större för det.

Låt oss jubla nu, och sen, om det blir en vana att tjejerna står på pallen i fotbolls-VM, då kan vi lämna JAS-planen hemma.

/BAX
 
Låt oss jubla nu, och sen, om det blir en vana att tjejerna står på pallen i fotbolls-VM, då kan vi lämna JAS-planen hemma.

/BAX [/QUOTE]

Jag tycker det låter bakvänt?
 
BAX; sa:
Uhu? Och hur många nationer har överhuvudtaget hört talas om ishockey?? Men när herrarna tar bronsmedalj i en sport som bara utövas i cirka 20 länder, DÅ jublas det minsann.
Har du glömt bort att man måste kvala sig till fotbolls-VM, även dam-VM?


/BAX

En prestation ligger inte i hur många utövare som finns.. Vilken sport har flest licensierade tävlanden? Pingis naturligtvis, när sensat blev det upplopp för att J-O vann VM i pingis? I Kina kan han inte gå på gatorna i Sverge vet vi knappt vem han är..

Sedan så är det så att fotbollsspelare är bland de sämst tränade idrottsmännen av alla med undantag för Dart och möjligtvis curling, gör det att sporten skall värderas mer eller mindre?

Med detta vill jag säga att antal deltagare inte spelar mer roll än hur vältränade dom är, det enda som är viktigt är hur kul vi tycker att det är att titta och deltaga.. Detta kunde aldrig hänt för 10år sedan för då var dam-fotbollen bara ett gäng tjejer som stod i en hög och sparkade på allt som rullade, idag så är damfotbollen lika vass och defenitivt BÄTTRE än den ruttna, mesiga och OTROLIGT fjolliga herrfotbollen med sina skönhetsdrottningar alá fröken Ljungberg och fröken Zlatan!!

(Jag hörde aldrig att någon bajsade på Carolina Klüfts 7-kampsguld i en gren med få deltagare )
 
(Jag hörde aldrig att någon bajsade på Carolina Klüfts 7-kampsguld i en gren med få deltagare ) [/QUOTE]

Carolina Klüft roles!! Den tjejen är värd en Gripen eller varför inte två.
 
1; sa:
Alla bra prestationer borde bejublas, men på en rimlig nivå. Om vi skickar upp våra Gripenplan varje gång ett dam/herrlag gör en bra prestation så blir det dyrt för oss skattebetalare.
[OT]
Jag är säker på att det i praktiken inte kostar oss en endaste skattekrona extra. Det handlar istället om att man gör en annan slags flygpass än man skulle gjort annars. Förvisso är detta något som påverkar de aktuella piloternas färdigheter en liten aning men den påverkan är ganska försumbar om man ser till hur sällsynta sådana prestationer är. Räkna gärna efter om du inte tror mig... :)
(Vissa kan säkert ta detta som ett incitament för att skära i budgeten för piloternas träning och därmed spara pengar men den diskussionen tycker jag inte hör hit.)
[/OT]

[Ändrat av haskell 2003-10-15 kl 14:10]
 
FJS90/91; sa:
En prestation ligger inte i hur många utövare som finns.. Vilken sport har flest licensierade tävlanden? Pingis naturligtvis, när sensat blev det upplopp för att J-O vann VM i pingis?
Det var väl OS i Barcelona? Han har väl inte vunnit nåt stort sen dess?

Jag måste vara dålig på att uttrycka mig, tråden började med att nedvärdera fotbollstjejernas insats, i relation till hockeygrabbarnas FINA INSATSER.

Därför vill jag försvara tjejerna, fotboll spelas världen över, hockey existerar i ett 20-tal länder.
Trådens skapare vill spara in på JAS-uppstigningar. Jag skrev att när VM-medaljer (i fotboll) blir vardagsmat, DÅ kan man skippa uppvaktningen. Men NU anser jag att dom gjort en bra prestation och därför ska dom uppvaktas. Men då låter mitt resonemang bakvänt??
Och så får jag läsa ovanstående om antalet utövare etc.??

Dåligt tränade?? Det har avhandlats i en annan tråd tidigare.
Umeå IK:s damer tränar närmare 300 pass om året, lägg därtill runt 70 matcher, det blir en skaplig träningsdos.

/BAX
 
Men NU anser jag att dom gjort en bra prestation och därför ska dom uppvaktas. Men då låter mitt resonemang bakvänt??

Umeå IK:s damer tränar närmare 300 pass om året, lägg därtill runt 70 matcher, det blir en skaplig träningsdos.

/BAX
[/QUOTE]

Det verkar som du anser att de är värda en kungs välkomnande. Jag tycker att man ska vara sparsmakad när det gäller supermottaganden. Jag tycker att man bara ska lägga krut på 10:an om skalan är mellan 1-10. Tjejernas tycker jag ligger på en 9:a och därmed inte platsar för ett kungligt mottagande. Peter Forsberg spelar över 80 NHL matcher/säsong, och därmed skulle det innebära att vi måste skicka upp Gripen över 80 gånger/säsong, det blir dyrt det.
 
BAX; sa:
FJS90/91; sa:
En prestation ligger inte i hur många utövare som finns.. Vilken sport har flest licensierade tävlanden? Pingis naturligtvis, när sensat blev det upplopp för att J-O vann VM i pingis?
Det var väl OS i Barcelona? Han har väl inte vunnit nåt stort sen dess?

Tror faktiskt inte han fick en VM-medalj i OS ;-) Men han har ju faktiskt vunnit flera EM- och VM-guld sedan dess och ett OS-silver i Sydney. Lite stort är det väl ändå?

/Klas
 
Ja, jag anser att dom är värda en kungs mottagande. För medaljerna var bara inte att hämta hem. Att jämföra damfotboll med herrbandy och innebandy är väl ganska magstarkt.

Varifrån du får resonemanget med Foppa och Gripenuppstigningar fattar jag inte.
Jag svarade FJS som ett antal ggr har tyckt att fotbollsspelare är dåligt tränade. Alla atleter är tränade för SIN sport, det är svårt att jämföra äpplen med päron.

BTW, Foppa har inte 400:-/månad i ersättning såsom spelarna i Djurgården/Älvsjö har utan han har....ja.. ungefär 1,5 mille.
Karolina K. kan också leva på sin sport, liksom Cajsa, det är EN anledning till att jag tycker att damfotbollspelarna gör en mycket bra prestation..utan att förringa de andra.
Det är som sagt svårt att jämföra äpplen med päron. Gläds istället med alla prestationer som görs, Sverige är jämförelsevis en liten idrottsnation.

/BAX
 
kfn; sa:
Tror faktiskt inte han fick en VM-medalj i OS ;-) Men han har ju faktiskt vunnit flera EM- och VM-guld sedan dess och ett OS-silver i Sydney. Lite stort är det väl ändå?

/Klas

Hä hä, så det kan bli..
Visst är J-O stor! Jag visste inte om de andra medaljerna.
Jag är bara ute för att försvara fotbollstjejerna, en del tycker ju inte att dom har gjort nåt uppseendeväckande.
:)

/BAX