Gräv en grop och fyll igen den...
Ja, väl framme hos mina föräldrar ägnades gårdagen mest åt det som tidigare brukade kallas "negerjobb" (märk väl att jag säger detta utan rasistiska konnotationer, ungefär som att min hund är en "lapphund" och inte en "samehund", för [kroppsarbate utfört av kolonialistiskt exploaterad etnisk minoritet av annan hudkulör; se "slav-"] har liksom inte samma stuns).
I korthet så har min far grävt ett hål (snart 1x1x1m) i den steniga pinnmon, och detta skulle vidgas till 1x1x1m. Så gjordes, och det tog några timmar (man fick spetta loss allt och sen gröpa upp det med en gammal sopskyffel). Myggen var hungrig, och ändå regnade det nästan inte alls. När all sten och lera var uppe, fyllde jag igen hålet med matjord och bar upp _en_massa sten i skogen (stoppar inte vid 100kg sten). Efteråt stod jag och stirrade på den nygrävda, och nyigenfyllda, gropen. Det kändes löjligt i överkant. Hoppas verkligen att persikoträdet tar sig!
Efter detta putsade jag skor. Min anspelning på arbetets karaktär borde vid detta lag ha framgått i all önskvärd tydlighet.