Dagens aktivitet?

Trött och på lite uppgivet humör efter jobbet tänkte jag att "det här är ingen bra löparkväll". Men jag hade fanimej bestämt att jag SKULLE springa, det var flera dagar och en festhelg sen sist...

Sprang mot Andersön, lyssnade på Oh Laura och fick lite Helags sommaren 08-känsla på köpet. Sval och skön kvällsluft, mättad av blomdoft, fantastisk utsikt över Storsjön, Frösön, och till slut Andersön. Och när jag kom till spår 06 på spellistan, dvs Out of Bounds, kändes plötsligt livet ganska fantastiskt.

Det blev 10,5 km på 50 minuter, sen liftade jag hem igen med några vänner som varit ute och fiskat och mötte mig på vägen. Längtar redan efter nästa löptur!

Gårdagens aktivitet

Nu är det gjort. Igår så rundade min kamrat Bosse och jag Revsundssjön (sydöstra Jamtland) på cykel med start och mål i Sjöändan. Det var en varm cykeldag, distansen blev 113 km som avverkades på 4 timmar och 56 minuter exklusive raster.

Äventyrligast, backen ned från Bodberget mot Snärviken topphastighet 56 km/h tur det inte svängde.

Sämst väg Herrevadsströmmen-Revsund, sommarkaféet i Revsund hade en mycket god kakaokladdtosca till kaffet. Toscorna innehöll mycket cykelenergi.

Enda väg med bommar var mellan Värviken och Hållborgen.

Enda otrevliga bilist var strax före Dalhemsviken, denne kände tydligen inte till rattens betydelse för bilens framförande.

Nordligaste punkt Gålön. Minsta väg den som inte finns på kartan mellan Gålön och Binnäset.

Knottigaste rastplats Gimån.

Minsta möjliga marginal till regnskur, återkomsten till Sjöändan.

Bränsleåtgång utöver toscan, tre dubbla mackor med ost, 2,5 liter hemblandad sportdryck, 100g dadlar och 100 g nöt- och fruktblandning.

Sjön rundades, som sig bör, medsols.

Dagens inaktivitet var definitivt ett par timmar på Andersön med Ulrika, sedan solen börjat gå ned. Underbart att kunna vara ute utan att smälta bort! En kaffetår, en sockerkringla, en leksaksåsna i plast som hittas vid eldstaden. Och min panamahatt.

Dagens aktivitet var rätt plågsam. Efter tjufem minuters uppvärmning i hyfsat tempo (156) kördes sju vändor uppför en några hundra (4-5-6 hundra, kanske?) meters slakmota, på väg upp mot Frösö Zoo. Eller slakmota, men jämfört med Frösöberget är det en slakmota. At any rate, solen låg på mitt i plytet på uppvägen vilket var hyfsat plågsamt. Höll ca 165-170 uppför och joggade ned på 130-140. Såg en på skaterullskidor som med god teknik och riktiga mördar-magrutor tog sig uppför, jävla läckert det där. Sluttid för mitt pass 1:20. Var fortfarande lite mör efter måndagens löpning.

Knappt en mils sk löpning från Digernäset till Frösön sent på kvällen tog en timme och fyra minuter...inkl säkert 2 km gående. Underbar kväll men noll spring i benen!

Backträning

Gårdagens aktivitet blev ett svettigt pass i Flottsbro slalombacke. Gick upp och "joggade" ner, åtta upprepningar med cirka 100 höjdmeter på varje varv. Ryggsäcken med 7 - 8 kilo gjorde sitt till för att ge den rätta känslan. Avslutade med att springa en sväng för att få ihop 10 km totalt. Det gick åt en del vatten under passet!

Helvete. That does it. Imorgon väntar alltså åtta vändor uppför Frösöbacken med säck (men vafan Krister, vi ska väl träna tävlingsnära, och inte fan ska du väl släpa åtta kilo skrot med dig på fjället? Det ger du kort sagt fan i).

Nå. Idag först 51min backig löpning i makligt tempo runt och på Frösöberget, samt tio minuters styrketräning (en senig gubbe stannade och pratade, alltid trevligt. Det där om att det skulle vara "typiskt svenskt" att inte snacka med främlingar är total oxskit).

Senare på kvällen (dvs nyss) en timme på rullskidor. Tyckte själv att jag höll igång tempot, men pulsklockan snittade 136(!). Ungefär som rask promenad då. Kul liv.

Några glin som justsåpass fyllt byxmyndiga (typ 21) försökte skrika omkull mig på Frösöbron, men när jag vände mig om och såg allmänt hotfull ut (så hotfull man ser ut vinglandes på ett par rullskidor, iförd gula pjux) så tryckte skrikarens kompis ned honom och väste -Käften fan äru störd tänk om han hade vänt sig om och bah [swoosh:ar med handen och en imaginär 1.55-meters inline-stav med karbidstålspets mot kompisens huvud].

Sista biten ägnades åt cyniska betraktelser över (ute-)livets allmänna obegriplighet. De evolutionsbiologiska konsekvenserna av att trikåfodraltjejer hänger med tribaltatuerade killar. Varför den feta tjejen i vita jazzbyxor sitter kvar och vaggar på samma trottoarkant som hon satt när jag åkte iväg. Hur det kan komma sig att man stirrar på den som bär panamahatt men inte på den som går i bar överkropp inne i stan (eller inne på affärer). Och förstås, why can't we just be nice to each other, be more, say, charming, som Moz uttryckte det i en intervju på 80-talet.

Så nu sitter jag här och är gräsänkling ett par timmar till. Ulrika är och springer(!) i fjällen hela helgen, med mina lättviktsgrejer. Farsan kommer imorgon och då bär det iväg till knottens förlovade avland. Winnerbäck på CDn, öppen balkongdörr och ett glas vin (as prescribed), och min enda italienska skjorta kvar att stryka. Go'natt!

Det blev bara sju vändor, sen kom farsan med bilen. Åtta kilo på ryggen, 97 höjdmeter. Ska det va så ska det va. Ingen vidare förkylningsrisk idag heller...

På veteranen igen

Körde återigen en 56 km: s runda på min Mercier, lite annan sträckning än i förrgår, behagligare temperatur. Tid 2 timmar 6 minuter exklusive ett stopp hos Cykelnetto i Gurresta med lite cykelsnack med Billy och en kopp kaffe.

Gårdagens aktivitet blev ett svettigt pass i Flottsbro slalombacke. Gick upp och "joggade" ner, åtta upprepningar med cirka 100 höjdmeter på varje varv. Ryggsäcken med 7 - 8 kilo gjorde sitt till för att ge den rätta känslan. Avslutade med att springa en sväng för att få ihop 10 km totalt. Det gick åt en del vatten under passet!

Ja shit... den backen är jobbig att kuta uppför, åtta upprepningar där är grymt bra jobbat. Jag tycker att det sliter för mycket på knän att springa ner, om jag springer neråt så brukar jag ta vägen ner bakom backen.

Planeringsvecka

Inte mycket träning denna veckan, antingen för varmt eller så har det varit åskoväder med skyfall... däremot så har det blivit mycket finslipning inför sarekresan... en vända i Tyresta för test av ny ryggsäck och gps... testade att lasta GG Vapor trail med 15kg, det gick ok, men mer än så skall man inte lasta i den. Maxvikten till Sarek blir 14240 och det väger den ju bara första dagen sen minskar det i rask takt.... 5,5 kg är ju mat...

Så nu är man redo!

När vi kommer hem så blir det fokus på löpningen igen :)

Thomas

Först ett par timmars hård gräsklippning (helt förfärligt vad gräs växer när man är bortrest) och sedan sex mil på cykeln. Cykelturen tog ca 3,5 timmar, inklusive ett fikastopp hos vänner i Svarte. Gräsklippningen var jobbigast, cyklingen roligast. Jag har egentligen löpuppehåll en vecka till men tänker springa Wallanderloppet i Ystad nu på tisdag. Det blir intressant att se hur det går att springa ett lopp när benen är helt utvilade (från löpning).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg