Dagens aktivitet?

Återhämtningslöpning

Efter en bra dag provade jag en ny grusrunda tillsammans med Ulrika. En rätt seg tur för oss båda, inget vidare tempo i benen idag, men skönt ändå att få komma ut. Riktigt pastoralt var det med fåglar och gammelgranskog.

Men, veckans löparhöjdare var ju Ulrikas försök att köpa vätskebälte. Hon fick prova en utgången version från Intersport, där flaskorna dels hoppade ur, dels läckte (2 av 5 flaskor skulle hänga upp-och-ned till tveksam nytta, med följd att bäraren av bältet ser osmickrande nedkissad ut).

När hon skulle lämna tillbaka bältet pga ovanstående, försökte försäljaren med att "Många som springer föredrar att ha gel i de här flaskorna, och gelen läcker ju inte på samma sätt".

Så det blev ett vätskebälte från Gå&Löpkliniken istället... Nästa gång jag vill ha ett vätskebälte med flaskor som man får hålla fast för att de inte ska sjappa, och som inte håller tätt om man inte tankar dem med 2dl gel per st, så ringer jag Experten på Intersport.

Men, veckans löparhöjdare var ju Ulrikas försök att köpa vätskebälte. Hon fick prova en utgången version från Intersport, där flaskorna dels hoppade ur, dels läckte (2 av 5 flaskor skulle hänga upp-och-ned till tveksam nytta, med följd att bäraren av bältet ser osmickrande nedkissad ut).

När hon skulle lämna tillbaka bältet pga ovanstående, försökte försäljaren med att "Många som springer föredrar att ha gel i de här flaskorna, och gelen läcker ju inte på samma sätt".
.

Lol ... har varit med om exakt samma sak... förutom säljarens kommentar då... sen dess så har jag bara använt Perfekta bälten och tillhörande flaskor, som är oslagbara.

Dagens aktivitet har dessvärre varit jobb... men nu på kvällen har jag kört ett kortare töj och rörlighets pass enligt naprapatens instruktioner.

Dessvärre så fick jag ett bakslag efter min förra racerrunda så det har inte blivit någon mer träning sedan dess, bara vila och stretch.

I morgon skall jag försöka mig på en kortare skogsrunda... det verkar konstigt nog som om löpning är skonsammare för mig, just nu iaf...

Thomas

En mil i tröskeltempo och 13 km totalt idag. Snittpuls 85%, snittfart 4:45/km. 51 km i veckan och nån mil till blir det imorrn. Löpningen funkar bra. Riktigt bra! Det känns så lätt, ingen smärta, inga muskelkänningar, inga led eller senproblem, inga knäbesvär, ingenting. Inte ens ansträngning. Jag är stark, jag är snabb, jag är grym. Life's good :cool:

Lifes not good ;-)

Börjar bli trött på allt just nu! Trött på sjukvården! Trött på sjukgymnaster! Trött på naprapater som bara vill ha mina pengar(500:- för 15min)
Kan fortfarande inte paddla efter 6 veckors vila! Springa å cykla kan jag men det är ju paddla jag vill helst av allt ;)
Hur fort läker en muskelbristning(+skadat muskelfäste) mellan skulderbladen nån som vet?
Söker mig inte till "experter" nåt mer!

/Janne

Senast ändrad:
En mil i tröskeltempo och 13 km totalt idag. Snittpuls 85%, snittfart 4:45/km. 51 km i veckan och nån mil till blir det imorrn. Löpningen funkar bra. Riktigt bra! Det känns så lätt, ingen smärta, inga muskelkänningar, inga led eller senproblem, inga knäbesvär, ingenting. Inte ens ansträngning. Jag är stark, jag är snabb, jag är grym. Life's good :cool:

Ha ha ha... trött på allt gnäll eller?

Skönt att läsa att det går bra... finns inget skönare än den känslan. Känslan när löpsteget är perfekt, när varje fotisättning knappt känns. När man flyter fram i skogen utan att ens behöva tänka på ork eller var man sätter fötterna... flow.
Eller närman har en lång stigning framför sig på racern trycker på fullt hela vägen upp, man nästan ökar farten bara för att det är så jävla skönt.

Fast se upp... för det är just då det händer... man får för sig att man kan öka dosen hur mycket som helst... sen så smäller det bara till.

Stuvarn: Håller med dig till 100% det är riktigt surt att lägga 500:- hos naprapaten varje vecka, speciellt när man inte känner att det ger några resultat längre. Jag avslutade min behandling efter 6 ggr och har övergått till töj och rörlighetsövningar... och så vila. :-/

Thomas

Kan fortfarande inte paddla efter 6 veckors vila! Springa å cykla kan jag men det är ju paddla jag vill helst av allt ;)
Illa! Sex veckor är ganska lång tid. Du får helt enkelt vara glad att du kan göra nåt medan skadan läker. Klen tröst, jag vet, men det är faktiskt en himla positiv sak :)

Ha ha ha... trött på allt gnäll eller?
Inte alls, jag vet precis hur less man kan vara på träningen och hur oerhört frustrerande det är när man inte kan träna pga nån "idiotisk" skada. Som att vara intrasslad i ett nät. Ingen rörelsefrihet.

Ni har mina sympatier. Stå ut, det blir bättre. Snart nog är ni som nötkärnor igen :)

nån mil till blir det imorrn.
Och dagens facit blev 20,5 km. Soligt och en svalkande bris -> rutten ändras under resans gång -> dubbla planerade distansen. Fin träningsdisciplin man har va?

Sista halvmilen gick i törstens tecken. Veckototalen blev mer än planerat och förmodligen mer än vad som är riktigt bra. Lägger in en extra vilodag på tisdag. (Fast en liten cykeltur kan väl inte skada? :) )

Snittfarten över 17,9 km (där tog batteriet i klockan slut) blev 5:38. Det är helt rätt (enligt Jack Daniel) om man bara ser till snittet, men förmodligen för hårt om man tar hänsyn till hur kuperat här är. Pulsen, 77% snitt, styrker den tron. Man skall inga ligga över 75% på återhämtningspassen.

Men det känns bra, som att jag sprungit ordentligt men inte för hårt eller för långt. Jag är nöjd emd veckans löpträning :)

Haha, Noob, annars tycker jag det lätt kan bli åt andra hållet, om man har en dålig dag...

Idag veckans långpass. Hyfsat före, med stekande sol men ändå "svalt" i luften. Drygt 27km avverkades på 2:15, 146 i snittpuls. Lite för högt tempo igen alltså, men denna gång omedvetet. Tror en del kan bero på att rundan innehöll flera längre backar, där det är svårt att hålla nere pulsen och ändå hålla styrfart.

Jag tänkte på tusen saker under passet. Som, när jag sprang uppför motet mot Stocketitt, att här sprang jag min första runda i Östersund, och den gången tänkte jag hur många solnedgångsrundor det skulle bli. Om jag skulle flytta hit, om det skulle finnas en plats för mig.

Jag hann också fundera på den där grinden som delar vägen på "baksidan" flygplatsen, som är stängd söndagar samt typ 22-06 vardagar. Varför? Varför? Det finns ju bara nedlagda militärer därute, och man kan köra fram till grinden på vardera sidan utan att stoppas. Så man kan stå, helt tillåtet, på var sin sida den stängda grinden och glo, och vänta på att hemligheterna ska packas undan så de kan öppna grindj-veln. Eller vad de nu gör. Exercerar. Jag menar, vägen är ju dåligt underhållen, smal och med dålig beläggning. Den är dessutom en omväg om man ska från Rödön-Östersund. Så varför spärra av den, och på de minst attraktiva tiderna? Om det inte finns nån uppenbar anledning, så antar jag att det är militärens fel. De brukar vara bra på just det, "För att det är så". De bygger antagligen på den gamla devisen (något modifierad) att "Kan vi inte bli älskade, så kan vi åtminstone bli fruktade, och kan vi inte bli fruktade så kan vi i alla fall bli jävligt störiga, eftersom vi i vilket fall är totalt onödiga". Ungefär som killen på högstadiet som kastar fast snus i gympaduschens tak.

Fick se ett par lapphundar. Det formligen dräller av dem här! Man borde organisera dem.

I morgon skall jag försöka mig på en kortare skogsrunda... det verkar konstigt nog som om löpning är skonsammare för mig, just nu iaf...

Ingen löprunda för mig idag... men lite aktiviteter har jag iaf haft.

Först ut var det dags för Danne att fortsätta sin övningskörning... det börjar arta sig... lite otur idag när vi tränade fickparkering. Draglägesmotorstopp... och sen gick inte bilen igång, batteriet var slut :-/ ... Ringde Jonas för starthjälp.. Åkte till Biltema och köpte nytt batteri. Tråkigaste utgiften på länge. Passade på att byta strålkastarlampa, och undrade än en gång om dom som konstruerar bilstrålkastare har tänkt klart...

Jag, Danne och Malin åkte sen till Paradiset för en skogspromenad... med obligatorisk fika såklart.
Kombinerade Sörmlandsleden, Tornbergsslingan och Sameslingan till en "egen" variant som mätte 7,68km. Vi var ute i över 3 timmar i strålande solsken.

Thomas

Trots att jag såg Giro d´Italia så kände jag idag inget sug på racer idag... har bara haft bakslag efter de senaste turerna :-(... bestämde mig således för att det inte blir någon Vätternrunda för mig i år, det känns bara dumt. Nu skall jag fokusera på att få fason på löpningen och sommarens vandringar.

Åkte till Lida för en trailrunda istället :). Idag var planen att utöka distans och intensitet lite mot förra passet.

Distans: 4,52km
Tid: 26:27min
Tempo: 5:51min/km
Gps track: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8259290

Det känns som om jag är på gång med löpningen igen... fick inga känningar i varken baksida lår, bak eller rygg idag. Det ända som möjligtvis var jobbigt var flåset, som har halkat efter en hel del nu. Fast det kan jag ta, bara jag slipper ha ont.

Avslutade med töj, rörelse och bålövningar.

Nu i kväll så var det Malin´s tur. Medan Malin sprang så passade jag på att fota lite. Hittade ett koltrast bo där koltrasten flög fram och tillbaka med mask till ungarna.

Thomas

Illa! Sex veckor är ganska lång tid. Du får helt enkelt vara glad att du kan göra nåt medan skadan läker. Klen tröst, jag vet, men det är faktiskt en himla positiv sak :)
Jo om jag bara visste att "skadan" läker men det känns faktiskt inte så! Ska tillbaks till läkare imorgon å då försöka tjöta till mig en röntgen! Tror det är nåt som är mkt sönder å inte läker av sig själv:(

/Janne

Jag hann också fundera på den där grinden som delar vägen på "baksidan" flygplatsen, som är stängd söndagar samt typ 22-06 vardagar. Varför? Varför? Det finns ju bara nedlagda militärer därute, och man kan köra fram till grinden på vardera sidan utan att stoppas. Så man kan stå, helt tillåtet, på var sin sida den stängda grinden och glo, och vänta på att hemligheterna ska packas undan så de kan öppna grindj-veln.

Men Anders, det finns två grindar. En på vardera sida om F4 :)

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg