Dåligt knivköp?

Bushcraft och friluftsliv är inte samma sak så som jag uppfattat det. Inom bushcraft är väl en kärnpunkt att man tillverkar så mycket man kan själv, lagar mat över eld, gör vindskydd osv.
I vanligt friluftsliv är det korrekt att köra på trangiat, slå upp tältet etc. I Sverige är friluftsliv mycket mer naturligt och del av vardagen än i Storbritannien så det har inte blivit en sån grej av det här. Om jag skulle försöka översätta "bushcraft" skulle det bli något i stil med "vildmarkskunskap".

Titeln på en av Lars Fälts böcker - "Skogsliv" är också ett ord som fångar konceptet ganska bra. Naturliga material, enkla lösningar, traditionella lösningar och naturfärger.

Ang. kniven så håller jag med många andra om att BG kniven inte är något annat än vår tids version av 90talets hobbex-rambokniv. Men jag har absolut förståelse för om man inte vill ha någon trist Morakniv. Mitt tips är att kolla in knivar från ESEE om man gillar survival-looken. Undvik dock sågtandsegg. Kolstål av hög kvalitet.

Tittar man i Mors Kochanskis överlevnadsbok ser man bara bilder på något som ser ut som en klassisk morakniv. Jag tycker dock att gamla moraknivens trähandtag känns lite farligt om det är blött. Mora clipper har ett bättre handtag.

Bushcraft handlar mer om kunskap än om prylar, kunskap om växter och djur, kunskapen om att kunna tillverka saker av naturliga material. Mycket kunskap ger en större frihet och upplevelse blir större när man färdas genom naturen. Att kalla Bushcraft för skogsliv eller skogskunskap blir lite fel. Bushcraft finns över hela världen hos bushmännen i Afrika och inuiterna på Grönland. Kunskaperna är ofta densamma med oftast den stora skillnaden i olika sorters material.

har man någon gång skapat eld genom en mer primitiv/naturlig metod som bågdrill då har man en helt annan respekt för eld efteråt. Man tar det inte så givet som man gjort tidigare. Att sedan ha kunskapen att kunna skapa eld utan moderna medel ger en annan trygghet och frihet när man är ute i skogen, och nej man behöver ingen kniv med någon tv-kändis namn på.

Haha, nu har du allt blivit dragen vid näsan Johan!
Alla vet ju att man kan ersätta kunskap med tillräckligt många och tillräckligt dyra prylar ;)

Att kalla Bushcraft för skogsliv eller skogskunskap blir lite fel. Bushcraft finns över hela världen hos bushmännen i Afrika och inuiterna på Grönland. Kunskaperna är ofta densamma med oftast den stora skillnaden i olika sorters material.

Håller inte med. I Sverige hänvisar ordet skogsliv i allra högsta grad till konceptet du fint sammanfattar. (Det är dessutom en bra bok)

Det finns inget svenskt ord som heter "bushcraft" och jag tror knappast inuiterna känner till detta postindustriella tv-underhållningsord som populariserats av Ray Mears med flera. Själv tycker jag "vildmarkskunskap" är någorlunda korrekt då ordet vildmark fångar betydelsen "avsaknad av kultur".

Semantiken i ordet "Skogsliv" är snårigare och men jag tycker det ordet fint fångar traditionen vi fortfarande har av att gå i skogen och dessutom gör en fin ontologisk antydan.

Bushcraft handlar mer om kunskap än om prylar, kunskap om växter och djur, kunskapen om att kunna tillverka saker av naturliga material. Mycket kunskap ger en större frihet och upplevelse blir större när man färdas genom naturen. Att kalla Bushcraft för skogsliv eller skogskunskap blir lite fel. Bushcraft finns över hela världen hos bushmännen i Afrika och inuiterna på Grönland. Kunskaperna är ofta densamma med oftast den stora skillnaden i olika sorters material.

har man någon gång skapat eld genom en mer primitiv/naturlig metod som bågdrill då har man en helt annan respekt för eld efteråt. Man tar det inte så givet som man gjort tidigare. Att sedan ha kunskapen att kunna skapa eld utan moderna medel ger en annan trygghet och frihet när man är ute i skogen, och nej man behöver ingen kniv med någon tv-kändis namn på.

Håller helt med, ett verktyg för att använda ute i spenaten, där kommer en Bushcraft kniv in, typ "alltid med, alltid redo". Även om den inte är 100% till uppgiften så kan den rycka in och lösa den och andra uppgifter, som klyva mindre vedträn, snida, rensa, mm .

Håller inte med. I Sverige hänvisar ordet skogsliv i allra högsta grad till konceptet du fint sammanfattar. (Det är dessutom en bra bok)

Det finns inget svenskt ord som heter "bushcraft" och jag tror knappast inuiterna känner till detta postindustriella tv-underhållningsord som populariserats av Ray Mears med flera. Själv tycker jag "vildmarkskunskap" är någorlunda korrekt då ordet vildmark fångar betydelsen "avsaknad av kultur".

Semantiken i ordet "Skogsliv" är snårigare och men jag tycker det ordet fint fångar traditionen vi fortfarande har av att gå i skogen och dessutom gör en fin ontologisk antydan.

Jag gillar ordet Bushcraft, Vildmarkskunksap syftar på kunskap som man använder långt bort i i vildmarken. Bushcraft kan jag praktisera vart som helst, hantverket går lika bra att göra hemma i tv-soffan som ute i skogen, fast materialet först samlas i skogen.

Bushcraft är ett ord som använts av många fler och tidigare än Ray Mears. Men för mig är Bushcraft ett bra begrepp, vildmarkskunskap är en del av Bushcraft men inte ett bra ord för vad det är. Men sen är det bar ett ord och när jag gör det jag gör så spelar det ingen roll vad det heter, jag tycker det är lika kul ändå.

Förstår det, mitt inlägg var en replik till tidigare inlägg där man efterfrågade översättning. Vildmarkskunskap är för övrigt just det - kunskap. Och kunskap kan man praktisera var som helst. Det för vildmarken nödvändiga hantverket är ett begrepp som ryms inom termen kunskap.

Min åsikt är att visst kan man använda det engelska begreppet så att åhöraren förstår det populärkulturella ursprunget, men då handlar det ju om just det - att referera till något slags trendbegrepp istället för att konkret förmedla till grannen vad det faktiskt handlar om - på ren svenska.

jo vi har haft den 2 gånger den heter från krogen till skogen. :)

vårt mål för våra kurser är att folk ska få känna på sina basbehov matbrist ,vätskebrist, sömnbrist, trygghet samt att man får frysa lite.
när man har koll på sina basbehov så är risken minder att man gör fel i livet då man känner i gen symtommerna omman vet hur man själv reagerar vid t.ex. matbrit, blir man dålig så kanske man ser till att man altid har med sig mat. vi utbildar folk så de INTE ska hamna i en överlevnads situation.

Ett annat synsätt är ju att se till att de som går på krogen har roligt och trevligt samt därmed undviker att gå hemåt år fel håll!

Men det är roligt att SÖS har många strängar på sin lyra.

den ultimata kniven

Pommeln sägs vara pålimmad och förklaringen lär vara att detta ska skydda mot elchocker.
Milda makter!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus.sve Lifeproof-skal och dåligt ljud Utrustning allmänt 7
x-treme Näthandel bra eller dåligt??? Utrustning allmänt 11
fotografiskt Knivköp Utrustning allmänt 50

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg