Dåligt knivköp?

Bear Grylls är väldigt kompetent i verkligheten, men man måste förstå hur hans show är tänkt för att inte bara se en pajas.
Dels ska det vara bra och actionfylld tv, därav allt onödigt springande och hoppande.
Dels så visar han hur man kan gör om man skulle hamna i tex kvicksand istället för hur man bäst undviker att hamna där från första början.
Som sagt, det är underhållning inte utbildning!

en dålig kniv är en kniv som aldrig lämnar lådan.. jag har en kompis som är byggarbetsledare och älskar sin Gerber Bear Grylls Ultimate Knife, han öppnar lådor, skär emballage, petar i diverse byggkonstruktioner med mera.. men han skulle aldrig ta med den i skogen..

Som jag skrivit förut så är den allra viktigaste egenskapen på en "överlevnadskniv" att du har den med dig när du plötsligt ska "överleva".

En sketen reklamfällis i byxfickan är därför en hundra procent bättre överlevnadskniv än en bastant rakbladsvass fulltånge i superduperstål som ligger kvar där hemma.

kniv är inte nödvändigt för överlevnad, på våran strapats i år så var det inga knivar inga saker att göra eld med och de lyckades få eld första kvällen. har man kunskap så är kniven bara en sak som gör att det blir lättare

Senast ändrad:
kniv är inte nödvändigt för överlevnad, på våran strapats i år så var det inga knivar inga saker att göra eld med och de lyckades få eld första kvällen. har man kunskap så är kniven bara en sak som gör att det blir lättare

Absolut. Men, orkar man inte bära en kniv så har man redan stora överlevnadsproblem... ;)

Bear Grylls är väldigt kompetent i verkligheten, men man måste förstå hur hans show är tänkt för att inte bara se en pajas.
Dels ska det vara bra och actionfylld tv, därav allt onödigt springande och hoppande.
Dels så visar han hur man kan gör om man skulle hamna i tex kvicksand istället för hur man bäst undviker att hamna där från första början.
Som sagt, det är underhållning inte utbildning!

Jovisst :) det är ju så man får se det. Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte sett det så mycket, har nog sett 2-3 avsnitt. Som sagt det är nog bra tv. :)

Seved

en dålig kniv är en kniv som aldrig lämnar lådan.. jag har en kompis som är byggarbetsledare och älskar sin Gerber Bear Grylls Ultimate Knife, han öppnar lådor, skär emballage, petar i diverse byggkonstruktioner med mera.. men han skulle aldrig ta med den i skogen..

Ja till sånt är den säkert ypperlig. :) Som grovkniv på jobb o dyl. Men jag tycker tandningen sitter på fel ställe. Den skulle ju sitta längre fram, så man hade vanlig egg vid skaftet.

Seved

Som jag skrivit förut så är den allra viktigaste egenskapen på en "överlevnadskniv" att du har den med dig när du plötsligt ska "överleva".

En sketen reklamfällis i byxfickan är därför en hundra procent bättre överlevnadskniv än en bastant rakbladsvass fulltånge i superduperstål som ligger kvar där hemma.

Absolut :) Dagsens sanning. Leve EDC:en . :)

Seved

Nej det går bra utan kniv oxå. Men varför göra det onödigt svårt. Men jag förstår vitsen att träna på överleva utan kniv. Men som sagt EDC är inte dumnt.

Seved

Knivar...

knivar.. köpte Julas snickarkniv, 2 st för under 20 kr... snidade till plastskaftet på den ena med fintandad såg och kniv så att det passade mig., så att man kan jobba bra med fingrarna nära bladet och så den ligger bra i handen, nu har jag en kniv som är precis som jag vill ha den för 10 kr. Den andra är reserv hemma:)

Har varit nöjd med "mer än tusenkronorskniv" med damascussmidd klinga också, men den är inte särskilt mycket bättre än julas. Men snyggare:)

Tråkigt om den snygga kniven beslagtas när jag passerar allmän plats samtidigt som fantasilös regelfascistisk polis med skarpa ögon och lite förstånd uppehåller sig i närheten, så jag törs inte ha den med mig.

Bättre med en 10 kr kniv som alltid hänger i bältet:) Den billiga duger lika bra att öppna saker med, tälja till, kapa snöre osv, peta bort skräp, snygga till naglarna osv som man behöver en kniv till. Inte behöver man vara rädd om den heller.

Det är riktigt det ni säger, att en billig kniv som är med är bättre än en dyr som ligger hemma.

Dessvärre kan kvaliteten på dessa 10 kronorsknivar från t.e.x. Jula ha ganska varierande kvalitet.
Under min värnplikt fick vi ut något liknande som FM köpt ett par pallar av. Det var rena turen att ingen blev blind eller tappade fingrar. Blad som gick rätt av och for iväg om man bröt det minsta eller hamrade på bladet för att spänta ved, förekom i mycket stor utsträckning.

Uppenbarligen konstruktionsfel, men ändå =)

Såna där överlevnadsscenarior, har de på nåt vis nån tänkt koppling till situationer som man ska kunna råka hamn i - eller är "överlevnad" ett självändamål ungefär som höjdhoppning eller nån annan sport?

Jag har alltid fascinerats över att man t ex antas kunna ha ett eldstål i fickan, men inte tändstickor.
En kniv kan man råka ha - och gärna då en överlevnadskniv med metkrok och kompass, men inte ett kastspö och en polygrip eller bågsåg...

Jag har ju oftare varit i skogen med ett kastspö och tändstickor, än med eldstål och överlevnadskniv.

Att folk hamnar i överlevnadssituationer där det i princip inte räcker med att stövla på till närmaste hus, utan att "överleva" måste i Sverige var extremt ovanligt. Och i utlandet är de ju som bekant mer tätbebyggt än i Sverige.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus.sve Lifeproof-skal och dåligt ljud Utrustning allmänt 7
x-treme Näthandel bra eller dåligt??? Utrustning allmänt 11
fotografiskt Knivköp Utrustning allmänt 50

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg