Dåligt Connex

Jag knåpade ihop en slogan i Connex tävling på Vildmarksmässan i Älvsjö. Och lyckades uppenbarligen så väl med det att jag vann en resa för två med tåget till Norrland.

Men när "värdebeviset" kom hem i brevlådan så undrar jag om man ska skratta eller gråta. Det gäller från 14 april till 31 maj samt från 16 november till 30 november. Resan ska dessutom bokas 14 dagar före avfärd. När jag får det i min hand har det redan hunnit bli den 26 april, vilket gör att de två sista veckorna i maj respektive november återstår.
Fjällstugor och fjällstationer stänger den 2 maj respektive i mitten av september och glädjen över att ha vunnit en resa till fjällen förbyts snabbt i besvikelse över snålheten i erbjudandet. Sådant här skapar mycket bad will och gör att jag själv, trots det flotta erbjudandet, är mer benägen att ta flyget nästa gång jag ska till fjälls, åtminstone tills Connex har blivit av med kontraktet och ersatts av en annan operatör, även om jag annars tycker att tåger är ett ganska behagligt sätt att resa på. Det brukar inte vara några problem att använda sig av sina bonuspoäng på SAS för att åka till Kiruna på tider som lämpar sig bättre för fjällvandring än slutet av november, för att ta en närliggande jämförelse där reseföretaget (i det fallet SAS) erbjuder förmånliga biljetter när det finns plats kvar.

Det sägs att man inte ska skåda given häst i munnen. Men i det här fallet har man ju ansträngt sig och klurat ut motiveringar som Connex kan använda i sin marknadsföring. Kan de inte belöna det lite bättre än så?


/Johan Ö
 
Har själv inte heller något possitivt att säga om Connex. Råkade ut för kraftiga förseningar under sommaren, både på vägen bort och hem. Vad som var mycket svagt var att dom inte informerade varför vi stod stilla och hur länge det skulle ta.
Sedan hade dom inte heller igång restaurangvagnen på vägen hem pga. "personalbrist", så det blev inget att äta eller dricka på våran 9 timmars resa från Riksgränsen till Luleå. Man tordes inte heller gå av och handla på stationerna efter vägen eftersom tåget var försenat och åkte så fort folk hade klivit av/på.
Dessutom, för att fortsätta att spy galla, kör dom med gamla skitvagnar från 50/60-talen som inte är speciellt bekväma, det är för dyrt att skaffa bättre.
Sedan är ju biljettpriset på tok för högt...

Sådärja, då har jag avreagerat mig lite.

/Ulf
 
Biljettpriset för högt? Jag betalar 280 kr för Göteborg-Kiruna, det tycker jag är ett jättebra pris! (Okej, student och sittplats, men i alla fall) Med SJ kommer jag inte ens till Stockholm för de pengarna ju....
 
Prisexempel 1: SAS tur och retur Arlanda - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 3 timmar
2710kr

Prisexempel 2: Connex tur och retur sovvagn Stockholm - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 29-30 timmar + ev. försening
3800kr

Tycker inte i det fallet att det är billigt med tåg.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
Prisexempel 1: SAS tur och retur Arlanda - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 3 timmar
2710kr

Prisexempel 2: Connex tur och retur sovvagn Stockholm - Luleå 2 vuxna, 1 barn, restid 29-30 timmar + ev. försening
3800kr

Tycker inte i det fallet att det är billigt med tåg.

/Ulf

På flygpriset tillkommer resan till och från flygplatsen åtminstone i ena änden och lite tid för att ta sig till och från flyget. Men visst är tåget för dyrt om man inte vill ha sittplats men vem vill det på en sån lång resa.
 
Nänänä

Håller inte med om att tåget är dyrt. Varje gång jag jämfört hela resan Hemma(1)-Norrland(2) med tåg+buss eller flyg+buss har tåget vunnit med hästlängder.

Sist jämförde jag priserna inräknat några tiotusen bonuspoäng på flyget som det var dags att hämta ut. Tåget vann ändå.

Och när Jag Åker så Håller De Tiden, bra va?

Flyget skulle vara jättebra om de kunde hämta mig hemma och dumpa mig där jag vill av. Fördrar alltså tåget.. man får gott om plats, trevligt sällskap, mat, dryck, avkoppling, sova, ombokingsbar biljett, ha brandfarlig packning och man slipper byta en gång i timmen och löpa över hela Arlanda.

1) Hemma == Partille, Där Man Bor.
2) Norrland == Kvikkjokk, Nikkaluokta, Abisko eller någon annan punkt där Man Börjar Gå.
 
I början var jag också lite skeptisk till Connex och deras service, men efter att ha åkt med dom några gånger nu så tycker jag nog att dom är helt OK. Eftersom jag reser till fjälls med mina två hundar så fins det inte sportmössa för flyget att konkurera med priserna, dessutom som det skrevs tidigare så får man inte ta med bränslet på flyget. Det enda som jag tycker suger med Connex är deras telefonbokning, eller rättare sagt så verkar en del personer som jobbar där inte fatta att dom jobbar inom ett serviceyrke.

Det där med förseningar är ju en annan femma. Själv så har jag den inställningen att tiderna i tidtabellen mest bara är uppskattningar för när tåget kommer fram men inte så mycket mer. Den inställningen har gjort att man inte blir så upprörd när tåget rullar in tre timmar sent till Narvik Stn. Det var rätt skoj på vägen hem i vintras när dom inför varje uppehåll mellan Abisko Östra och Boden nöjt ropade ut att tåget fortfarande var i tid.

/Jesper
 
Håller med om att det var botten. Men jag är Stockholmare och åker tunnelbanans gröna linje (alla andra som gör detta vet vad som nu kommer....) och under ett års tid blev jag och alla medresenärer ca 40 minuter försenade _varje dag_ därför att Connex klantat sig när de köpte ett nytt signalsystem. Sedan dess ser alla grönalinjenåkare rött när de hör talas om Connex.
 
___Sedan dess ser alla grönalinjenåkare rött när de hör talas om Connex.___

Det gör jag också numer, efter att ha hört Johans story.
Skitkasst!
 

avslutad210712

Gäst
lilla_my; sa:
Håller med om att det var botten. Men jag är Stockholmare och åker tunnelbanans gröna linje (alla andra som gör detta vet vad som nu kommer....) och under ett års tid blev jag och alla medresenärer ca 40 minuter försenade _varje dag_ därför att Connex klantat sig när de köpte ett nytt signalsystem. Sedan dess ser alla grönalinjenåkare rött när de hör talas om Connex.

Eftersom jag har kompisar i Sthlm som brukade åka med den linjen så kanske du förstår att vi här uppe INTE var speciellt glada när Connex tog över efter Tågkompaniet.

Åker själv buss 20 mil varje dag med Connex och det fungerar väl "rätt" bra. Fast ibland kan en tur vara inställd och då får man inget som helst meddelande om det. Mindre skoj att stå ute när det är -20 och vänta.
 

Liknande trådar