Dags att kitta för en nybörjare.

Bullseye

Det är inget norrlänskt ord skulle jag tro...men "Kitta" betyder Utrusta på ett ungefär... :)!

Så att kitta en nybörjare är att hjälpa honom utrusta sig....man kan kitta en bil, man kan även kitta (strid) utrustningen med mera prylar och väskor :)!

//A

Tack, det är precis det jag menade när jag skrev rubriken :)
 
Roligt att du hittat grejer och kunnat bestämma dig :) hade du möjlighet att titta på tältet eller har du beställt ?
Är lite nyfiken på nallo2 men har ingen butik i närheten, tänkte om du tittade på de ?

Liggunderlag, vad tänker du där? Hellångt? Kort uppblåsbart med cellplast till benen?
Jag tycker endel uppblåsbara känns väldigt "plastiga" och jag var rädd för hål när jag köpte mitt. Därav föll valet på expeed synmat!

Kök, för hur många? Typ av bränsle? Ska de användas på vinter ?
 
Roligt att du hittat grejer och kunnat bestämma dig :) hade du möjlighet att titta på tältet eller har du beställt ?
Är lite nyfiken på nallo2 men har ingen butik i närheten, tänkte om du tittade på de ?

Liggunderlag, vad tänker du där? Hellångt? Kort uppblåsbart med cellplast till benen?
Jag tycker endel uppblåsbara känns väldigt "plastiga" och jag var rädd för hål när jag köpte mitt. Därav föll valet på expeed synmat!

Kök, för hur många? Typ av bränsle? Ska de användas på vinter ?

Jag hade tyvärr inte möjlighet att titta på det, beställde från nätet. Men jag har hört så mycket gott om Hilleberg från både höger och vänster och så har min vän ett likadant så jag känner mig rätt säker på mitt köp :)

Har precis kollat lite på "Expeed synmat UL7" nu och det verkar vara ett vettigt alternativ. Strax under tusenlappen och ska väl hålla ner till -4 om jag har förstått det korrekt.
Betyder det förresten att den inte släpper igenom någon kyla ner till -4 eller hur ska man tolka statsen?

Angående kök tänkte jag egentligen bara köra på ett trangiaset. Vad tror ni om det?

Har hört att man kan köpa till en multibrännare så man kan använda annat än den där gelen som bränsle, stämmer det? :)
 
Kök...

Nu är det bara liggunderlag och kök kvar innan man är redo för premiärtur.
Någon som har något tips när de kommer till kök? Har funderat på att köpa ett trangiaset med gasbrännare.
Känns väl som att det är ett bra startkit för en gröngöling?

Har själv ett sådant kit, som var mitt startkit en gång i tiden...och det har jag med om vi är många/är ute och fiskar och dylikt. Men jag tycker det väger för mycket för att ta med på längre vandringar...dock är det bra på vintern.
Och ja...då kör man antingen med t-röd/liknande eller köper till mulitbrännaren som är anpassad till trangiat :)!
Eller vintergas!

Sommartid kör jag med ett toppmonterat gaskök, ett Primus Micro samt en MSR titan kettle, funkar bra att koka vatten i, samt laga mat(med risk för vidbränning om man inte kör med vääldigt svag låga), extremt gassnålt och har en vikt av 203g, kök och kastrull.

Funkar ju med vilken toppmonterad brännare som helst...men välj i sådana fall helst en som är stabil Samt köp ett vindskydd eller tillverka ett eget av en ölburk(bild finns på min sida).
Nackdelen är att att det med största sannolikhet kommer att smälta piezo tändaren om det finns någon...
 
Liggunderlag och kök

Har äntligen fått tid att sätta mig ner och titta lite samt tagit en natt i tältet.
Jag är fantastiskt nöjd med både tältet och min sovsäck, sov som en stock hela natten!
Jag lånade även en kompis liggunderlag (Synmat 9 UL LW) och var både varm och höll mig på mattan hela natten.
Helt underbart! Dock tror jag en "Exped Synmat 7LW" skulle passa mig bättre.
Man behöver väl inte oroa sig för att det ska gå hål i dem osv om man tar hand om dem och inte sover på spikmattor? Sånt borde väl producenten tänkt på tycker man.

När det kommer till kök lutar det åt ett "MSR Whisperlite Universal" då de flesta av mina vänner har talat väldigt gott om den. Dock står jag i valet och kvalet om jag inte skulle hugga en "Optimus crux lite" eftersom jag troligtvis bara kommer gå lite turer i sommar. Men det lutar åt whisperliten eftersom jag kanske tänkte gå en längre sträcka av kungsleden i augusti/september.

Jag har förstått att det är viktigt att få tag i en vettig vandringskänga också, har ni några tips där eller är det bara att fara till en butik och prova på?

Tack för all hjälp, verkligen!
 
Kul

Kul att höra att du har hunnit pröva dig igenom en del av utrustningen och att det känns bra så här långt :)!

Angående liggunderlaget tycker jag personligen att den du funderar på är en overkill under sommaren, då den modellen är en vintermodell och dessutom tung!
Tycker du ska titta på Synmat UL 7 eller Synmat Lite UL 5 som är betydligt lättare och klarar strax under nollan i temp.
Har själv 5:an och använde den i April under en veckas skid/tälttur utan problem.

Angående köksval så tycker jag att du gör rätt i ett litet toppmonterat gaskök som Crux.
Jag klarar mig på en medium gas i 8-10 dagar...
Whisperlite är ett bra kök, men ett sådant behöver du bara under vintertid.

Kängor...Oj :)!
Pröva allt från typ Lundhags till lätta gore-tex typ Salomon X ultra Mid :)!
Alla har sina fördelar och nackdelar!
 
Kängor är inte en nödvändighet på fjället. Det viktiga är att hitta ett skodon som passar ens fot och person. Förr vissa innebär det superstyva höga kängor, för andra minimalistiska löparskor, för de flesta något däremellan. Mitt tips är att börja med att kolla vad som finns hemma, packa ryggsäcken och ta en tur i naturen. Om det inte känns bra eller om de släpper igenom mer väta än vad du tycker är ok så är det dags att bege sig till skobutiken, men då har du i alla fall lite bättre koll än innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
bjornw Dags att omvärdera sovsäckar? Bo och sova 1
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar